galéria megtekintése

Hol volt, hol nem volt

1 komment


Bárkay Tamás

A Vidám Park második legmenőbb játszószere volt a képünkön megidézett attrakció azokban a daliás időkben, amikor egyötven volt a forró lángos, és a dámák Szécsi Pál-os zsebtükörben igazgatták a sminkjüket.

Leginkább főleg a Gokartot csodáltuk, mert azok a kocsik rendes benzinmotorral mentek, irtózatosan gyorsan, igazi aszfalton, és nagyon komoly égett gumiszaguk volt, de sajnos tizennégy év alatt tilos volt, meg tizennégy fölött is, mert a pálya körül valahogy mindig olyan baljós ábrázatú, fiatalfelnőtt korú pesti jasszok csoportosultak, és nemigen engedték közel az eggyel kisebb kölyköket se. De nagyon klassz volt a Versenyautó is.

A kocsikon gázpedál  és fék is volt, a játék  azt az illúziót keltette, mintha valódi kocsit  vezettünk volna
A kocsikon gázpedál és fék is volt, a játék azt az illúziót keltette, mintha valódi kocsit vezettünk volna
Bánhalmi János / Népszabadság

Lejtőkkel és emelkedőkkel bonyolított deszkapályán lehetett hajtani az akkumulátoros versenyautókat, amelyeket a felvétel tanúsága szerint 1972-ben szerzett be a Vidám Park, egy tágabb projekt keretében, amelyről Czippán György, a műintézmény történetének kiváló krónikása ezt írta: „Az új játékok vásárlásánál alapvető szempont, hogy olyanokat vegyenek, amelyek nem kárhoztatják passzivitásra a szórakozni vágyókat. Az eddigi tapasztalatok ugyanis azt mutatják, hogy az aktív közreműködést igénylő játékok iránt nyilvánul meg a legnagyobb kereslet. Az utóbbi évek egyik nagy sikerű újdonsága lett például az óriás matchboxpálya, a Versenyautó. A 130 méter hosszú, nyolcas alakú, kétszintes pályán 12 kocsi versenyezhet. A kocsikon gázpedál és fék is van, teljesen az autóvezetés illúzióját kelti a ­játék.”

 

A sikerekben gazdag versenyhez kellett persze némi rutin, de a legfontosabb körülmény mégis az volt, hogy a kocsik nem voltak egyforma gyorsak. Persze hogy mindenki a legjobb autót akarta, a menetek előtt ezért mindig volt egy előfutam, amit többnyire a mezőny legfürgébb lábazatú játékosa nyert, ez az én időmben többnyire egy Tibi nevű gyerek volt a Hernád 3-ból, ami egy általános iskola. Ismert vagány volt ez a Tibi, rendes gyerek, egyszer például a liget sarkáról lebontott cölöpvárnál végül mégse pofozott meg.

Hallottunk más fenegyerekekről is, legenda keringett egy srácról, aki menet közben simán kiszállt az iszonyatosan rémes Szellemvasút kocsijából, és megsimogatta a csontvázakat, egy másik a fáma szerint egy asztali Lenin-szobrot installált a Barlangvasút egyik János vitézes diorámájába, meg volt egy gyerek, akit állítólag az összes céllövöldéből kitiltottak, mert nem a hurkapálcikát célozta, hanem direkt mindig a nyereményeket, és mindig a kétpálcásokat.

A Versenyautó pályáját aztán egyszer csak elbontották, óriási űrt hagyva a térben és a szívekben is. Már nem emlékszem, hogy mi lett a helyén, talán pont semmi, de mintha a felépítmény traverzei jó ideig még álltak volna. A Vidám Park 2014-es okkupációja után a Fővárosi Állat- és Növénykert újrahasznosította a területet, részben lovardává, részben pedig egy Manófalva című létesítménnyé alakította, sok kis babaházikóval, amelyek közül az egyiket nagyon aranyos, habár meglehetősen passzív nyulakkal rendezték be. Ugyanez idő tájt természetesen a pesti jasszok emlékpontját, a Gokartot is elsodorta a történelem, területe, nyilván egy alapos talajcsere után, a mesepark része lett.

Hol volt, hol nem volt.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.