A sportképek között a leghíresebb talán az, amelyiken Puskás ballal lehalássza a levegőből a labdát. Ezzel a fotóval sikerül érzékeltetni, milyen az, amikor a futball már több, mint sport, mert már művészet. A kép nem egészen éles, de nem maradhatott ki a Magyar Nemzeti Múzeum mostani életmű-kiállításáról sem.
Itt van mellette Puskás eredeti focicipője a Magyar Olimpiai és Sportmúzeumból: félmagasszárú, lábfejpántos csuka bőrstoplikkal. A sportfotók között mégis az a kép állít meg, amelyen Iharos és edzője látható 1955-ben, miután az atléta világcsúcsot futott 5000 méteren. Megindító az összeesés határán lévő sportoló és az őt ölelő, magasba emelő mester. Két aszkétasovány arc. Az egyiken még a fájdalom, a másikon az öröm. Két magyar a világ tetején.
Sok ilyen világ tetejére vagy annak közelébe jutott magyar sportolót kapott lencsevégre Hemző Károly, míg 1952 és 1956 között a Honvéd, majd 1957 és 1967 között a Képes Sport belső munkatársaként dolgozott. Zsivótzky Gyulát, Papp Lászlót, Kulcsár Gergelyt és másokat. Örök pillanattá téve a mozdulataikat.
Hemző szerette a szemeket, a kipillantásokat. Elkapta Gyarmati Dezső tekintetét a labda mögött a vízben, Papp Laciét a bokszkesztyűk fedezékében vagy a versenylovakét a célban. Vagy tessék megnézni Albert Flórián szemét, ahogy kifejezi véleményét a bírói ítéletről (75 ezer néző előtt).
|
Albert Flórián a Népstadionban Hemző Károly |
A lovakat gyerekkorától imádta és rendszeresen fotózta, főleg, amikor a Magyar Szemle című külügyi magazinnál dolgozott 1967–1989 között. Lóságukat és emberszerű gesztusaikat is megmutatta. Járt például Mezőhegyesre lovakat fotózni, így akaratlanul mementót állít a lovas képekkel a kiállítás az épp most elárverezendő ménesbirtoknak is.
A külföldön terjesztett Magyar Szemle munkatársaként Hemző Károly több mint két évtizeden át járta az országot, megcsinálta a lapba a fotókat hazánk szebbik arcáról, és a maradék tekercseken megörökítette az élet beszédes pillanatait.
Az életmű váratlan fordulattal gasztroképekkel egészült ki a pálya végén.
Ez valami egészen más volt, mint amit Hemző Károly addig csinált. Egyszer konzerveket kellett fényképezni, de nem tudta, hogy lehetne gusztusosan. Aztán eszébe jutott, hogy megkéri a feleségét, főzze meg, ami a konzervekben van. A kép sikerült, az ötletből pedig sikeres szakácskönyvsorozat lett a nyolcvanas évektől. Ez a „99/33", azaz 99 recept 33 fotóval. Felesége, Lajos Mari írta, ő fényképezte. Mára csaknem négymillió példányt adtak el a sorozatból.
Hemző Károly 2012-ben hunyt el. Halála előtt, 2009-ben mintegy húszezer felvételt hagyott a Magyar Nemzeti Múzeumra, de jutott bőven a sportmúzeumnak és a főváros könyvtárának is.