galéria megtekintése

Minden hamis, amit Petőfiről mondanak

Az írás a Népszabadság
2015. 07. 21. számában
jelent meg.


Bárkay Tamás
Népszabadság

A Fiumei úti sírkertben pénteken újratemették annak a Petőfi Sándornak a földi maradványait, aki 1856-ban halt meg a szibériai Barguzinban. A zenés-táncos programba ágyazott esemény ismét jókora vitát kavart, a tudományos álláspont azonban jottányit sem változott: egy burját nő csontvázát ünnepelték pénteken.

A kazánkirályként is tisztelt Morvai Ferenc vezette Megamorv Petőfi-bizottság 1989-ben a szibériai Barguzinban holttestmaradványra bukkant, amelyen a kutatásban részt vevő antropológusok – mindenekelőtt az azóta elhunyt Kiszely István – Petőfi Sándorra jellemző azonosító jegyeket találtak. Morvaiék bejelentése alaposan felkavarta a belföldi vizeket, de egy orosz kutatócsoport hamarosan megállapította, hogy a hetes számú sírból származó csontváz nem lehet Petőfié, nem egyeznek meg vele antropológiai jegyei, életkora, testmagassága, de még a neme sem. A csontok egy nőéi voltak, akit ráadásul legalább húsz évvel Petőfi állítólagos halála, azaz 1856 után helyeztek végső nyugalomra.

Nem mellesleg a maradványokat egy burját férfi sírjából emelték ki, ahol egy kisgyermek csontvázát is megtalálták, s ez a körülmény családi temetkezési helyre utal.

A felfedezést az Orosz Akadémia és a Magyar Tudományos Akadémia Petőfi-bizottsága sem találta megalapozottnak, Morvaiék amerikai javaslat nyomán DNS-vizsgálatot kezdeményeztek, kérték a Petőfi család sírjának felbontását, hiába. (A Megamorv-bizottság állítását utóbb egy amerikai vizsgálat sem támasztotta alá).

 

Az MTA elnöksége az 1991-es határozatában kimondta, készek megvizsgálni a költő Szibériába kerülésének históriájával kapcsolatban minden új adatot, ha használható formában nyújtják be a Petőfi-bizottsághoz.

Mivel Morvaiék csaknem egy évig képtelenek voltak ilyeneket produkálni, 1992-ben Kosáry Domokos MTA-elnök köszönettel befejezettnek nyilvánította a grémium munkáját.

Morvaiék legutóbb márciusban, egy kínai jelentésre hivatkozva vették elő újra a Petőfi-ügyet: e vizsgálat szerint a csontváz minden kétséget kizáróan a költőé – állítják. Az MTA azonban úgy találta, hogy a dokumentációban nincs semmi, ami miatt meg kellene változtatnia álláspontját, miszerint női csontvázat találtak Barguzinban.

A barguzini eposzt a történelemtudomány sem tudja értelmezni. Mindenekelőtt azért nem, mert a két győztes birodalom mindjárt 1849 júniusában megállapodást kötött, amely szerint egymás hadifogságba esett alattvalóit kölcsönösen és haladéktalanul kiadják egymásnak, a dokumentumot pedig az Osztrák Állami Levéltár és a moszkvai Hadilevéltár őrzi. Miként azt a korszak és a téma kutatójától, Hermann Róbert történészprofesszortól tudjuk,

több esetet is dokumentáltak, amiből kiderül, a paktumot mindkét fél példásan betartotta.

Vannak hivatalos feljegyzések, amelyek szerint az osztrákok egészen jelentéktelen foglyok miatt is képesek lettek volna ölre menni szövetségesükkel.

A temetésen az igazi Petőfi-hívők
A temetésen az igazi Petőfi-hívők
Veres Viktor / Népszabadság

Ez eleve kizárja, hogy Petőfi Szibériába került, de ha feltesszük, hogy mégis, akkor megint egy sor kérdőjelbe ütközünk. A legnagyobb mind közül, hogy

a rab költő miért nem adott magáról egyetlen halvány életjelet sem, pedig minden további nélkül megtehette volna.

Tény ugyanis, hogy a haladó cári tradíció szerint a legfajsúlyosabb száműzötteknek is meghagyták a lehetőséget, hogy levelezzenek, mi több, volt olyan barguzini fogoly, jelesül egy Küchelbecker nevű dekabrista értelmiségi, akinek írása még egy nyugat-európai lapba is bekerült. Ráadásul ez a Küchelbecker éppen akkortájt senyvedett a barguzini táborban, amikor Morvaiék állítása szerint Petőfi is, tehát jogos a kérdés: kiterjedt levelezésében miért nem tesz az európai hírű magyar költőről egyetlen árva megjegyzést sem?

A legenda bűvölete

A szibériai verzió már az 1850-es években felbukkant, közvetlenül az Amerikában és az otthon bújdosó Petőfi (az ál-Petőfik) legendája mellett. A szabadságharcot túlélő költő történetében mélyen hívő hazafiak érzelmeit az 1870-es években Manasses Dániel története korbácsolta a legmagasabbra, ő azt állította, hogy egy ólombányában együtt húzta vele az igát. A közhangulat nyomására Andrássy Gyula külügyminiszter jegyzékben kérte az orosz hatóságokat, nyilatkozzanak: elvitték-e Petőfit annak idején, vagy sem.

A válasz nemleges volt, plusz csakhamar bebizonyosodott, hogy Manasses Dániel voltaképpen egy Papp János nevű kókler. Az I. világháború után Oroszországból hazaözönlő magyar foglyok közül vagy tíz évig senki sem jött elő Petőfi-mesével, a fabula csak a harmincas években éledt újra.

Jöttek megint az önjelölt szemtanúk, köztük – mint Kovács László régészprofesszor írásából kiderül – egy Svigel nevű pesterzsébeti nyomdász, aki még fényképet is prezentált a költő sírjáról (ez is hamisítvány volt). A negyvenes években a szélsőjobboldali Új Magyarság tett hitet a szibériai változat mellett. Az írásra a nyolcvanas években felfigyelt két kárpátaljai kutató, a Morvai-féle expedíciót voltaképpen az ő megállapításaik inspirálták.

(Az újratemetésről készített riportunkat itt olvashatják, képgalériánkat pedig ide kattintva nézhetik meg.)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.