Egy szexi stílus állócsillagai
A pop-art szexi. Egykor is az volt, ma is az. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy Európa-szerte nyílnak a nagy pop-art kiállítások. Köln, Bécs és London után ma épp Budapesten, a Ludwig Múzeumban.
A Ludwig házaspár pop-art gyűjteménye talán a leggazdagabb kollekció a világon a hatvanas-hetvenes évek stílusirányzatanak alkotásaiból. A budapesti Ludwig Goes Pop-tárlat több mint kétszáz művet mutat be, részben világhírű alkotóktól, részben kelet-európai és magyar művészektől. Soha nem volt még ilyen összegző bemutatása a pop-art kelet-európai vonulatának, mondta Timár Katalin kurátor.
A pop-art igazi macsó műfaj volt. Elég csak a Single Elvis című Andy Warhol-képre, a csípőből tüzelő sztárra, vagy az angol Joe Tilson Ízlelés című képére nézni, amelyen Marilyn Monroe óriásira nagyított piros ajkai nyílnak szét, köztük a csillagfényes világmindenséggel. Nem is beszélve Tom Wesselmann Nagy amerikai aktjáról, amely egy egész szobafalat betöltő festményinstalláció.
|
Ezúttal nem csupán a stílus angolszász, hanem kelet- és közép-európai, köztük magyar képviselőinek alkotásai is láthatók Koncz György |
Mi történt ugyanekkor Közép-Európában? Milyen rezonanciákat váltott ki mindez a korabeli magyar, lengyel, csehszlovák, horvát, szerb, olasz művészekből? A budapesti kiállításon látjuk, ahogy Andy Warhol Elvisére válaszol a szlovén Misa Pengov Satisfaction című festménye egy Mick Jagger-figurával, a Wasselmann-aktra a szlovák Jena Zelibska aktjai vagy a Tilson-féle Monroe-szájra Keserü Ilona alig félreérthető 1969-es vaginakompozíciója.
A pop-art magasművészetté tette a hétköznapit és a népszerűt. Vagyis, ahogy neve mondja: a populárist. Andy Warhol a művészet szent tárgyává röpítette a Campbell leveskonzervet. Roy Lichtenstein önálló művé emelte a felnagyított képregényjeleneteket, Jasper Jones pedig az amerikai zászlót. Minderre megvoltak a közép-európai megfelelések is. A párhuzamokat alaposan fölfejtették és elénk tárták a budapesti kiállítás rendezői, akik szerint látványos ismérvei és jelenségei ellenére a pop-art nehezen definiálható és behatárolható stílus volt. Van, aki szerint máig hat. Ők mindenesetre 1975-nél húzták meg az időhatárt válogatás közben.
A KIÁLLÍTÁS MEGTEKINTHETŐ: Ludwig Goes Pop + The East Side Story, Ludwig Múzeum, Budapest Nyitva: január 3-ig
Fabényi Júlia a velencei biztos
Fabényi Júliát, a Ludwig Múzeum igazgatóját nevezték ki a velencei biennále magyar biztosává. Fabényi lapunknak elmondta, a nemrég lemondott Balatoni Monikával szemben ők nem vállalják a színházi, zenei és gyermekbiennálékon való részvételt, a képzőművészetre és az építészetre koncentrálnak. A jövő évi építészeti biennále magyar részvételére szóló pályázatot már ki is írták.