Karlovy Vary és a filmfesztiválja – a kelet-európai sikersztori. A belvárosból a szocialista stílt igyekeztek kisöpörni. Ám megjelenik Amerika is. Richard Gere az idei életműdíjas. Mára érett drámai színész lett, ő a fesztivál nyitófilmjének producere és főszereplője. Politikai jóslatokat is megengedett magának.
Karlovy Vary korábban is ékszerdoboz szépségű belvárosát az elmúlt években felújították, az aszfalt helyett immár díszkő borítja a járdákat, a szocialista múlt alig látszik. Bár némi nosztalgia megmaradt: a vendéglők és a helyi taxisok még mindig a kockás papírra ráfirkált számokat tekintik számlának, ezzel pedig a nagyszámú orosz turistáknak szemmel láthatóan semmi baja.
Mindazonáltal a filmfesztivál ideje alatt a gyógyvizekért és az iszappakolásért érkezőket kicsit háttérbe szorítják a mozgókép szerelmesei, a szakmabeliek és a tudósítók meg persze az a rengeteg fiatal, aki miatt „hátizsákosnak” hívják ezt a rendezvényt. Ők, azok, akik vesznek négyszáz koronáért egy fesztivál hetijegyet és hosszú sorokban várakozva türelmesen várják, hogy bejussanak a filmekre.
Mint a Pretty Woman – Micsoda nő! című régi hollywoodi klasszikusra, melynek szabadtéri, mintegy 2500 fős vetítőhelyszíne több mint két órával a kezdés előtt megtelt szombat este. Ennek okai között persze az is szerepel, hogy a főszereplő Richard Gere mondott bevezetőt. A népszerű színész bővíti a listáját azoknak, akik a régió egyetlen A kategóriás filmfesztiváljára azért érkeztek, hogy átvegyék az életműért járó Kristály Glóbuszt. Ráadásul Gere hozta magával a nyitófilmet is: az Oren Moverman írta és rendezte Time Out of Mindnak nemcsak a főszereplője, de a producere is volt egyben.