galéria megtekintése

Hatvanhárom, oldottan

12 komment

Rózsa Gyula

Jancsó Miklós a Lengyel József-regényből készített korszakos filmje köré komponálták meg a kiállítást, amely a Kádár-korszakot idézi meg az ipar- és a képzőművészet jellegzetes termékeivel-alkotásaival.

Hercegnő, én ott voltam benne, mondhatnám az Így írtok ti-beli Balázs Bélával, esetleges elfogultságaimat magyarázandó. Igaz, a hatvanas években nem volt háború, mint tizenhatban, és a korról szóló mostani kiállítás sem poétikus Balázs ­Béla-i­ háborús napló. Ellenkezőleg. A Bálnában béke – a kor stílusánál maradva: békés egymás mellett élés – uralkodik. Ha a látnivaló a bejáratnál az Oldás és kötés nem túl épületes vitájának szöveggyűjteményével, obskúrus, naiv és kényszeredett szövegek montázsával kezdődik, rögtön ott van vele szemben a kor székiparának oldott, színes, jókedvű jelenléte.

Fotó: Koncz György / Népszabadság

Kagylószékek, merészen lyukas, hajlított ülőkék, élénkszín buklé- és még modernebb (szörnyű) műbőr huzatok; mindazok, amelyek a beljebb megismerendő, megemelten átlagotthonok és választékosan átlag-vendéglátóhelyek korabeli tartozékai. A kiállítás rendezőelve – igen szellemesen, igen hasznosan – a Jancsó-film. A kurátor Mélyi József úgy mutatja be a kiválasztott 1963-as esztendőt, annak kicsit a történetét, részletesen a művészetét, hogy az az évben mozikba került Oldás és kötéshez igazodik, annak jelene­teihez, szereplőihez, sőt kellékeihez kapcsolja tárgyi mondanivalóját. Ránagyít egy-egy jelenségre, amint ezt a főcímben is hangsúlyozza, részletekre koncentrál, gondolati halmazokat rak egymás mellé.

 

A székek derűs, optimista (a kortársak szemében: tiszta eszű, az addigi bútorközépkoron diadalmaskodó) együttese mellett festményben, tervrajzban és fotóban mindazok a helyek, ahová ezek a bútorok készültek. Építészet, amelyet itt a kor egyik szellemi csúcsteljesítménye képvisel, másfelől, a szemközti falon, becsületesen középszerű vásznak méltán vagy méltatlanul elfeledett festőktől. Itt a budai várnegyed házainak szétdúlt múltat és korszerű emberi-esztétikai igényeket példátlan eredetiséggel egyesítő remekművei, ott eszpresszókról, kávéházi teraszokról és kávéházakról festett átlagképek. Itt Farkasdy Zoltánnak, a kor nagy építészének járó tisztelgés, ott olyan kismesterek, akiket ok nélkül megbántanánk, ha jelen felsorolásunkban példaként szerepelnének.

A kismesternevek ott olvashatók a képcédulákon. Amely képek többnyire éppen olyanok, mint a kor képcsarnokinak titulált kommersz piktúrája, amelyből néha, ritkán éppúgy kiemelkednek eredeti művek, amint kiemelkedtek olykor a Képcsarnok kínálatából is. A rendezés egyik nagy leleménye ez. A bejárati falon olvasható bevezető szöveg eleve nem vállalja, hogy átfogó képet szerkesszen a korról, akár a történetéről, akár a művészettörténetéről, így rendezői megengedhetik maguknak az átlaggal való történetírást.
A köznapi teljesítménynek elégtételt, a mai látogatónak ritka élményeket kínálva. Az absztrakt vita illusztrációjaként – mert véleményegyveleggel ez a polémia is megidéztetik – egy felettébb középszerű Gyarmathy-kép szolgál, az Európai Iskola lappangó jelenlétét egy halványan grafikus Korniss-kompozíció mellett Vajda Júlia szemlélteti, mégse higgye senki, hogy a látvány szürke, érdektelen.

Ellenkezőleg. Felfedezni a Szabó  Vladimir-os, lappangó titokzatosságot a mester egyébként rutinos Krisztina téri vedutájában, a meszesfehérek erejét a korától függetlenül mindig öregesnek tudott Fónyi Géza némán fenséges Fehér székében önmagában sem akármilyen élmény. A mellőzöttekre és elfeledettekre figyelő kiállítástechnika csúcseredménye azonban Gruber Béla festészetének teljes-méltó bemutatása.

Fotó: Koncz György / Népszabadság

A huszonhét éves korában, éppen hatvanháromban meghalt festő a derkovitsi nyugodt-fenséges expresszionizmusnak meg Nagy Balogh János súlyos konstruktivitásának önálló, méltó és meghaladó örököse volt, nem hiába volt első felfedezője és igazi méltatója a Nagy Balogh-monográfiát író Németh Lajos. Most minderről, az életmű már-már hihetetlen dimenzióiról és mélységeiről súlyosan szép csendéletek, tájak színesen nehéz rétegződései, darabosan szuggesztív portrék győznek meg.

Röviden: a szokatlanul válogatott, filmhez igazított kiállítás a maga esszéisztikus oldottságával sokkal többet elmond a korról, lazán az egész hatvanas évekről, mint eddigi, tudományosnak szánt tárgybeli elődei.

Nagyítások – 1963. Az Oldás és kötés kora Új Budapest Galéria a Bálnában. Megtekinthető: szeptember 9-ig

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.