galéria megtekintése

„Megmutattam a világnak, hogy visszatértem!”

0 komment


Csepelyi Adrienn

Utolsó turnéján José Carreras január 20-án ér Budapestre. A legendás tenorral betegségről, futballról és politikáról is beszélgettünk.

– Ramón Vargas azt mondta nekem nemrég: annak idején az emberek a fülükkel láttak, ma a szemükkel hallgatnak. Ön is aggasztónak találja ezt a helyzetet?

Szerintem az előnyös külső sosem jelent problémát, ha az énekesnek valóban jó hangja van. Nézze csak meg a múltbéli nagyokat: Mario Lanzát, Franco Corellit vagy Mario del Monacót. Az viszont már tényleg rossz volna, ha a külső nagyobb súllyal esne a latba, mint a hang maga. Egyelőre azért nem gondolom, hogy ez volna a helyzet. Viszont az internet, a videók korában egyszerűen nem lehet többé, hogy az énekes csak kiáll a színpadra, és énekel. A színészi játék ugyanolyan fontos része a szerepformálásnak, mint az énektechnika.

A három tenor sikere annak idején alaposan felforgatta a zeneipart és az operavilágot, ám kritika is bőven érte önöket, amiért más műfajok felé is kacsingattak. Nem volt önben soha fenntartás a sokak által lenézett musicallel vagy könnyedebb dalokkal szemben?

A zene mindenképpen képviseljen egy bizonyos nívót, legyen szó egy egyszerű dalról, egy nagyáriáról vagy egy szimfonikus műről. A nagy művészek – Caruso, Schipa, Di Stefano, hogy csak néhányukat említsem – mindig is énekeltek populárisabb dallamokat, valaha az emberek ezeket dúdolták az utcán. Nem osztom tehát a purista nézetet ebben a témában.

 

A három tenor kitárta a komolyzene ajtaját egy az addiginál jóval szélesebb közönség előtt. Ha ezeknek az embereknek csupán a tíz százaléka döntött úgy később, hogy elmegy és megnéz egy operát, már akkor is óriási eredményt értünk el.

Mire emlékszik legszívesebben azokból az időkből?

Hogy az első pillanattól fogva versenyszellem uralkodott közöttünk, ugyanakkor jó barátok voltunk. A backstage atmoszférája remek volt, rengeteget nevettünk. Néha elég komolyan húztuk egymást a futballal, hiszen mindhárman más klubnak szurkolunk: Luciano a Juventusnak, Plácido a Real Madridnak, én pedig, ugye, a Barcelonának. Gyakran pókereztünk, általában egy pohár italban vagy valami ilyesmiben játszottunk. Többnyire Luciano nyert. Nagyon-nagyon hiányzik – nem csupán egy nagyszerű tenor volt, de remek ember is.

Sok beteg számol be arról, hogy egy-egy klasszikus zenei felvétel szinte gyógyító hatással van rá a felépülés során. Önnek mi adott erőt, amikor a leukémiával küzdött?

Tudományos bizonyítékok is alátámasztják, hogy a klasszikus zenének gyógyító hatása is lehet. Ami engem illet: a betegségem idején nagyon sokszor hallgattam Rachmaninov második zongoraversenyét. Rengeteget köszönhetek annak a darabnak!

Ha három dolgot időkapszulába zárhatna, hogy aki sok-sok év múlva megtalálja, valamiféle képet kapjon arról, ki volt Josep Carreras, mit választana?

Három felvételt: az első színpadi szereplésemét, még kölyökkoromból; a Herbert von Karajan által vezényelt nagy előadások egyikét – azt hiszem, a legendás Bohéméletet a bécsi Staatsoperből – és a leukémiából való felépülésem utáni első fellépésemét. Ez volt az a pillanat, amikor megmutattam a világnak: visszatértem!

 Megmutattam a világnak: visszatértem! – mondja Carreras
Megmutattam a világnak: visszatértem! – mondja Carreras
Fotó: Mauro Taliani

Tegyük fel, hogy az ön által valaha megformált operahősök valódi, hús-vér emberek. Melyikükkel beszélgetne legszívesebben?

Hű, mivel a legtöbb nagy szerepet megformálhattam, ez nem könnyű kérdés. De azt hiszem, Bizet Carmenjének Don Joséjával társalognék legszívesebben, mert ő egy igazán összetett karakter.

Nemrég a Telegraphnak adott interjújában kifejtette, hogy támogatja Katalónia önállóvá válását. Fontos, hogy a művész állást foglaljon közéleti, politikai dolgokban?

Ha egy újságíró ilyesmiről kérdez, mondhatom, hogy no comment – vagy kifejthetem, mit gondolok valójában. Én az utóbbit jobban szeretem. Szerintem a katalán embereknek meg kellene adni a jogot, hogy népszavazás keretében eldöntsék, menni vagy maradni akarnak. Ez volna a demokratikus, és akármilyen végeredményt hozna is a szavazás, azt tiszteletben kellene tartanunk.

A Barcelona futballcsapata világszerte elképesztően népszerű, főként a Guardiola-éra óta. Mit jelent katalánként az ön számára a „més que un club"?

A Barcelona mindig is több volt egy futballcsapatnál, afféle eszköz, amelynek segítségével kifejezhettünk az érzéseinket. Apropó: ­Kubala László fantasztikus játékos volt! A neve még mindig nagyon jól cseng – nemcsak a múzeumunk falára, de a szurkolóink szívébe is belevésve.

José Carreras

Katalán operaénekes, eredeti neve Josep Maria Carreras i Coll. Barcelonában született 1946. december 5-én. Tizenegy évesen már a Gran Teatre del Liceu színpadán énekelt. Pavarottival és Domingóval „a három tenorként" Grammy-díjat nyert, szólóban a világ valamennyi rangos operaházában fellépett. 1988-ban legyőzte a leukémiát. Ez év vége felé indul utolsó koncertkörútjára, melynek során Budapestre is ellátogat.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.