galéria megtekintése

Gera Zoltán bölcsessége

1 komment


Zappe László

A színészi nagyságnak sok titka lehet. Nem sorolom a gáttalan magamutogatási kényszertől az önmarcangoló befelé fordulásig húzódó közhelyáradatot, mely ezzel kapcsolatban általában az eszünkbe jut. Gera Zoltáné talán első renden a bölcsesség lehetett.

Egy jellegzetes megnyilatkozása szerint: „Azt tanultam, akármilyen szerencsétlenség éri el az embert, fordítsa meg a tudatát, és a szerencsétlenségből teremtsen alkalmat. Életemnek, ha nem is a legszebb, de legsikeresebb színészi tevékenysége a börtönben folyt. Az udvari tornákon, kétszáz ember előtt, eljátszottam a helyben futásnál, hogy dzsiggelek, a karlendítésnél, hogy közlekedési rendőr vagyok. Viharos sikerem volt."

A börtönbe egyébként úgy került a múlt század hatvanas éveiben, hogy megpályázott és megnyert egy londoni ösztöndíjat John Gielgud 12 napos kurzusára. Főnöke, a Vígszínház igazgatója nem támogatta útlevélkérelmét, így nem is utazhatott. Erről csípős hangú levélben számolt be meghívóinak. A levelet azonban nem a címzett olvasta el.

A színészt, aki – szavai szerint – munkahelyén a színpadon átmenő szerepeket kapott, államellenes izgatás miatt kilenc hónapi börtönre ítélték. Így jutott olyan helyre, helyzetbe, ahol kamatoztathatta nemcsak színészi képességeit, hanem pantomimes képzettségét is.

 

Tehetségét egyébként genetikai úton is hozhatta, apja, Hosszú Zoltán, aki 1944-ben a fronton tűnt el, a Nemzeti Színház tagja volt.

Maga Gera Zoltán, aki 1923-ban született Szegeden, előbb kezdte csinálni, mint tanulni a színészetet. 1939-ben a Belvárosi Színházban kezdett játszani, majd rövidesen Inke Rezső vándortársulatának, később Rév István bábszínházának lett tagja. 1945 után játszott a Szegedi Városi Színház és a Szegedi Ifjúsági Színház előadásaiban. A főiskolát 1950-ben végezte el, ekkor került a Vígbe, amely akkor a Magyar Néphadsereg Színháza nevet viselte. Itt időzött bebörtönzéséig. Utána Szolnokon, majd a Mikroszkóp Színpadon lett tag. 1980-ban a Mafilm Társulathoz szegődött, mely akkoriban a szabadúszás fedő szerve volt. 1987-től a Radnóti Színházban játszott, majd 1992-től ismét szabadúszó.

Epizodista volt, karakterszerepek tömegét játszotta el, mindig hatalmas műgonddal, az egyéni vonások gondos kikeresésével, sajátjává érlelésével.

Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Számomra három nagyobb alakítása feledhetetlen. A Mikroszkópon ő volt Borisz Vasziljev Csendesek a hajnalok című regényének az ugyancsak nemrég elhunyt Jurij Ljubimov készítette színpadi változatában a rábízott katonalányokat kommandírozó, őrző, óvó és végül mégiscsak elvesztő, harapósan-érzelmesen szigorkodó őrmestere.

A Radnótin a Hetvenkedő katona Taub János rendezte előadásában csillogtatta sokoldalú humorát, a Tivoliban pedig Spiró György Honderűjében mutatta fel a XX. század képtelen történelmének sajátos fonákjaként a véneket életben és jókedvben megtartó bölcs derűt.

Egyébként nemcsak a hivatalos diploma megszerzésével késlekedett. 1985-ben lett érdemes, 2004-ben kiváló művész, 2013-ban kapott Kossuth-díjat, az idén tavasszal pedig a nemzet színészei közé választották.

Az érdem végül is érvényre jut, csak meg kell érni. Gera Zoltán nemcsak megérdemelte, de meg is érte az elismerést. Bölcsessége sokáig megőrizte őt. Mi emlékét őrizzük.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.