galéria megtekintése

Cikkentyűk és más halotti vígságok

0 komment


Kácsor Zsolt

Vágvölgyi B. András legújabb – immár kilencedik – könyve válogatott cikkgyűjtemény a szerző 2005–2015 között született írásaiból, amelyekről onnét tudom, hogy nagyon jók (azaz kivételesek és eredetiek), mert halálosan irigylem őket.

Azt hiszem, az irigységfaktor a minőség legpontosabb mértékegysége az újságírói szakmában is, s ebből a szempontból nálam VBA vezető helyen áll olyan hírlapírók társaságában, mint Megyesi Gusztáv, Kovács Zoltán, Szív Ernő, Váncsa István, Jászberényi Sándor, s még folytathatnám a nem túl hosszú sort a húsz-huszonöt évvel ezelőtti Magyar Narancs régi gárdájának egyes tagjaival. A Narancs – amelynek akkoriban VBA volt a főszerkesztője – alapjaiban változtatta meg a magyar sajtó nyelvét, s máig jól emlékszem rá, hogy az a pimaszul okosan szókimondó újság milyen meghökkenést keltett a magyar lapályon: mintha a bolond istenek az égből dobták volna le a földre, mint a filmbéli busmanok közé azt a bizonyos kólásüveget.

Ez a negyedszázada megismert szellemes, csúfondáros, stílusos nyegleséggel szóló hang jellemzi a most kötetbe foglalt írásokat is,

azzal a nem elhanyagolható különbséggel, hogy Vágvölgyi időközben bejárta az egész világot Mexikótól Dél-Afrikán át Japánig, s olyanokkal találkozott, mint Hunter S. Thompson gonzokirály, Dusan Makavejev rendező, Peter Fonda színész vagy Wakamatsu Koji „filmterrorista". Igaz, utóbbi kilétéről fogalmam sem volt, míg VBA írását el nem olvastam róla, s ez nagyon is jellemző.

 

A szerző oly természetességgel röpköd a világok között, s dobálózik a nagy magyar többség számára ismeretlen alkotókkal, kulturális fogalmakkal, popjelenségekkel és földrajzi helyszínekkel, hogy

az olvasó teljes zavarba jön a saját mélysötét tájékozatlanságától.

Mert az még csak hagyján, hogy a gonzo királyának, a már említett Hunter S. Thompsonnak a munkásságát Vágvölgyi révén ismertem meg, de abba azért csak belevörösödtem, hogy a kötetet olvasva folyton az internetet kellett bújnom, hogy egy-egy írással legalább a szereplőket illetően tisztában legyek.

Mivel az elmúlt tíz évben nemcsak az általa felkeresett országok száma gyarapodott, hanem a halott barátoké is, e nagy halottaknak is emléket állít a kötet. Magától értetődik, hogy a könyvet a nagy idolról, a már említett HST-ről szóló írások foglalják keretbe, de olvashatunk „vígságokat" többek között Eörsi Istvánról, Hofi Gézáról, Jancsó Miklósról és a történész Szabó Miklósról, sőt, a szerző egykori szegedi történelemtanáráról, Suki Béláról is, akinek a neve a nagyközönség számára vélhetően semmit nem mond – talán ez az oka, hogy a hálás tanítvány belecsempészte az alakját a Kolorádó Kid című filmjébe, maradjon meg belőle valami az utókornak, még ha Csányi Sándor színész adja is hozzá az arcát.

Jelenet Vágvölgyi Kolorádó Kid című filmjéből
Jelenet Vágvölgyi Kolorádó Kid című filmjéből
Cameofilm / Magyar Mozgógép Alapítvány

E szövegek sajátos eredetiségét többek közt az adja, hogy a szerzőt (ha igazán elengedi magát) eléggé nehéz szilárd műfaji keretek közé szorítani. Profi lévén

már-már mániákusan dokumentarista és megszállott „mélyfúró", ugyanakkor az írásai annyira személyesek, olyan sok, látszólag semmitmondó, az adott kontextusban mégis jelentőséggel bíró magánéleti tényt tartalmaznak, hogy ezek szétfeszítik a hagyományos riport műfaját.

Ő maga a szövegeit esszéknek, riportoknak, sőt, egy helyütt „cikkentyűknek" nevezi, ami ugyan szemérmes szerénységre vall – de próbáljunk csak efféle „cikkentyűket" létrehozni mondjuk egy dél-afrikai riporthelyszínen, amikor fotósunkat (VBA különleges szavával: a „vizuálkollégát") éppen felfegyverzett férfiak kergetik, minket pedig nem akarnak felengedni a repülőgépre.

A „vizuálkolléga" amúgy nem az egyetlen emlékezetes kifejezése, a vaskos kötet szinte minden oldalára jut egy-egy VBA-szószülemény. Ilyen a „techno-dandy attitűd", az „egzisztenciálszösszenet", vagy a hazánkban éppen uralkodó kormányideológia jellemzésére alkotott gyönyörűség: „mentálhigiéne-hibás, másodlagos frissességű eszmepiramis" – amelyet (ha jól látom, mi zajlik körülöttünk) éppen a rendszer rabszolgáinak tekintett közmunkásokkal hordatnak össze.

Nem is szólva a különböző, állítólag világszerte ismert, de először csak nála olvasott ruházati brandekről, amelyekkel VBA egy egész személyiséget képes megrajzolni: egy szimpla felsorolással ragyogó zsánerképet fest a világra „yuppie-gőggel" tekintő kereszténydemokrata „alkeszről", aki Canali öltönyt, Baldessarini inget, Salvatore Ferragamo mandzsettát és Brioni nyakkendőt visel.

E kötet kezdő újságírók számára kötelező irodalom, mert megtanulják belőle VBA ars poeticáját: „Az újságírás nemcsak tartalomszolgáltatás, hanem etika is. Valamint ízlés".

Tartalomszolgáltatásban amúgy eléggé nehéz a kielégíthetetlen újságírói kíváncsisággal és globális érdeklődéssel megáldott Vágvölgyit megfogni. Egyszer nagy mellénnyel megkérdeztem tőle, hogy hallott-e már a Dnyeszteren Túli Köztársaságról, merthogy az egyik hajdúvárosban a Dnyeszter-mellék volt vámparancsnok-helyettesének (!) ikongyűjteményéből rendeztek kiállítást, mire Vágvölgyi rezzenéstelen arccal bólintott: persze, jártam ott, éppen akkor keltem át a Dnyeszteren, amikor Moldovától elszakadtak.

Vágvölgyi B. András:  Pazar évek sötétben.  Konkrét Könyvek, 2015.  304 oldal, 3480 Ft

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.