galéria megtekintése

Hívőknek és kétkedőknek

Az írás a Népszabadság
2014. 05. 31. számában
jelent meg.

Kelecsényi László
Népszabadság

Ha van könyv, melynek a borítója úgyszólván köszönő viszonyban sincs a könyvtestbe foglalt tartalommal, akkor ez az. Fiatal nő száját mázolják vörösre egy szobafestő pemzlijével. Aztán ha olvasni kezdjük, mindjárt a bevezetőben elég súlyos fordítói meg korrektori hiba akad: „soha éle tében nem is lett volna rá szüksége arra”. (Így!) Pedig volt olvasószerkesztője a műnek, a kolofonban megtalálható.

De nézzük magát Bariccót. A sztárszerzőt. Bár, hogy valóban sztár-e, arról lehet vitatkozni. Aki az, annak nem sorakoznak a legnagyobb pesti kölcsönkönyvtár polcán a művei, egyik-másik több példányban is.

Ám ez nem szempont, sőt inkább jó ajánlólevél, hogy egy érdemdús és nem körüllihegett író viszonylag új (2009-es) regénye kerül a kezünkbe. Az Emmaus – ne kerteljünk – a szexről szól. Becsapós a címe, vagy talán nem is az? Jézus feltámadása után találkozik a tanítványaival, akik sokáig nem ismerik fel – ez az emmausi alaptörténet.

Aztán ebből lett a húsvéti bortúra néphagyománya. Mármost Bariccónál szextúrává válik, azaz teljességgel profanizálódik a bibliai toposz.

 

Négy vallásos szellemben felnövekedett fiatal,még innen a férfikoron, vagyis a férfiasság megtapasztalásán, a mediterrán kisváros még fiatalkorú szexbálványának bűvkörébe kerül. Így vagy úgy mind elesnek abban a harcban, amit látszólag a csábító leány, valójában a saját ösztöneik ellen vívnak – reménytelenül vagy magasztosan, kinek hogyan tetszik.

Az Emmaus című regény megosztja az olvasókat. A gyakorló keresztény sutba hajítja, mert hite megcsúfolását olvashatja ki belőle. A cinikus istenkerülő somolyog magában: lám, lám az ösztönök mindenki felett uralkodnak. A tárgyilagosságot kereső olvasó – kevés van ilyen? – igyekszik elfogulatlan maradni, s csak Bariccóra figyel, ő mit akar mondani vagy elhitetni velünk.

Négy jó barát, négy pajtás, négy mélyen vallásos kamaszfiú. Túl a „tavasz ébredésén”, de még innen a férfikor beteljesítő nyarán. Sülve-főve együtt, jóban, rosszban. Azaz rosszban nem – csak annak kísértésében.

De mi a rossz vagy inkább ki a rossz számukra? Hát persze, hogy a nő. Ám nem egy démont, egy kék angyalt kell elképzelnünk, aki összetöri, tönkrezúzza a férfiak egyéniségét, hanem egy angyali lényt, egy minden csábító szexuális varázsa ellenére íróilag szeráfi alakot. Ő Andre, a fényes vidék haláltün dére.

Körötte forognak a kordában tartott katolikus ifjak, az elbeszélő és három hitestársa, Bobby, a Szent és Luc – utóbbi neve Lukácsra hajaz, s nem Lucifer rövidülése. Csak semmi szexet, mert katolikusok vagyunk, és várunk a szentségi házasságra.

Bár eközben a papunk és példaképünk keze „a plébánia mozijának sötétjében … a combunkhoz ért, de mindenféle harag nélkül, sietve igyekeztünk arra a következtetésre jutni, hogy ez egész biztosan a dolgok normális rendje: a papok a kezüket odateszik – semmi okunk rá, hogy akár csak említést tegyünk róla otthon”. Baricco ily finom iróniával érzékelteti – mit is? – a világ másságát, hogy a vágyaink nem szoríthatók korlátok közé, még ha tévútra futnak is.

Senki sem szent, még ha annak hiszi és hirdeti is magát. A fiúk jótékonykodnak, valami urológiai elfekvőbe járnak a nővéreknek segíteni, félholt öregurak katéteres zacskóit cserélgetni. Baricco ezt fölöslegesen részletezi, ám meg kell jegyezzük, már a hazai orvoslás is előrébb tart, amint ő, személyes tapasztalat híján, ecseteli a kínos műveleteket.

Ám, mint szerzőnk mondja: „Az égi birodalom építéséhez nincs szükség a szépségre.” Dehogy is nincs – szinte csak arra van szükség. Épp ez a szerzői trükk: elbújni egy olyan elbeszélő/főszereplő pózába, akivel nem értünk egyet. Így közvetett módon sok mindent érzékeltetni lehet a figyelmes olvasóval.

A fiúk azonban nemcsak ápolónősdit játszanak – nem tudják megállni, hogy ne ismerkedjenek meg így vagy úgy az Andre képviselte női nemmel. És a nemből, a nagy tagadásból nagy igenlés válik. Klasszikus auktorokat idézhetnénk szexuális beavattatásuk okán. Olyasmiket, hogy vezeti a végzet azt, aki engedelmeskedik neki, és hogy vonszolja azt, ki ellenáll – modern szerzők kedvenc antik bölcsességét említve, vagy akár Aquinóira, azaz Szent Tamásra lehetne hivatkozni, aki szerint „Egyetlen dolog sem lehet szép, ha hiányzik belőle valami, ami természetéhez tartozik”.

A tanítványok nem ismerik fel mesterüket az emmausi úton. Jobb helyzetben vagyunk náluk, ismerhetjük a tanítások és a csábítások minden útját. Mégis csapdákba esünk – Baricco szerint legalábbis.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.