galéria megtekintése

Élni vagy visszaélni

0 komment


Zappe László

Mészáros Blanka és Fullajtár Andrea
Mészáros Blanka és Fullajtár Andrea
Dömölky Dániel

Percek alatt eldönti a Kamrában az előadás sorsát Keresztes Tamás. Főszereplővé avatja a hatalmával sem élni, sem visszaélni nem képes, szeszélyes, saját érzésein és vágyain eligazodni sem nagyon tudó herceget. A polgárerkölcs és az önkényuralom ütközetének unalomig egyszerű témáját ez a furcsán bizonytalankodó, életet és esztétikumot összekeverő, a művészet és a valóság érzékiségében eligazodni képtelen fiatalember alakja teszi izgalmassá. Feszült, ideges, lelkifurdalásos kéjenc. Érzékeit az ellentmondások ingerlik. Tudja, hogy éppen az vonzza, amit el akar pusztítani, Emilia ártatlansága. És lelkifurdalásos zsarnok. Hatalom nélkül szeretne hatalmaskodni. Képmásba szeret bele, hogy aztán megkívánja a modellt. Bár lehet, hogy éppen fordítva.

De bárhogy legyen is, miután alantas vágyait és emelkedett, kifinomult ízlését lehetetlen összehangolni, a cselekvést, azaz a piszkos munkát lepasszolja gátlástalan, eszközökben nemigen válogató szolgájának.

 

Izsák Lili fagylaltrózsaszín bu­doárdíszletében hiányos vörös öltözékben ágálva küzd önmagával, miközben a beosztott cselekszik. Rabol, gyilkol. Takátsy Péter terepszín gyanánt halványzöld tájképet visel öltözékén, egyszerre gátlástalan és alamuszi, túlbuzgó, túlteljesítő. Rajta is túltesz Tasnádi Bence nyegle bérgyilkosa: érzéketlen, cinikus végrehajtó. Együtt mintaszerűen­ példázzák, mivé lesz a legfelsőbb óhaj, mire megvalósul. Dankó István az udvari művész megalázkodó öntudatát hozza, Jordán Adél pedig a megunt szerető státuszát duzzogva tudomásul vevő udvari hölgy szórakoztató portréjával szolgál.

Az áldozatokat, akiknek a felvilágosodás szellemében, a XVIII. század második felének eszményi polgárerkölcsét kellene képviselniük, inkább jámbor együgyűeknek kell látnunk. Mészáros Blanka anyuka meghatóan butuska kislánya a címszerepben, szépen mondja fel a fölöttébb helyes elveket, de a való élet kísértéseivel szemben az illemtudás nem sokat segíti. Fullajtár Andrea az odaadó, aggodalmaskodó anya kötelességtudó bábja, Fekete Ernő a tehetetlenségig ostoba atya. Mielőtt bármivel is próbálkozna, eldönti, hogy semmit sem tehet. Született vesztes – mondanánk rá ma. Ruhájában tréfának is apró tőrt rejtegetve szeretné megbosszulni sérelmét, de inkább öngyilkosságot elkövetni. Appiani gróf, a kijátszott és meggyilkolt vőlegény Dér Zsolt előadásában korrekt, bamba fiatalember, a tisztesség áldozata.

Az ifjú Fehér Balázs Benő rendezése korrekt, következetes munka, végiggondolt és szépen végigvitt stílusgyakorlat. Hogy miért pont Lessing színpadjainkon nem minden ok nélkül mellőzött darabján gyakorolta magát, az az előadásból nem tűnik ki.

Lessing: Emilia Galotti
Katona József Színház, Kamra

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.