A Dáridó meg a Házibuli Attilával országában nyilván nem szerencsés azon cöcögni, hogy A Dal című közszolgálati televíziós produkció nem jobb, mint egy közepes NDK zenés ajándékkosár Alla Pugacsovával és Karel Gottal, ám amikor az embernek szombat esténként az a határozott érzése támad, amely szerint a számok közül a műsor előtt fölcsendülő eurovíziós himnusz a legjobb (Marc-Antoine Charpentier: Te Deum, rondórészlet), akkor azért nem árt elkezdeni gyanakodni. Ennek nyomán kellő tisztelettel kevert határozottsággal ugyan, de a magam részéről verbális ácskapoccsal sújtok le A Dalra; e konstrukció súlyos tévedések sorozata.
Legelébb is az a probléma, hogy potentátok időről időre azt gondolják, az efféle produkciók a magyar önkifejezés remek eszközei, csodaszarvasos-gulyásos-hortobágyos kultúránk 2.0-ásított hírének csodás prezentációi; mi vagyunk Kodály országa, mi jól megmutatjuk, hogy kell zenét, performanszot csinálni, Európának pedig tessék már ettől jól elájulnia. Az is komoly tévedés, hogy az óhajtott révületet külföldi zenés műsorok struktúra-, látvány-, vágótechnikájának (stb.) kopipésztes átültetésétől, kereskedelmi tévék szétkoptatott sztárjainak porondra vezénylésétől, trendi zenei műfajok szimpla másolásával, továbbá alternatív garnitúrák artikulálatlan álművészetének képernyőre engedésével lehet elérni. A legnagyobb kín pedig: folyamatosan azt várjuk az Eurovision Song Contesttől, hogy majd mi találjuk fel neki az új ABBA-t, a miénk lesz az új Waterloo, amely szétüti a kontinentális piacot.
Berkes Olivér és Tóth Andi Illyés Tibor / MTI |