- Muszáj megkérdeznem: mi lett végül a kapcsolatával?
- Gyors és viharos volt. Még egy hónapig húztuk. De még mindig a hatása alatt állok, hiszen a film készítése közben újra átéltem mindent.
- Miért mellőzte a Megcsalásban a beszélt dialógusokat?
- Már kísérleteztem ezzel a formával az Idióták és angyalok című filmemben, mely végül nagy siker lett. Őszintén: nagyon örültem, mivel sokkal egyszerűbb dialógusok nélkül dolgozni, mert a szinkronhoz szükséges szájmozgások megalkotása egy örökkévalóság. Persze nem csak ez az indokom: a szerelemhez sokkal líraibb volt a szavak nélküliség. Az érzelmeket vizualitással megteremteni: ez az igazi erő.
- Akkor nyilván nem ért egyet most a forgatókönyvet és a dialógusokat minden felettinek tartó divathullámmal.
- Sőt, idegesít. Amikor egy hollywoodi producerrel leülsz tárgyalni, mindig arra lyukadnak ki: „küldd el a forgatókönyvet". Aztán kikerekedett szemmel néznek, amikor megmagyarázom nekik: nincs. Ha nem dolgozom dialógusokkal, miért írnék forgatókönyvet? Abszurd. Ma már nem tudnak a vizuális történetmesélésben gondolkodni. Még akkor sem, ha manapság látványfilmeket készítenek – egy rettentően együgyű sztorira alapozva. Jómagamat sem tartom a nagy mesélőnek. Ha jó író lennék, biztosan imádnám én is a dialógusokat. Inkább maradok a saját módszeremnél: olyan innovatív animációkat alkotni, amilyeneket még soha senki nem látott.
- Melyekkel két Oscar-nevezést is bezsebelt.
- Mert a rövid-animáció kategóriában nem lehet másképp zseniálisnak lenni, csak ha vizualitással hatsz a nézőre. Igen, így én is labdába tudtam rúgni.
- Igaz, a legenda, hogy besétált önhöz a Disney-től egy ember, ajánlott egymillió dollárt, és visszautasította?
- Igaz, az Oscar-jelölés csodákra képes. Annyit árultak el, hogy animátorként szerződtettek volna, ez pedig elég sok megkötéssel jár. Megszoktam a rendezői szabadságot. Ugyanakkor, ha elárulták volna, hogy az Aladdinhoz kérnek fel, akkor lehet, hogy másképp döntök. Annyit legalább megtanultam: ha valaki pénzt kínál, megkérdezem, hogy mit is kéne tennem érte.
- Rendezett két élő szereplős filmet is.
- Borzalmas élmények társulnak hozzájuk. Számomra az igazi filmélményt azt jelenti, ha a mű elvarázsol. Teljesen új világot teremt, melyben el tudunk merülni. Ilyen például a Star Wars. Az animáció terén sokkal könnyebb megugrani ezt a feladatot, egy új univerzumot megteremteni. Azt csinálsz, amit akarsz, nincs semmi szabály. Egy játékfilm forgatása rengeteg béklyóval jár, arról nem is beszélve, hogy embertelenül sok pénzbe kerül. Független alkotóként pedig „megszoktam", hogy sosem volt túl sok pénzem, és nem kell mindenáron csak bombasikereket gyártanom.
- A még csak készülő új filmje, a Hitler's Follies viszont már most kiverte a biztosítékot.
- Igen, mert többen nem tudják elfogadni, hogy Hitlerről készítek filmet: három animátorom fel is mondott.
- Mivel indokolták a döntést?
- Mert szerintük túlságosan vicces figuraként tekintek Hitlerre. Miközben csak arról van szó: tudomásomra jutott, hogy a pasi rajongott a Hófehérke és a hét törpéért, ez pedig eléggé abszurd tény volt egy filmhez: a világ egyik legnagyobb tömeggyilkosa ezzel a mesével fekszik le nap mint nap. Ez pedig „felforgatta" az agyam. Ugyanakkor például Charlie Chaplin és Mel Brooks is ábrázolta már Hitlert ironikusan. Utóbbi például producerként segít. Igaz, a mai fiatalok nem néznek régi filmeket.
- Ha kezdő animátor lennék, mit kéne mondanom, hogy felvegyen?
- Hogy a kedvence a Dumbó. Ez minden idők legjobb animációja. Vagy ha tényleg le akar nyűgözni, akkor azt: szakértője Winsor McCay életművének. Amikor fiatalok jönnek hozzám munkáért, és megkérdezem őket, hogy mit szeretnek, tízből tíz kortárs japán animét mond. Ki nem állhatom ezeket.
Animációs filmek napjai
Michel Gondry Animált beszélgetés Noam Chomskyval című, műfaji határokat feszegető filmjével nyílt november 19-én az Uránia Nemzeti Filmszínházban a tizenkettedik Nemzetközi Animációs Filmfesztivál. A fesztiválon a kísérleti filmektől a japán animéken át a látványos nagyprodukciókig az elmúlt néhány év legjobb animációinak teljes körképét ismerhetik meg a nézők. A rövidfilmek versenyében harminc, közelmúltban készült animáció vesz részt, 13 országból – köztük Bucsi Réka Oscar-jelölt Symphony no. 42 című alkotása –, melyeket 600 nevezett kisfilm közül választottak ki. Az animációs szakma idén ünnepli Jan Švankmajer nyolcvanadik születésnapját, a fesztivál retrospektív vetítéssorozattal és életmű-kiállítással tiszteleg a legendás cseh filmrendező előtt.
(A Megcsalás című 77 perces filmet ma és vasárnap este 9-kor vetítik az Anilogue Nemzetközi Animációs Filmfesztiválon, az Uránia Nemzeti Filmszínház Dísztermében.)
Névjegy
BILL PLYMPTON Amerikai animátor, látványtervező, producer, író és rendező. Pályafutását illusztrátorként kezdte olyan sajtókiadványokban, mint a The New York Times, a The Village Voice, a Vogue, a Rolling Stone vagy a Vanity Fair. Politikai tematikájú folytatásos képregényét, a Plymptont, mely 1975-ben a Soho Weekly Newsban indult el, mintegy húsz médium vette át. Több mint negyven animációs filmet írt és rendezett, kétszer Oscarra is jelölték: 1987-ben Az arcod, 2004-ben a Guard Dog című művéért. Legsikeresebb mozija azonban a 2008-as Idióták és angyalok. Számos videoklipet is készített, többek között Kanye Westnek vagy „Weird Al” Yankovicnak.