galéria megtekintése

„Fertőz az együttműködés vírusa”

Az írás a Népszabadság
2014. 09. 11. számában
jelent meg.


Szemere Katalin
Népszabadság

„Annál jobb itt, minél rosszabb” – ezt a dalt használta fő motívumnak új rendezésében Rába Roland. Az Utolsó című előadás – a Proton Színház és a Trafó koprodukciója – a Rinocéroszok nyomán készült, de foltokban sem tartalmazza a Ionesco-darabot. A színész-rendezővel az együttműködés vírusáról és a pénzről beszélgettünk az e heti bemutató kapcsán.

Mikor Franciaországban turnéztunk, találkoztunk siket színésszel. Ott ez a színészoktatásba is beépült. Nálunk még gyerekcipőben sem jár
Mikor Franciaországban turnéztunk, találkoztunk siket színésszel. Ott ez a színészoktatásba is beépült. Nálunk még gyerekcipőben sem jár
Teknős Miklós / Népszabadság

Eddig csak az alapító, Mundruczó Kornél rendezte a Proton Színház – nemzetközileg is elismert – produkcióit. Szinte mindegyikben játszott ön is. Most ön rendez, és akárcsak a korábbi protonos előadásoknál, az alapdarab csak ihletforrás. Mit nem bírt a Ionesco-darabban?

Csak az alaphelyzet tetszett meg: támadás ér egy kisvárost, és ezt igen szemléletesen írta le Ionesco. De nem izgatott igazán sem a kisváros, sem a szereplők, sem ami megtámadta őket. Elgondolkodtam, milyen közeg nyomaszt engem igazán, és rájöttem, hogy a bevásárlóközpontok szupermarketjei. Gyors vásárló vagyok, de a túl nagy kínálat miatt előbb-utóbb előjön az „érjünk már a végére” para. Ebből alakult a történet: itt támadja meg az embereket a vírus. Mikor kitaláltuk az alaphelyzetet, még nem tombolt az ebola, és szóba sem jött az ásványvízmérgezés.

 

Járjon kisboltba!

Az még jobban nyomaszt, és sokkal drágább. A Trafó melletti boltot Zombi ABC-nek hívjuk. Van bent egy biliárdasztal és egy régi típusú étterem, amihez a meleg ételt az üzletből lehet tálcán átcipelni. De a szemközti diszkont miatt senki se jár ide… A darab elején egyébként kiderül: a XXI. században járunk, mindenféle rossz dologtól megszabadultunk: a liberális demokráciától, a parlamentarizmustól, az ökológiától, megszűnt a civil társadalom és az állam közötti konfliktus. Létrejött viszont az új, szuverén eurázsiai nemzetállamok közös világa, ahol kialakult az „együttműködés”. Valamiért nem mindenki tudott részt venni ebben. Nem hallották meg az együttműködés hívó szavát. Ezért nekik kifejlesztettek egy fertőzést, az együttműködés-vírust…

…a NER-vírust?

...az együttműködés vírust fejlesztették ki, hogy ezzel is elősegítsék a néma ellenállók bevonzását. Ez szabadul el ebben a bevásárlóközpontban, és fertőzi sorra az embereket.

Napi politika, vagy ahogy egy hetilap írta tavasszal: kampányszínház?

„Egy-egy munka, baromi sok pénz és utazás”
„Egy-egy munka, baromi sok pénz és utazás”
Teknős Miklós

Dehogy, inkább A Gyűrűk Urára hasonlít. Semmi direkt politizálás. Persze lehet, hogy felsejlik belőle valami a mai közéletből, de nem ez a szándék. Ismeri a Kontroll Csoport számát, az Annál jobb itt, minél rosszabbat? Ez az érzés hatja át a darabot. Ez az üzenete az előadásnak, ha egyáltalán van üzenete. A vírus ezen a szövegen meg a mindennapi hülyeségeken keresztül fertőz. Az áruház saját ásványvize is segít meghallani a „lényeges dolgokat”. Ellenszer a drog, az egyik bespeedezett szereplő például nem fertőződik meg. De túl lehet mindent élni, normális maradhat az ember ebben a kreált valóságban, ha nem hall semmit, az együttműködés hívó szavát sem. Bizonyíték erre egy siket lány, a főszereplő testvére. A darabbeli siket lány színész akar lenni, ahogy az őt játszó Mázló Tímea is. De erre siketként kevés az esélye, a valóságban is, nem csak a darabban!

Pelsőczy Rékával és Bagossy Lászlóval felvették volna Tímeát az osztályukba?

Nem tudom, de most főszerepet játszik nálam. Vannak siket ismerőseim, sokat mozgok ebben a közegben. Mikor Franciaországban turnéztunk, találkoztunk siket színésszel. Ott ez a színészoktatásba is beépült. Nálunk még gyerekcipőben sem jár. Akkor örülnék legjobban, ha hívnák Timit máshova is, mert abszolút színpadra termett.

Színészként végzett az egyetemen, de fontos, hogy minden évben legyen jó sok rendezése? Ezután Tatabányán a Sirályt állítja színpadra, majd a Szkénében a Nézőművészeti Kft.-nek Don Quijotét.

Ez egyedül a pénz miatt fontos. Évadonként egy rendezéssel és egy szerepléssel bőven ellennék. De ezt kevesen engedhetik meg maguknak! Játszani a Stúdió K-ban Zsótér Sándornál fogok az Othellóban, Jágó szerepében, persze az nem rossz.

Bárhova elmenne, ha fizetnek érte?

Bárhova. Persze amikor már benne vagyok, örülök neki, és csinálom száz százalékkal.

Az Újszínházba is?

Oda azért nem. De fertőz az együttműködési vírus. Már produkálom a tüneteket. Tavaly nagyon kevés munkám volt.

Mi az, ami boldoggá tenné?

Egy-egy munka, baromi sok pénz és utazás.

Turné, úgy, mint a Krétakörrel?

Dehogyis. Nem szeretek csoportosan utazni. Megőrülök, mikor állandóan várni kell valakire. Utazni magam szeretek, a partneremmel. De maga is inkább arra vágyik, hogy egy-két jó interjút készítsen normális emberekkel, aztán utazhasson, ugye? Ne mondja, hogy kihívás ennyi érdektelen emberrel beszélgetni!

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.