galéria megtekintése

Dzsesszmérnök

2 komment


Horváth Gábor

Háromnegyed évszázad alatt nemigen lehet többet tenni egy művészeti ágért, mint amennyit Benkó Sándor a dzsesszért tett. Azt is figyelembe véve, hogy közben hosszú évtizedeken keresztül az uralkodó széljárással is meg kellett küzdenie, a teljesítmény szinte páratlan – talán csak a Szovjetunióban hasonló szerepet betöltő Oleg Lundströmé mérhető hozzá.

A kedden este váratlanul elhunyt zenekarvezető és klarinétművész kulcsszerepet játszott abban, hogy a dzsessz Magyarországon nemcsak túlélt, de meg is erősödött, ki tudott lépni a szűk rétegműfaji keretek közül. A Benkó Dixieland Band zenéjét azok is vastapssal jutalmazták, akik a dzsessz modernebb ágainak művelőit legszívesebben a szénbányába száműzték volna. Aztán egyszer csak azon kapták magukat, hogy otthon vagy a kocsijukban is dzsesszt hallgatnak...

Benkó kimondhatatlanul régen, 1946-ban kezdett zenét tanulni. Előbb hegedült, majd átváltott a klarinétra, de szaxofonosként is jegyezték. Az 50-es években természetesen megkísértette a rock and roll szinte minden mást elsöprő lendülete, ám az olcsó népszerűség helyett végül a kitartó munkát, a szisztematikus építkezést, a mérnöki tudatossággal megszerkesztett egyéni pályát választotta. Meglepő döntés egy olyan fiatalembertől, aki a színpadon a rögtönzésből csinált karriert.

Fotó: Kurucz Árpád / Népszabadság/archív

 

Egy szintén nem tegnapi emlék: a zenekar a 25. évfordulós koncertjére próbált a Budapest Sportcsarnokban, és Benkó Sándor a kétórás műsor minden pillanatát úgy tervezte meg, mintha a Műegyetem villamosgépek tanszékén lettünk volna: „Akkor itt két periódus zongoraszóló jön, utána belép két-két versszakra a trombita és a harsona, aztán pedig jön egyre-egyre a bendzsó és a zongora!” A többiek természetes vezetőjüknek fogadták el, pedig egyenként valamennyien egyéniségek és kiváló zenészek voltak ők is.

Valójában professzori széket kellene elnevezni róla a kulturális menedzseri szakon: Benkó Sándor gyakorlatilag feltalálta Magyarországon ezt a ma már egyetemen tanított hivatást. Nem csak megszervezte zenekarának az akár évi 200-250 fellépést, nem csak klubot működtetett és nyomtatott hírlevelet adott ki, de betette lábát minden résnyire kitáruló ajtóba: zsűrizett a Ki mit tud-on és későbbi tévés vetélkedőkön, nyilatkozott, előadott, nyomult, agitált, mindig tele volt ötlettel.

Közben olyan legendákkal zenélt együtt, mint a műfaj New Orleans-i bölcsőjénél bábáskodó Albert Nicolas vagy Wild Bill Davison, Freddy Hubbard, Al Grey – vagy hogy egy világhírű magyart is említsünk, Joe Murányi. Igazi szenzációként a zenekar díjat nyert az 1971-es Montreaux-i Dzsesszfesztiválon, 1982-ben pedig nagydíjasok lettek a Sacramentói Dzsesszfesztiválon, ahol a közönség és a szakma nem győzött ámulni azon, hogy a vasfüggöny mögött hogyan játszhatják ilyen magas színvonalon Amerika saját fejlesztésű muzsikáját.

Szerda este lett volna a Benkó Dixieland Klub gyertyafényes évzáró bulija, két hét múlva a Zeneakadémián következett volna az immár egy emberöltő óta hagyományos karácsonyi koncert, január elején a MÜPA, aztán pedig a többi jó előre lekötött fellépés. Helyettük most egy ideig csönd lesz, és mély szomorúság, hogy aztán, mint New Orleansban szokás, megint mindenki zenével emlékezzen Dixi tanár úrra, a dzsessz mérnökére.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.