– Hány óra anyagot forgattak?
– Végtelenül sokat! Napi tíz órát négy hónapon keresztül. Mindent felvettem, mert a spontán pillanatokat kerestem. A napi anyagot lerövidítettem mintegy negyven percre.
– Hogyan állt össze a film forgatókönyve?
– Azt pontosan tudtam, hogy a felvett dalok szűk negyven percet tesznek ki a játékidőből. A többi spontán felvételekből és beszélgetésekből áll össze. Bár Nick úgy tekintett rám, mint barátra, azt azért elvárta tőlem, hogy riporter és rendező legyek. Távolságot kellett tartanom. Ezért választott engem a barátunk, John Hillcoat helyett. Ő a halott fia keresztapja, így neki túlságosan fájdalmas lett volna ez a film. Az én szívem nem volt totálisan összetörve, képes voltam szakmai szemmel tekinteni Nickre. Bevallom: a forgatás során olyan közel kerültünk egymáshoz, hogy nem tudnám még egyszer megismételni ezt a mutatványt.
– Kinek jutott az eszébe az az abszurd ötlet, hogy fekete-fehér 3D kamerával forgasson dokumentumfilmet? Nem mellékesen: elképesztően jól néz ki.
– Először is: elképesztően sokat szenvedtünk a 3D kamerákkal, nagyon nehezek és folyamatosan lerobbantak. De most úgy látom: ezek az idegesítő helyzetek is segítettek, mert amikor a jelenlévők azt hitték, hogy nem forgatunk, természetesebben viselkedtek. Ez pedig kedvemre való helyzet volt. Mivel tudtam, hogy egy impresszionista művet forgatunk, amelynek nincs klasszikus sztorija, gondoltam: nyugodtan kísérletezhetek én is. A fekete-fehér tónusokkal egészen más érzetét tudjuk adni a világnak, illetve Nick dalaihoz is sokkal jobban illett ez az atmoszféra. De be kell, hogy valljam: a 3D kamerán mindenki csodálkozott. Mivel az alapötlet az volt, hogy a filmet egyszer mutatjuk be mozikban, arra törekedtem, hogy vizuálisan is különleges élmény legyen.
– Tényleg csak egyszer lesz moziban?
– Elvileg igen. Nem az én ötletem volt, Nick szerette volna így. Szerintem fantasztikus ötlet, egyedi élmény. Azt sem tudom, hogy később elérhető lesz-e film bármilyen formában.
|
Három jelenetet kivágatott, aztán kérte, hogy tegyék vissza őket Toby Melville / Reuters |
– Ez nem frusztrálja?
– Nem, dehogy. Ez Nick filmje. Ő finanszírozta, az ő élete volt terítéken, én meg szívességet tettem neki. Az ő érzései sokkal fontosabbak, mint enyémek – elképesztően kiszolgáltatott helyzetben nyitotta meg a szívét. Ha nem őróla lenne szó, nem mentem volna bele abba, hogy beleszóljon a vágásba. A játékfilmjeim esetében erről szó sem lehetne.
– És Nick beleszólt végül?
– Igen, kérte, hogy három jelenetet vágjak ki. Aztán utána megkért, hogy rakjam őket vissza!
– A pénteken megjelenő album hogyan illik az életműbe?
– Nick művei egyre absztraktabbak. Korábban minden egyes dalának volt egy narratívája, konkrét cselekménye: ettől a stílustól most egyértelműen eltávolodik. Ha úgy tetszik, sokkal inkább a belső érzéseiről énekel. Lecsupaszította a művészetét a nyers érzelmek szintjére. De ettől még esszenciális Nick Cave-dalok!
Magyarországon nem vetítik
Bécsbe vagy Pozsonyba kell a magyar rajongóknak utazniuk, ha meg szeretnék nézni Andrew Dominik és Nick Cave filmjét, mivel nincs olyan magyar mozi, mely műsorra tűzné. A vezető magyar multiplex hálózat, a Cinema City marketing- és PR igazgatója, Buda Andrea úgy tájékoztatott, hogy ők olyan műveket tűznek fel a műsorra, amelyeket a magyar forgalmazó ajánl nekik. A két évvel ezelőtt készült Cave-dokumentumfilm forgalmazója, a Mozinet igazgatója, Böszörményi Gábor is azt mondja, nem érkezett a külföldi jogtulajdonostól konkrét ajánlat, hogy terjesszék a művet. Az egyszeri, úgynevezett alkalmi vetítésekben járatos Pannónia Entertainment forgalmazási vezetője, Farkas Attila szerint a magyar struktúra nem kedvez az egyszeri bemutatóknak. Magyarországon honosítani (feliratozni) kell a műveket, ez pluszköltség, illetve a mozik is kifejezetten rugalmatlanok: nem szeretnek egyszeri vetítésekben gondolkozni. Vetítési hetekben gondolkoznak, melyeket két hónappal előre beterveznek – pláne a vidéki filmszínházak.