galéria megtekintése

Grammy-díjakat gyűjt, Bartók után kapta a nevét és fellép a Müpában

0 komment


Csepelyi Adrienn

Van, aki bélyegeket gyűjt, más lemezeket. Béla Fleck, az amerikai bendzsóművész, akit Bartókról nevezett el édesapja, Grammy-díjakat. Eddig tizenöt van neki, és nem tervez leállni. Vasárnap a Müpában lép fel feleségével.

Soha senkit nem jelöltek még annyi kategóriában Grammy-díjra, mint Béla Flecket: kitüntették már blue­grass, világzene, komolyzene, pop, crossover és spoken word kategóriában, de zeneszerzői és hangszerelői minőségében is. A név kötelezi: a zenészt édesapja Bartók, Webern és Janacek tiszteletére keresztelte Béla Anton Leos Flecknek. Ő pedig felnőtt a feladathoz.

Bach partitáit hallgatni tőle egészen különleges élmény, de két Bartók-zongoradarabot is átdolgozott már bendzsóra. – Minél többet hallgatom Bartókot, annál jobban szeretem – áradozik. – Régebben talán nem voltam elég érett hozzá, de ahogy öregszem, egyre jobban értem. De ma például Janaceket hallgattam – micsoda fantasztikus zeneszerzők mindketten!

Fleck 1958-ban született New Yorkban. A Beverly Hillbillies című tévésorozat főcímzenéjének – pontosabban Earl Scruggs virtuóz játékának – hatására kezdett bendzsózni, hamarosan a világ egyik legjobbja lett. Kilenc évig játszott a New Grass Revival együttesben, azután saját zenekart alapított Béla Fleck and The Flecktones néven – Victor Wooten basszusgitárossal, annak feltaláló-multiinstrumentalista testvérével, Royyal és Howard Levyvel. Zenéjükben keveredik a bluegrass – a country egyik, az Appalache-hegyvidékre jellemző ága –, a funk, a dzsessz és számos egyéb stíluselem is: akad, aki blu-bopként kategorizálja.

 

Manapság a bendzsóról sokaknak az a benyomásuk, hogy tipikus „fehér" hangszer. – Micsoda tévedés! – magyarázza Fleck, aki évek óta kutatja a bendzsó történetét. – Nyugat-Afrikában kell keresnünk az eredetét, a rabszolgákkal került az amerikai kontinensre, ahol a XIX. századra elképesztően népszerű lett. Aztán háttérbe szorították egyéb hangszerek, de ne feledjük, hogy ott volt a dzsessz és a blues születésénél is, a bluegrass és az úgynevezett old-­time music (az észak-amerikai folkzene egyik ága – a szerk.) előtérbe kerülésekor újra népszerű lett.

A bendzsóművész házaspár a kínai zenétől a klasszikusig bemutatja a hangszer sokoldalúságát
A bendzsóművész házaspár a kínai zenétől a klasszikusig bemutatja a hangszer sokoldalúságát
MÜPA

A zenész szerint a bendzsó nagyon sokoldalú hangszer. – Sokáig elképzelni sem tudták, hogy helye lehet a hangversenyteremben – mondja. – A közönség mindig megdöbben, milyen jól működik. Most fejeztem be a második bendzsóversenyemet. Azzal, hogy komolyzenét komponálok rá, szeretném megmutatni a hangszer sokszínűségét. Ráadásul annyiféle bendzsó létezik: négy-, öt-, hathúros, kontrabasszus vagy aprócska piccolo bendzsó... Mindegyiknek más a hangzása.

Fleck feleségével, Abigail Wash­burn bendzsóművésszel látogat Budapestre. Zenéltek együtt a The Sparrow Quartet nevű kortárs zenei együttesükben – egy cselló és egy hegedű kíséretében –, de most ­duót alakítottak. – Szerintem azért tudunk ennyire jól együtt dolgozni – meséli –, mert teljesen különbö­zőek vagyunk. Én heves vagyok, ­Abigail sokkal nyugodtabb. Kiegészítjük egymást.

Ahogyan a játékuk ­tekintetében is: Fleck úgynevezett ­háromujjas technikával játszik, felesége a „clawhammer" technikát alkalmazza. Ez utóbbi közelebb áll az ősi bendzsójátékhoz, Fleck viszont nagyon gyorsan képes játszani.

Abigail Washburn folyékonyan beszél kínaiul, mielőtt bendzsósként világsztárrá vált, az amerikai–kínai kapcsolatokat szerette volna építeni. A küldetést tulajdonképpen így is teljesíti, csak épp a zenéjével. Fleck azt ígéri, hogy a házaspár a Müpában is ad némi betekintést abba, miként szól együtt a mandarin ének és a bendzsó: – Sokan azért nem tudják értékelni a kínai zenét, mert túlságosan távoli a számukra – magyarázza. – Abigail kitár előttük egy ajtót, amivel megadja az esélyt, hogy megszeressék ezt a különleges zenei világot, amelyről én is sokat tanultam neki köszönhetően.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.