A szerző oly természetességgel röpköd a világok között, s dobálózik a nagy magyar többség számára ismeretlen alkotókkal, kulturális fogalmakkal, popjelenségekkel és földrajzi helyszínekkel, hogy
az olvasó teljes zavarba jön a saját mélysötét tájékozatlanságától.
Mert az még csak hagyján, hogy a gonzo királyának, a már említett Hunter S. Thompsonnak a munkásságát Vágvölgyi révén ismertem meg, de abba azért csak belevörösödtem, hogy a kötetet olvasva folyton az internetet kellett bújnom, hogy egy-egy írással legalább a szereplőket illetően tisztában legyek.
Mivel az elmúlt tíz évben nemcsak az általa felkeresett országok száma gyarapodott, hanem a halott barátoké is, e nagy halottaknak is emléket állít a kötet. Magától értetődik, hogy a könyvet a nagy idolról, a már említett HST-ről szóló írások foglalják keretbe, de olvashatunk „vígságokat" többek között Eörsi Istvánról, Hofi Gézáról, Jancsó Miklósról és a történész Szabó Miklósról, sőt, a szerző egykori szegedi történelemtanáráról, Suki Béláról is, akinek a neve a nagyközönség számára vélhetően semmit nem mond – talán ez az oka, hogy a hálás tanítvány belecsempészte az alakját a Kolorádó Kid című filmjébe, maradjon meg belőle valami az utókornak, még ha Csányi Sándor színész adja is hozzá az arcát.
|
Jelenet Vágvölgyi Kolorádó Kid című filmjéből Cameofilm / Magyar Mozgógép Alapítvány |
E szövegek sajátos eredetiségét többek közt az adja, hogy a szerzőt (ha igazán elengedi magát) eléggé nehéz szilárd műfaji keretek közé szorítani. Profi lévén
már-már mániákusan dokumentarista és megszállott „mélyfúró", ugyanakkor az írásai annyira személyesek, olyan sok, látszólag semmitmondó, az adott kontextusban mégis jelentőséggel bíró magánéleti tényt tartalmaznak, hogy ezek szétfeszítik a hagyományos riport műfaját.
Ő maga a szövegeit esszéknek, riportoknak, sőt, egy helyütt „cikkentyűknek" nevezi, ami ugyan szemérmes szerénységre vall – de próbáljunk csak efféle „cikkentyűket" létrehozni mondjuk egy dél-afrikai riporthelyszínen, amikor fotósunkat (VBA különleges szavával: a „vizuálkollégát") éppen felfegyverzett férfiak kergetik, minket pedig nem akarnak felengedni a repülőgépre.
A „vizuálkolléga" amúgy nem az egyetlen emlékezetes kifejezése, a vaskos kötet szinte minden oldalára jut egy-egy VBA-szószülemény. Ilyen a „techno-dandy attitűd", az „egzisztenciálszösszenet", vagy a hazánkban éppen uralkodó kormányideológia jellemzésére alkotott gyönyörűség: „mentálhigiéne-hibás, másodlagos frissességű eszmepiramis" – amelyet (ha jól látom, mi zajlik körülöttünk) éppen a rendszer rabszolgáinak tekintett közmunkásokkal hordatnak össze.
Nem is szólva a különböző, állítólag világszerte ismert, de először csak nála olvasott ruházati brandekről, amelyekkel VBA egy egész személyiséget képes megrajzolni: egy szimpla felsorolással ragyogó zsánerképet fest a világra „yuppie-gőggel" tekintő kereszténydemokrata „alkeszről", aki Canali öltönyt, Baldessarini inget, Salvatore Ferragamo mandzsettát és Brioni nyakkendőt visel.
E kötet kezdő újságírók számára kötelező irodalom, mert megtanulják belőle VBA ars poeticáját: „Az újságírás nemcsak tartalomszolgáltatás, hanem etika is. Valamint ízlés".
Tartalomszolgáltatásban amúgy eléggé nehéz a kielégíthetetlen újságírói kíváncsisággal és globális érdeklődéssel megáldott Vágvölgyit megfogni. Egyszer nagy mellénnyel megkérdeztem tőle, hogy hallott-e már a Dnyeszteren Túli Köztársaságról, merthogy az egyik hajdúvárosban a Dnyeszter-mellék volt vámparancsnok-helyettesének (!) ikongyűjteményéből rendeztek kiállítást, mire Vágvölgyi rezzenéstelen arccal bólintott: persze, jártam ott, éppen akkor keltem át a Dnyeszteren, amikor Moldovától elszakadtak.
Vágvölgyi B. András: Pazar évek sötétben. Konkrét Könyvek, 2015. 304 oldal, 3480 Ft