galéria megtekintése

„Embert akartam, nem szobrot”

Az írás a Népszabadság
2014. 03. 24. számában
jelent meg.


Dési András
Népszabadság

Érdes, néha dicsekvő alakot formált Lech Walesából Robert Wieckiewicz lengyel filmszínész.

– Akkor most kipakolhatok húsz tehervonatot – e hasonlattal érzékelteti Robert Wieckiewicz, hogy mit érzett, amikor Andrzej Wajda felajánlotta a népszerű lengyel színésznek: régóta dédelgetett tervében, A remény emberében alakítsa ő Lech Walesát, a kommunista rendszerrel szembeszálló Szolidaritás szakszervezet vezetőjét. Vagyis játsszon egy élő Nobel-békedíjas legendát egy Oscar-díjas rendező filmjében.

Egy jó fiú nem tud tízmilliós szakszervezeti mozgalmat irányítani

Wieckiewicz tudta, csak úgy szabadulhat meg a rá nehezedő nyomástól, ha a feladatra a soron következő „normális” szerepként tekint.

 
Robert Wieckiewicz
Robert Wieckiewicz "civilben"
Teknős Miklós

A 46 éves színész azért is bizonyult jó választásnak, mert ugyanolyan környezetből, munkásmiliőből származik, mint a „remény embere”. S ugyanolyan érdes, érezhetően energiával feltöltött személyiség, mint Walesa.

– Az érdesség szándékos is volt. Egy embert akartam mutatni, nem egy szobrot. Olyan hőst, aki néha nevetségesen csetlik-botlik. Mert egy igazi hős nem lehet csak jó fiú, s egy jó fiú nem tud tízmilliós szakszervezeti mozgalmat irányítani – mondta a lapunknak adott interjújában az alsó- sziléziai Nowa Rudában, bányászcsaládban született Wieckiewicz, aki a film múlt heti magyarországi bemutatójára jött Budapestre.

A játékfilm keretét a híres olasz riporterrel, Oriana Fallacival készült gdanski interjú adja, Wieckiewicz pedig hol dicsekvő, hol Fallacinak udvarló népvezért alakít.

– Azt akartam megmutatni, milyen, amikor nem szónokol, s nem tömegeket mozgat meg. Milyen, amikor egy neki tetsző nő a kérdéseivel zavarba hozza – tette hozzá. Fallaci egyébként nem szerette ezt a – Walesáék lakótelepi lakásában készült – interjút, s a Szolidaritás vezetője sem akarta igazából a beszélgetést.

Walesához személyesen először a világpremieren, a tavalyi velencei filmfesztiválon volt szerencséje. Nem is akart vele a forgatás előtt vagy alatt találkozni, s a „remény embere” sem szólt bele a produkcióba. Wieckiewiczet a film témája miatt kizárólag az 1970–1990 közötti Walesa érdekelte, ezért inkább a híradókat, az archívumokat tanulmányozta.

A volt lengyel államfőnek pont a Fallaci-interjú során megmutatott emberi vonások nem tetszettek. – Ugyan már, nem is voltam annyira beképzelt alak – idézte Walesát a színész.

Sok-sok millió lengyelhez hasonlóan tizenhárom évesen ő is egyfajta Supermanként tekintett a gdanski hajógyár villanyszerelőjére, a kommunista hatalomnak kesztyűt dobó sztrájk vezéralakjára. Aki úgy beszélt, mint ők, s akit utánozva a Nowa Ruda-i férfiak jelentős része is vastag Walesa-bajuszt növesztett. Bár érezték, valami rendkívüli dolog történik, az eufória közepette féltek is.

Jól emlékeztek arra, hogy az 1970-es gdanski tiltakozást milyen brutálisan verték le a hatóságok.

Hős, aki néha csetlik-botlik. Robert Wieckiewicz Lech Walesa szerepében
Hős, aki néha csetlik-botlik. Robert Wieckiewicz Lech Walesa szerepében
Forrás: Cirko Film

Apjával egy tranzisztoros rádión próbálták hallgatni a Szabad Európát, a hivatalos lengyel média nem adott hírt a Walesa vezetésével 1980 augusztusában kirobbant gdanski sztrájkról. Ami gyökerestül felforgatta a szerény körülmények közül származó, műveletlen Szolidaritás-vezér életét: alig telt el pár nap, s róla írt a világsajtó. E „hírnévre” a színész akkor döbbent rá, amikor meglátta, hogy a kellékesek milyen mennyiségű napilapot, magazint hordtak össze, s mindegyik címlapjáról Walesa fotója nézett rá.

Az Andrzej Wajda filmjein nevelkedett Wieckiewicz azt mondja, hogy egészen különleges élmény volt dolgozni az immár 88 éves mesterrel. Aki makacs és maximalista, de olyan, mint egy képzőművész. Megfesti a jeleneteket. Pár ecsetvonással, néhány hangsúlyáthelyezéssel képes kihozni a lényeget.

– Amikor megérezte a bizonytalanságomat, odajött hozzám, és csak annyit mondott: „Fiam, ez olyan egyszerű” – elevenítette fel a forgatást.

Wieckiewicz a véletlennek tudja be, hogy színész lett belőle. Kreatív pályára készült: már 15-17 évesen eldöntötte, ki akar törni a munkáskörnyezetből. Általános iskolai fiú osztálytársai kilencven százalékából bányász lett, ám ő valami másra vágyott. Szülei sokat olvastak, az irodalom, a történelem, a művészetek jelen voltak az otthonukban. Mindezt szivacsként szívta magába, aztán egy szép napon kirobbant belőle.

A Walesa-szerepért öt-hat kilót hízott is. Gyorsan kellett felszednie a túlsúlyt, krémest krémes hátán evett. Meglepte, hogy a pluszkilók mennyire megváltoztatták a mozgását és a színészi játékát. Az utóbbi kapcsán tetszik neki az a szélsőséges hihetőség, amit például Joaquin Phoenixnél vagy Matthew McConaughey-nél lát.

Wieckiewiczre Agnieszka Holland holokausztfilmjében, az Oscarra jelölt A város alattban figyelt fel a világ: a lwówi/lembergi csatornaellenőrből s alkalmi betörőből zsidómentővé lett Leopold Sochát alakította. – Ő szintén egyszerű munkásember, de belőle a véletlen hozza ki a jót is és a rosszat is – mondta Socháról.

Walesa viszont eredendően lázadó, nyugtalan típus. Haragos ember, aki megtanulta kezelni a dühét.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.