galéria megtekintése

Nagyhatalomként zuhantunk a semmibe

Az írás a Népszabadság
2015. 02. 26. számában
jelent meg.


Bárkay Tamás
Népszabadság

Talán még a sanyarú ötvenes években sem volt olyan kilátástalan helyzetben a magyar hangszerész-társadalom, mint manapság. A zenekari beszerzéseknél nem rúgnak labdába, szakértőként nem tartanak igényt rájuk, felsőfokú képzésükre nem ad lehetőséget az állam. A szakma reprezentánsai egy konferencián sírták el keserveiket.

Európa kultúrállamaiban elképzelhetetlen volna, hogy egy zenekar, állami intézmény, képzőhely úgy vásárolna hangszereket, hogy a hazai ipar képviselőit kihagyná a procedúrából. Nálunk ezzel szemben éppen ez lett a napi gyakorlat: a honi mestereket még csak meg sem keresik a vásárlások előtt, arra sincs sanszuk, hogy legalább függöny mögötti próbákon bizonyíthassák, hangszereik lehetnek éppen olyan jók, sőt, olykor jobbak, mint a külföldiek – panaszolta a Magyar Hangszerész Szövetséget elnöklő Domonkos Máté.

Készül az újabb csúcshegedű
Készül az újabb csúcshegedű
Reviczky Zsolt / Népszabadság

Hozzátette: nyilván nemcsak az ár számít, de szigorúan megjegyzendő, hogy egy magyar csúcshegedűt már két-hárommillió forintért haza lehet vinni, ellenben egy hasonló kvalitású német instrumentum 8-10 millió forintba is belekerülhet. A (köz)beszerzések zömét szinte titokként kezelik, tökéletes a homály. Nem mellesleg: bármekkora keretösszegekről van szó, a világban utazgató zenekari delegációk a legritkább esetben sem visznek magukkal szakértőt, azaz hangszerészt.

 

Nem tekintik tényezőnek a szakmát már a bírósági eljárásokban, hivatalos értékbecsléseknél sem: 2006-ban egyszerűen kiejtették az igazságügyi szakértői körből, így jogosnak tűnik a kérdés, hogy tényleg, akkor ki mondja meg legalább megközelítő pontossággal, hogy egy zongora, teszem azt, harmincezret ér-e, avagy mondjuk inkább harmincmilliót. Néhány év múlva valahogy visszacsempészték őket a listára, de kikötötték, hogy a szakértéshez szakirányú diploma kell, annak ellenére, hogy ma Magyarországon nincs felsőfokú hangszerészképzés, ebből következően (hangszerész-) diplomás hangszerész sincs.

Mi több. A közelmúltban úgy rendeltetett, hogy a képzőhelyüket is kiejtik. Iskolájuk egy éve még külön egységként működött a Zeneakadémián, most a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola részeként tanít – vázolta a kondíciókat Domonkos, aki szerint ha már így van, az lenne az üdvözítő megoldás, ha a mestervizsgát diplomaként ismernék el.

Nagy fájdalmuk, hogy nemcsak a jelenben (és a belátható jövőben) nem hagyhatnak különösebb nyomot, de lassan a múltjuk is homályba vész. Hazánk az 1830-as évektől az 1920-as évekig túlzás nélkül is hangszerkészítő-nagyhatalom volt, olyan mesterekkel, mint a főleg kiváló cimbalmairól ismert Schunda Vencel József, Liszt Ferenc kebelbarátja, aki a brit királyi udvarban, sőt Bismarck kancellárnál is megfordult, 80 embert foglalkoztatott és több mint 10 ezer hangszer került ki pesti műhelyéből.

Guminár Tamás hegedűkészítő-mester az egyetemi fizikai és matematikai tanulmányokat követően a hangszerészetet választotta
Guminár Tamás hegedűkészítő-mester az egyetemi fizikai és matematikai tanulmányokat követően a hangszerészetet választotta
Reviczky Zsolt / Népszabadság

Ott volt aztán Stowasser János, a tárogató valószínű feltalálója, aki hasonló méretű céget vitt, vagy a szintén pesti Beregszászy Lajos, akinek vállalata 1600 zongorát jegyzett, és akinek egyik találmánya máig benne van minden Bösendorferben. És hosszú lenne még a sor. Nyugodtan meg lehet kérdezni bármelyik mai akadémistát, szinte kizárt, hogy akárcsak hallott volna ezekről a nagyságokról. Nem tárgy, de még csak nem is téma a történetük, életművük – összegzett keserűen Domonkos Máté.

Nyugati, kínai, magyar

A szövetkezetesített, nyersanyaghiányos szocialista évtizedek lezárultával nagy reményekkel nézett a jövő elé a hangszerkészítő-szakma, a népi demokrácia azonban addigra leépítette a keresletet. A zenés vendéglátás, amely igen komoly piac volt, a 90-es évektől átváltott az olcsó gépzenére, miközben a zeneoktatás is jócskán leadott az igényeiből. A magyar hangszerészeknek nincs pénzük marketingre. Amelyik zenésznek futja rá, az a zenekarokhoz hasonlóan kevés kivétellel Nyugatról vesz hangszert, akinek nem annyira, az a kínai felhozatalból mazsolázik. Domonkos Máté szerint ma a fővárosban zongorát öten-hatan, hegedűt tán ha húszan, orgonát hárman, fúvós hangszert négyen-öten készíte(né)nek. A mesterek legtöbbje javításból és generálozásból igyekszik megélni.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.