Kevés a sztár – sóhajtoznak a médiamunkások a 71. Velencei Filmfesztivál kapcsán. Az állítás nem feltétlenül igaz. Az biztos, hogy a hollywoodi szupersztárok most épp nem errefelé hakniznak, hanem a legjelentősebb észak-amerikai fesztiválra, a torontóira tartanak (szakmai pletykák szerint a kanadaiak szent célja Velence bedöntése). Az meg nem baj, sőt, hogy az európai évadot záró olaszországi rendezvény inkább a tartalomra koncentrál.
Joshua Oppenheimer Tony Gentile / Reuters |
Most, a folytatásban az áldozatokra, illetve a hozzátartozóikra kíváncsi: a filmet a fiatal Adira és szüleire építi fel, akiket tönkretett a tragédia. Adi bátyjáról ugyanis mindenki tudta, hogyan halt meg, mivel hátba és hasba szúrva még egyszer haza tudott szökni. Másnap azonnal elvitték és feldarabolták egy kocsiban, és a tettet a kivégzője egy könyvben is megörökítette. Oppenheimer Adival együtt járja végig a még életben lévő gyilkosokat, akik hencegnek és büszkék tetteikre (például arra, hogy rendszeresen ittak az áldozataik véréből).
A szembesítések elképesztők, a filmes pedig kellő perverzióval tartja a kameráját az arcokon: a gyilkosokén, akik semmit sem bántak meg, Adién, aki majdnem összeomlik.