Ha közelebbről szemrevételezzük, mondjuk, Németh Krisztina fémműves formatervező ékszereit, rájövünk, hogy a végletekig letisztult formákat alkotó, rendkívüli pontossággal kivágott ékszerelemek bármiféle mechanikus vagy ragasztott illesztés nélkül állnak össze. Azaz: intarziatechnika – fémből.
Nevezetesen aranyból, ezüstből, titánból és rozsdamentes acélból. Nem véletlenül nevezi alkotójuk ékszertárgyaknak őket: az anyag és a technológia ilyesfajta harmóniája jócskán túlmutat az ékszer funkcióján.
A lakásfelújítókon kívül viszonylag keveseket tud meghatni egy csempe. Hukaya Simon „hajtogatott” csempéi előtt állva azonban az emberbe belehasít a fájdalmas felismerés: vajon hogy lehet, hogy a szaküzletekben tonnaszámra fogynak az ízléstelen és mégis méregdrága burkolóanyagok, amikor ilyen csodákkal is beboríthatnánk otthonunk falait?
Ezek a betoncsempék külön-külön is lenyűgözők, ám egymás mellé-alá sorakoztatva dinamikus, minden szögből változó mintákat alkotnak. Kemény alapanyaguk ellenére íveik lágyak, akár egy összehajtogatott, majd kibontott papírlapé.
A pályamű mellett kimerítő részletességű, vaskos és látványos dokumentációt is találunk a tervezés elméletéről és az elkészítés mikéntjéről. Kevéssé matematikus beállítottságúak egyszerűen csak gyönyörködjenek az árnyékok és a síkok kavalkádjában.
Giba Ágnes a Moholy-Nagy-ösztöndíj együttműködő partnere, a Herendi Porcelánmanufaktúra számára tervezett Blaeu fantázianevű, multifunkcionális asztali készletét a víztükörre hulló esőcsepp által keltett hullámok ihlették. Formavilága szembemegy a klasszikus porcelánszervizekről a fejünkben élő képpel; a csészék fülei például jóval szélesebbek, mint hagyományos vonalvezetésű társaiké.
Az egymással szinte szabadon variálható elemekből álló készlet épp az ilyen apróságok miatt lesz egyszerre modern és időtálló – egy ilyen kollekció még az elegáns daraboktól idegenkedőkhöz is képes közelebb hozni a porcelán kultúráját. Márpedig egy Herendihez hasonló cég üzletpolitikájában kulcsfontosságú a folyamatos, de hagyománytisztelő megújulás.
Geréby Zsófia neve többeknek ismerős lehet az Urban Legend márka kapcsán. Az ösztöndíjra készül kollekciója – a cég ars poeticájának megfelelően – városi kerékpárosoknak kínál szép és praktikus öltözékeket. A kiállított ruhák láttán nem véletlenül asszociálunk régi korok nagy felfedezőire: a címkéken elhelyezett QR-kódok valódi és kitalált kalandorokhoz vezetnek el bennünket. Ha Baz Luhrmann szeretne filmet forgatni Agatha Christie Gyilkosság Mezopotámiában című könyvéből, nem kéne sokáig nyomoznia a tökéletes kosztümök után.
Mindezek mellett láthatunk a kiállításon formatervezett babahordozókat, innovatív játszószőnyeget kisgyermekeknek, színes LED-lámpákat, összehajtogatható bútort és az időközben egyre szebb karriert befutó Sármán Nóra által tervezett ruhákat is. Az alkotók tehát fiatalok, izgalmasak, kreatívak. Reméljük, egyre többször találkozunk majd a nevükkel.
A Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíj 25 éve segíti a diploma megszerzése után a fiatal alkotókat. Az idén kiállító ösztöndíjasok: Geréby Zsófia, Giba Ágnes, Hukaya Simon, Lantos Tímea, Németh Krisztina, Somogyi Éva, Jani Zsuzsanna, Juhász Ádám, Kiss-Gál Gergely.
A Kozma Lajos Kézműves Iparművészeti Ösztöndíjra szintén a 35 évnél fiatalabb, diplomás alkotók pályázhatnak. A kiállító ösztöndíjasok: Barcsi Diána, Ducsai Judit, Hidasi Zsófia, Kanics Márta, Monori Anita, Poppre Orsolya, Sármán Nóra, Újszászi Tünde, Virág Hajnalka, Varga Dóra.