Sétálgat az ember a Műcsarnokban, járkál fel-alá, és nagyon magányos. Rajta kívül sehol egy teremtett lélek, üresen ásítozó termek, a falak közé fagyott múlt, félhomály és innen-onnan előszűrődő fura hangok: nyikorgás, madárfütty, ipari zajtörmelékek, azonosíthatatlan, távoli hangkollázsok.
Mintha egy magára hagyott épületben botorkálnánk, amely éppen az évek során belé szorult hangmaradványokat nyögi ki magából. Pedig csak egy félhomályos kiállításon sétálunk, amelynek címe: Az érzékelhető határán – más hangok. Ez a kiállítás már a Magyar Művészeti Akadémia óvó és dédelgető karjaiban működő Műcsarnokban, a legújabb időszámítás idején került a közönség elé, de még egy korábbi megállapodás eredményeképpen.
Christian Skjodt: Rezonáns zavarok Fotó: Veres Viktor |
Szögezzük le: ez a tárlat, bár fontos, nem kimondottan közönségbarát. Tizenkét magyar és külföldi művész által készített különféle hanginstallációt látunk, főleg: hallunk, amelyek – bevallottan nem teljes körűen –az utóbbi évek hanginstallációs művészeti törekvéseit igyekeznek megmutatni. Nem történeti áttekintést látunk tehát, hanem a hang lehetséges képzőművészeti értelmezésének, felhasználásának fontos, vagy érdekes példáit.