Háromnegyed évszázad alatt nemigen lehet többet tenni egy művészeti ágért, mint amennyit Benkó Sándor a dzsesszért tett. Azt is figyelembe véve, hogy közben hosszú évtizedeken keresztül az uralkodó széljárással is meg kellett küzdenie, a teljesítmény szinte páratlan – talán csak a Szovjetunióban hasonló szerepet betöltő Oleg Lundströmé mérhető hozzá.
A kedden este váratlanul elhunyt zenekarvezető és klarinétművész kulcsszerepet játszott abban, hogy a dzsessz Magyarországon nemcsak túlélt, de meg is erősödött, ki tudott lépni a szűk rétegműfaji keretek közül. A Benkó Dixieland Band zenéjét azok is vastapssal jutalmazták, akik a dzsessz modernebb ágainak művelőit legszívesebben a szénbányába száműzték volna. Aztán egyszer csak azon kapták magukat, hogy otthon vagy a kocsijukban is dzsesszt hallgatnak...
Benkó kimondhatatlanul régen, 1946-ban kezdett zenét tanulni. Előbb hegedült, majd átváltott a klarinétra, de szaxofonosként is jegyezték. Az 50-es években természetesen megkísértette a rock and roll szinte minden mást elsöprő lendülete, ám az olcsó népszerűség helyett végül a kitartó munkát, a szisztematikus építkezést, a mérnöki tudatossággal megszerkesztett egyéni pályát választotta. Meglepő döntés egy olyan fiatalembertől, aki a színpadon a rögtönzésből csinált karriert.
Fotó: Kurucz Árpád / Népszabadság/archív |