galéria megtekintése

Futball, lovak, palacsinta

2 komment


Csordás Lajos

Sportpályák, nők, lovak és végül a terített asztal szépségei, ezek a témakörök akár egy bohém életet is fémjelezhetnének, de ezúttal egy fotográfus életművének címkéi. ­Hemző Károly pályájának főbb jegyei. A közelmúlt egyik legjobb hazai ­képi krónikásának a Magyar Nemzeti Múzeumban rendeztek tárlatot.

Hemző Károlyt egy nagyon nép­szerű szakácskönyvsorozat fotósaként ismeri a mai Magyarország. A hatvan évvel ezelőtti ország pedig ­irigyelt sportfotósként csodálta képeit. Irigyelt, mert 1952-ben négy jelentkező közül őt választották a Honvéd SE fotósának, és abban az időben a Honvéd-pályán egyszerre edzettek a világ legjobb focistái és hosszútávfutói, Puskásék és Iharosék.

A közelükben lenni, őket fotózni nagy szó volt.

De Hemző nemcsak az ő közelükben dolgozott, hanem majdnem két évtizeden át ott volt a magyar élsport közelében is. Kalapácsvetőket éppúgy fotózott, mint biciklistákat, vízilabdázókat vagy teniszezőket.

 

A sportképek között a leghíresebb talán az, amelyiken Puskás ballal lehalássza a levegőből a labdát. Ezzel a fotóval sikerül érzékeltetni, milyen az, amikor a futball már több, mint sport, mert már művészet. A kép nem egészen éles, de nem maradhatott ki a Magyar Nemzeti Múzeum mostani életmű-kiállításáról sem.

Itt van mellette Puskás eredeti focicipője a Magyar ­Olimpiai és Sportmúzeumból: félmagasszárú, lábfejpántos ­csuka bőrstoplikkal. A sportfotók között mégis az a kép állít meg, amelyen Iharos és edzője látható 1955-ben, miután az atléta világcsúcsot futott 5000 méteren. Megindító az összeesés határán lévő sportoló és az őt ölelő, magasba emelő mester. Két aszkétasovány arc. Az egyiken még a fájdalom, a másikon az öröm. Két magyar a világ tetején.

Sok ilyen világ tetejére vagy annak közelébe jutott magyar ­sportolót kapott lencsevégre Hemző Károly, míg 1952 és 1956 között a Honvéd, majd 1957 és 1967 között a Képes Sport belső munkatársaként dolgozott. ­Zsivótzky Gyulát, Papp Lászlót, Kulcsár Gergelyt és másokat. Örök pillanattá téve a mozdulataikat.

Hemző szerette a szemeket, a ­kipillantásokat. Elkapta ­Gyarmati Dezső tekintetét a labda mögött a vízben, Papp Laciét a bokszkesztyűk fedezékében vagy a versenylovakét a célban. Vagy tessék megnézni Albert Flórián szemét, ahogy kifejezi véleményét a bírói ítéletről (75 ezer néző előtt).

Albert Flórián a Népstadionban
Albert Flórián a Népstadionban
Hemző Károly

A lovakat gyerekkorától imádta és rendszeresen fotózta, főleg, amikor a Magyar Szemle című külügyi magazinnál dolgozott 1967–1989 között. Lóságukat és emberszerű gesztusaikat is megmutatta. Járt ­például ­Mezőhegyesre lovakat fotózni, így akaratlanul mementót állít a lovas képekkel a kiállítás az épp most elárverezendő ménesbirtoknak is.

A külföldön terjesztett Magyar Szemle munkatársaként Hemző Károly több mint két évtizeden át járta az országot, megcsinálta a lapba a fotókat hazánk szebbik arcáról, és a maradék tekercseken megörökítette az élet beszédes pillanatait.

Szabad Szemmel – Fotó Hemző

XVII. Szellemkép Múzeumi Napok - Szabad Szemmel - Fotó Hemző tárlatvezetés.

A kiállítás március 15-ig látogatható a Magyar Nemzeti Múzeumban.

Az életmű váratlan fordulattal gasztroképekkel egészült ki a ­pálya végén.

Lovak
Lovak
Hemző Károly

Ez valami egészen más volt, mint amit Hemző Károly addig csinált. Egyszer konzerveket kellett fényképezni, de nem tudta, hogy lehetne gusztusosan. Aztán eszébe jutott, hogy megkéri a feleségét, főzze meg, ami a konzervekben van. A kép sikerült, az ötletből pedig sikeres szakácskönyvsorozat lett a nyolcvanas évektől. Ez a „99/33", azaz 99 recept 33 fotóval. Felesége, Lajos ­Mari írta, ő fényképezte. Mára csaknem négymillió példányt adtak el a sorozatból.

Hemző Károly 2012-ben hunyt el. Halála előtt, 2009-ben mintegy húszezer felvételt hagyott a Magyar Nemzeti Múzeumra, de jutott bőven a sportmúzeumnak és a főváros könyvtárának is.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.