galéria megtekintése

Mint Ronaldo a nyögések között

Az írás a Népszabadság
2014. 11. 15. számában
jelent meg.


Trencsényi Zoltán
Népszabadság

Sétálgat az ember a Műcsarnokban, járkál fel-alá, és nagyon magányos. Rajta kívül sehol egy teremtett lélek, üresen ásítozó termek, a falak közé fagyott múlt, félhomály és innen-onnan előszűrődő fura hangok: nyikorgás, madárfütty, ipari zajtörmelékek, azonosíthatatlan, távoli hangkollázsok.

Mintha egy magára hagyott épületben botorkálnánk, amely éppen az évek során belé szorult hangmaradványokat nyögi ki magából. Pedig csak egy félhomályos kiállításon sétálunk, amelynek címe: Az érzékelhető határán – más hangok. Ez a kiállítás már a Magyar Művészeti Akadémia óvó és dédelgető karjaiban működő Műcsarnokban, a legújabb időszámítás idején került a közönség elé, de még egy korábbi megállapodás eredményeképpen.

Christian Skjodt: Rezonáns zavarok
Christian Skjodt: Rezonáns zavarok
Fotó: Veres Viktor

Szögezzük le: ez a tárlat, bár fontos, nem kimondottan közönségbarát. Tizenkét magyar és külföldi művész által készített különféle hanginstallációt látunk, főleg: hallunk, amelyek – bevallottan nem teljes körűen –az utóbbi évek hanginstallációs művészeti törekvéseit igyekeznek megmutatni. Nem történeti áttekintést látunk tehát, hanem a hang lehetséges képzőművészeti értelmezésének, felhasználásának fontos, vagy érdekes példáit.

 

Olyan zajegyvelegeket amelyektől átlagember amúgy a falra szokott mászni, ha szabad ilyen egyszerűen. Az első teremben például Christian Skjodt dán hangművész installációja kapott helyet, mely nem más, mint a teremben felfüggesztett kétszáz hangszóró, melyek mindegyikéből furcsa percegés hallatszik, és mint egy ismertető szövegből megtudjuk, ezeket a hangokat a terembe beszűrődő fény, valamint az emberi test mozgása is alakítja.

Igyekszünk tehát a hangszóróerdőben kiismerhetetlenül mozogni, mint mondjuk, Cristiano Ronaldo, de a finom hangváltozásokat mégsem érzékeljük, a hiba biztosan a mi készülékünkben van. Zavarban vagyunk a következő teremben is, ahol Bernhard Gál osztrák művész hanginstallációit vesszük fülügyre, az egyik sarokból az Álmos madár című alkotás hangjai hallatszanak, a másikból egy otthon hangkörnyezete bugyog fel, középről meg a térben elhelyezett, szűken világított teafőzők zajai óvakodnak elő. Jozef Cseres és Jon Rose alkotása a fiktív Rosenberg-dinasztia történetét mutatja be a kitalált család fura tárgyain, dokumentumain, hegedűnek tetsző giccsein, és persze zenén keresztül.

Odébb egy teremben egyetlen zongorahúr feszül a mennyezet és a padló között, mely az épület rezonanciáját alakítja hanggá. Hans W. Koch 12 hangszóró, egy vetített óra és egy mikrofon segítségével a kvintkört jeleníti meg (az átlagnézők közül ki mondja meg, mi az?), Várnai Gyula egy hoszszú, fekete hangszórósorral és egy céltáblának tűnő hangszóróval kilőtt és a céltáblába csapódó nyílvessző hangját idézi, Arturas Bumsteinas pedig barokk színházak szélgépeinek sustorgását vitte a Műcsarnokba.

Hans W. Koch: Kvintkör
Hans W. Koch: Kvintkör
Fotó: Veres Viktor

Persze a látvány és a hallvány, valamint a kiállításhoz tartozó kísérőprogramok – vetítések, tárlatvezetések, koncertek, irodalmi programok, tánc- és múzeumpedagógia-órák – összességükben sokkal érdekesebbek, mint az azokat felidézni kívánó szavak. Érdemes ellátogatni a Műcsarnokba, mert kiderül, hányféle megközelítése lehet a hangoknak, zajoknak, legyenek természetesek, mesterségesek, közönségesek vagy művészi szándékúak.

Senki ne számítson bájos hangkulisszákra vagy meditációs hangmasszákra, jegyezze meg ezzel szemben John Cage kortárs zeneszerző egyik, a kiállításon is olvasható mondását: „Akárhol vagyunk, többségében zajt hallunk. Ha nem figyelünk rá, zavar minket. Ha figyelünk rá, magával ragad.”

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.