galéria megtekintése

Egy gyűjtő lelkülete

Az írás a Népszabadság
2015. 07. 23. számában
jelent meg.


Csordás Lajos
Népszabadság

Egy nagyon gazdag antikvárius remek ízléssel válogatott a válság éveiben magángyűjtemények és aukciók darabjai között, és néhány év alatt létrehozta a XX. század második fele magyar művészetének egyik legérdekesebb válogatását. Játékos lelkületű kollekcióját a Kieselbach Galéria mutatja be.

Végül is nem derült ki a sajtóbemutatón, hogy ki lehet az a 40 körüli műgyűjtő, aki az utóbbi hét-nyolc évben – a válság évei alatt – képes volt összeszedni a háború utáni évtizedek egyik legszínvonalasabb magyar magángyűjteményét, s akinek több mint kétszáz darabos kollekcióját most a Kieselbach Galéria mutatja be. A személyről csak annyit lehet tudni – bár nem akarunk kilétén sokat tanakodni –, hogy antikváriuma volt, talán ma is ezen a területen működik, s hogy négytagú családjával egy remek Bauhaus-villában él, amelynek falain otthon érzi magát a most látható gyűjtemény. Inkognitóját majd akkor fedi fel, ha napvilágot lát az anyagról készülő kötet.

Kondor Béla: Férfi csókával, 1970
Kondor Béla: Férfi csókával, 1970

 

Érdekes így találkozni egy emberrel, hogy először a lelkületét mutatja meg. Egy gyűjtemény pontosan jellemzi gyűjtőjét. Anyagi lehetőségeit is persze, de a lelkét is. Itt egy egzotikumokra hajló, játékos embert látunk, aki a művészetben is a hozzá közel álló, őszinte hangokat, pozitív hangulatokat kedveli, nagy hangsúllyal azokat, akik úgy voltak koruk mesterei, hogy sokat megőriztek a gyerekrajz öröméből és zsenialitásából. Ezért is találó a kiállítás címe: Őszintén szólva.

A titokzatos gyűjtő azok közé tartozik, akik a naiv művészetet a szobájuk falán a legnagyobbak művei mellé helyezik. Megengedi magának azt viccet is, hogy Anna Margit Sárga ruhás című, 1947-es angyalfigurája mellé odahelyezze saját fiának, Beninek a gyerekrajzát, egy kockafejű figurát. Mert odaillik. A gyermek- és népművészet ihlette naiv művészet találkozik a falakon olykor a háború utáni szürrealizmussal (Gyarmathy Tihamér, Gedő Ilka, Martinszky János), a szürnaturalizmussal (Csernus Tibor), olykor a posztmodernnel (Bukta Imre), de a fauvizmussal (Márffy Ödön), az expresszionizmussal (Nemes Lampérth) is. Még Ferenczy Károly posztimpresszionizmusa is megtalálja a helyét.

A gyűjteményben sok képpel jelen lévő szereplő Barcsay Jenő, Tóth Menyhért, Anna Margit, Martinszky János, Gedő Ilka és a kiállítóhely környékéhez, az egykori Luxor kávéházhoz kötődő Román György is. Meg Capri szigetén Gorkijjal barátkozó Mokry Mészáros Dezső, akitől a legegzotikusabb trópusokat és álmokat látjuk. További naivok: a harmincas években néhány évig alkotó, majd képeit elégető algyői napszámos, Süli András. Vagy Győri Elek, a kovácsból lett piktor.

Márffy Ödön: Fiú és leány zöld padon ülve, 1908
Márffy Ödön: Fiú és leány zöld padon ülve, 1908

Nemes Lampérth, Derkovits, Uitz, Aba-Movák, Kondor egy-egy fontos művel szerepelnek, többnyire még a borús alkotók is vidámmal. Derkovits egy olyan grafikával, amelyen kék szemét örökítette meg néhány soros magyarázattal is ellátva. Bár a gyűjtemény a válság éveiben született, nem mondható, hogy tulajdonosa olcsón vásárolt be. Aminőséget válságban is meg kell fizetni. Több mű más gyűjtemények kiemelt darabja vagy a közelmúlt árveréseinek fontos tétele volt. Például Nemes Lampérth tusfestménye, a Horgony utcai részlet 2005-ben tízmillió forintért került kalapács alá, éppen Kieselbachnál.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.