galéria megtekintése

És a belgák hová álljanak?

Az írás a Népszabadság
2014. 11. 20. számában
jelent meg.


Bárkay Tamás
Népszabadság

Nagyjából kétszáz zsidó alapviccet gyűjtött egybe legújabb kötetében Dés Mihály. Hogyan, honnan és mindenekelőtt miért? – erről igyekeztük kifaggatni a szerzőt, aki elárulta: először ő is megütközött volna kissé, ha valaki azzal áll elő, hogy egy újabb zsidóvicc-antológia összeállítására készül.

Hogy mégis megtette – hál’ istennek –, annak nyomós okai vannak. Az egyik, hogy a több tucat korábbi gyűjtemény jó részében valamiért nincsenek benne azok a közszájon forgó viccek, amelyeken évtizedek óta vidul a fél ország, mint például az „És a belgák hová álljanak?” (Kohn bácsi hova álljon) vagy a „Pedig lenne rá igény” (mármint az antiszemitizmusra). Másrészt ezek a könyvek olykor emészthetetlen betűóceánok, van, amelyikbe ezer tételt is belegyömöszöltek, sokszor mindenféle koncepció, tagolás nélkül. És még valami: minél rosszabb a kedvünk, annál nagyobb a szükségünk a humorra.

Az önkritika és önirónia abból ered, hogy szabadabban lehetett élcelődni a hatalmasokon
Az önkritika és önirónia abból ered, hogy szabadabban lehetett élcelődni a hatalmasokon
Fotó: Tuna Kata

Márpedig Dés Mihály úgy érzékeli, mostanában rosszkedvünk telének kellős közepén vagyunk, elkél tehát egy kis yorki napfény, amely setét hangulatunkat tündöklő nyárrá változtatja át. A Ha csak úgy nem... című antológia több szempontból is különbözik a korábbiaktól.

 

Először is benne vannak a többiekből hiányolt jó viccek – az író megfogalmazásában: alapviccek –, amelyeknek az a sajátjuk, hogy szinte bármely korban, helyzetben érvényesek. Másodszor: nincsenek benne gyenge töltelékek. Hiányoznak belőle továbbá az antiszemita sztereotípiákat magukévá tevő viccek – ilyeneket is gyártottak a zsidóvicc-macherek –, nincsenek a másokat – népcsoportokat, vallásokat, foglalkozásokat stb. – és pláne a nőket – feleséget, anyóst, sógornőt, menyet – ócsárló mókák sem. Azok a főként régi, vallási tárgyú, belterjes viccek sem kerültek bele a kollekcióba, amelyeket jószerével csak az fog fel, aki ismeri a Talmudot és a jiddis nyelvet, és amelyek indokolttá tették azt az ősi zsidó mondást, miszerint a zsidó vicc az, amit egyetlen gój sem ért, de minden zsidó ismer.

De akkor mitől olyan népszerűek a zsidó viccek – tettük fel a jogosnak tűnő kérdést Dés Mihálynak, aki erre azt mondta, ennek egyik eredője az, hogy nagyjából harminc országban éltek-élnek a helyi kultúrákkal többé-kevésbé egy fedél alatt zsidók hosszabb-rövidebb, de inkább hosszabb ideje. A másik, hogy a zsidó vicc lefedi az élet minden területét, a születéstől a házasságon át a halálig, a vallástól a városi polgári lét paradoxonjaiig és még azon is jóval túl. Ráadásul a (jó) zsidó vicc sohasem öncélú, önmagáért – a játékért – való, hanem egy valós téma, probléma körül forog.

Különleges azért is, mert ezekben bukkant fel először és van jelen a legkitartóbban az önkritika és az önirónia – más népeknél ez sem annyira tipikus. Ennek egyik oka a zsidó vallásgyakorlatban keresendő, amely a nagy hitbéli talányok folyamatos magyarázására, értelmezésére épül, ami okszerűen erősíti a kritikai szellemet. Emellett az egy Isten feltétlen elfogadásán kívül nincs benne más dogma, ami megint csak tágabbra tárja a kapukat.

Az is számít, hogy a diaszpórában élő zsidóság, ellenséges környezetben, az osztályok közti átjárást kizáró hierarchikus társadalmakban igyekezett boldogulni, maga azonban aránylag demokratikus közösségeket alkotott, ahol egyrészt volt átjárás a társadalmi rétegek között, másrészt sokkal szabadabban lehetett a hatalmasokon élcelődni. Ebből következett, hogy később, a polgárosodáskor sem estek hasra a tekintélytől. Ami ugyancsak jót tesz a viccnek.

Dés Mihály, akinek saját bevallása szerint pocsék a memóriája, harminc-negyven éve kezdte noteszbe gyűjteni a jártában-keltében hallott (jó!) vicceket. Ez jól jött tavaly megjelent Pesti barokk című regénye egyik epizódjának írásakor, de az anyag sovány volt – 15 viccre volt szüksége a kötetben –, ezért nekiállt régi antológiákat nézegetni, világhálón keresgélni, plusz meghallgatni a környezetében élő viccmeisztereket. Ezzel viszont már több muníciója volt, mint kellett, úgyhogy szelektált közöttük. Röviden szólva így született meg az antológia.

Semmilyen körülmények közt

Természetesen azt is megkérdeztük a szerzőtől, melyik a kedvenc vicce. Több is van, ez az egyik: Kohn hajótörést szenved. Sikerül kivergődnie egy lakatlan szigetre, ahol éveken át tengődik, mígnem egy arra járó hajó fel nem fedezi. Kohn büszkén mutogatja megmentőinek, hogyan sikerült túlélnie hittel, szorgalommal és leleménnyel a robinsoni viszonyokat. Megmutatja nekik a veteményeskertjét, a kunyhóját, a két zsinagógáját... – Óriási! Le a kalappal! – gratulál neki a hajóskapitány. – Csak azt nem értem, hogy minek kellett magának két zsinagóga? – Hogyhogy minek? Az egyik az imaházam, a másik pedig ahová soha, semmilyen körülmények közt be nem tenném a lábam!

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.