galéria megtekintése

Gyilkosok és bohócok

Az írás a Népszabadság
2014. 08. 30. számában
jelent meg.


Csákvári Géza
Népszabadság

Kevés a sztár – sóhajtoznak a médiamunkások a 71. Velencei Filmfesztivál kapcsán. Az állítás nem feltétlenül igaz. Az biztos, hogy a hollywoodi szupersztárok most épp nem errefelé hakniznak, hanem a legjelentősebb észak-amerikai fesztiválra, a torontóira tartanak (szakmai pletykák szerint a kanadaiak szent célja Velence bedöntése). Az meg nem baj, sőt, hogy az európai évadot záró olaszországi rendezvény inkább a tartalomra koncentrál.

Joshua Oppenheimer
Joshua Oppenheimer
Tony Gentile / Reuters
Versenyben mutatták be például Joshua Oppenheimer legújabb dokumentumfilmjét, a The Look of Silence-t, mely a méltán híres/hírhedt The Act of Killing folytatása. Utóbbiban Oppenheimer azokról az indonéz katonákról készített filmet, akik az 1970-es években tömegével gyilkolták a kommunistákat (vagy akiket annak hittek). A filmből nemzetközi botrány lett, még az indonéz kormány is kénytelen volt reagálni rá.

Most, a folytatásban az áldozatokra, illetve a hozzátartozóikra kíváncsi: a filmet a fiatal Adira és szüleire építi fel, akiket tönkretett a tragédia. Adi bátyjáról ugyanis mindenki tudta, hogyan halt meg, mivel hátba és hasba szúrva még egyszer haza tudott szökni. Másnap azonnal elvitték és feldarabolták egy kocsiban, és a tettet a kivégzője egy könyvben is megörökítette. Oppenheimer Adival együtt járja végig a még életben lévő gyilkosokat, akik hencegnek és büszkék tetteikre (például arra, hogy rendszeresen ittak az áldozataik véréből).

A szembesítések elképesztők, a filmes pedig kellő perverzióval tartja a kameráját az arcokon: a gyilkosokén, akik semmit sem bántak meg, Adién, aki majdnem összeomlik.

 

Megbánás csak akkor villan föl, amikor az egyik gyilkos Adival egyidős lánya elnézést kér. Igazi arculcsapás Oppenheimer filmje, zsigerig hatol. Érdekes, hogy az eddig látott játékfilmek közül egyik sem ér a nyomába.

Xavier Beauvois vígjátékában (La rancon de la gloire) két lúzer kiássa és elrabolja Charlie Chaplin koporsóját, hogy nemes cél (beteg feleség kórházi számlája) érdekében pénzt zsaroljanak ki a családból.

Ebben a mesében mindenki jó, minden jó szirupos; ettől aztán se nem vígjáték, se nem bűnfilm. A moralizálás nem áll távol Ramin Bahranitól sem, aki 99 Homes című drámájában a bedőlt lakáshitelesek témáját dolgozza fel.

Jó téma, de a film inkább thriller és didaktikus tanmese; van okunk haragudni, mert kimaradt egy lehetőség, egy jó film lehetősége. Beérjük azzal, hogy a tengerentúlon legalább szórakoztatni tudnak még: igaz, a rég nem látott-hallott Peter Bogdanovich kellett hozzá, aki tizenhárom éve rendezett utoljára mozifilmet (kultikus művet meg évtizedek óta nem).

Most a She’s Funny That Way Hollywood aranykorát megidéző börleszk kis Woody Allen-es atmoszférával. Van itt minden: call-girl, férfiak, sértett feleség és barátnő, egy perverz bíró, egy bolond pszichiáter és maga a színházi közeg. New York, Broadway, nagy röhögések… de a boldogsághoz mégis hiányzik valami vagy inkább valaki: egy Peter Sellers kaliberű színész, aki „alanyi jogon” tette volna a produkciót zseniálissá.

Így azonban rejtély, hogy a főszerepben látványosan alulteljesítő Owen Wilson vajon csak rossz passzban van, vagy igényelt volna némi színészvezetést...

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.