galéria megtekintése

Capa és Morgenstern

0 komment


Csáki Judit

A kétrészes Capa-est első felében Kékesi Attila dokumentumfilmjét látjuk a világhírű sajtófotósról, Robert Capáról, a második felében vers, zene és innen-onnan vett szövegek idézik fel kép, vagyis fotók nélkül a figuráját. És ez a jobb.

Fotó: Mitruczky Kinga
Fotó: Mitruczky Kinga

Isten mentsen a heroizáló utókortól: ezt kívánom minden kortárs nagyságnak, kivált azoknak, akiknek nem jutott vagy nem fog jutni természetes halál, ágyban párnák közt. Ők vannak ugyanis a leginkább kitéve annak a veszélynek, hogy föltuszkolják őket egy jó magas talapzatra, aztán alulnézetből nekiállnak megszoborni a valaha töknormális embert, akinek az életébe – a végén vagy előbb – becsúszott egy gikszer.

Robert Capa is „töknormális” ember volt; na jó, a kissé nagyon léha és bohém fajtából, mindközönségesen: pia, nők, kártya, lóverseny. És a fotózás, amely egybeesett a sajtófotó felívelésével és fénykorával, vagy Capának köszönhetően, vagy nem, de hogy párhuzamosan haladtak fölfelé, az biztos. Kékesi Árpád dokumentumfilmjéből kiderülnek életének fontosabb állomásai, tüchtigen elő vannak sorolva a különb-különb háborúk, amelyek „a huszadik század legnagyobb haditudósító-fotósa” címet juttatták neki, de hogy valójában kicsoda-micsoda volt, az paradox módon nem annyira a közeli munkatársak-ismerősök szavaiból derül ki, hanem a Ludwig Capa-kiállításának kurátora, Páldi Lívia szakavatott és plasztikus mondataiból. A film amúgy vontatott és jónéhány sebből vérzik (például a megszólalókról csak a vége felé derül ki, hogy mi közük a hőshöz), de fölvillan benne néhány Capa-fotó, amely elárulja, hogy készítője hogyan gondolkodott a világról, amelyet, mint mondani szokás, lencsevégre kapott.

 

Először is: gondolkodott, vagyis gondolt valamit. Háborús képek: a teherautó mellett katonanők kötögetnek, egy egészségügyis katona pillanatnyi tűzszünetben a cipőjét pucoltatja, földúton ver porfelhőt egy teherautó, mellette esernyőt tart a feje fölé valaki – ezek életképek, háborúban. Jó képek, ahogy az előhívási balszerencse folytán megrongálódott D-Day-fotók is azok: kicsit homályosan nyomulnak a szövetségesek, de azért nyomulnak. Senki más nem fotózott ott és akkor – és ennyi elég a világhírhez. Illetve: kell hozzá még lap, lehetőleg világlap, amelyik vevő a fotózsurnalizmusra, na, ilyen ma nincsen, a kép illusztrál, a szöveg mesél.

Szóval Capa: a szájából mindig lóg a cigi, amúgy pokoli jóképű sármos pasas; „világpolgár”, mondják többen is erről a majdnem mindig a talpára eső magyar-zsidó fickóról, és mutatják a leghíresebb képét, A milicista halálát, amely azt a pillanatot kapja el, amikor meghal egy ember a spanyol polgárháborúban.

„Vakvéletlen”, mondja erre Capa, de ez már az est második része, vagyis Nagypál Gábor mondja Capa tavaly magyarul is megjelent könyvéből idézve: a lövészárokban meghúzódó fotós a gépét magasra emelte, a keresőbe nem nézett bele, csak kattintott, és fogalma sem volt róla, mi lesz a képen. Mások szerint beállított-megrendezett pillanatról van szó – hát ez aztán kicsit sem érdekes.

Ebben a második részben Jávori Ferenc két muzsikustársával kerít zenét egy bizonyos Bruno Chiocetti nevű olasz ember Capához-Capáról írott versei köré, amelyek amúgy hol jobbak, hol rosszabbak, inkább tán az utóbbi, mert túlburjánzik bennük az expresszionista stíl vagy a földhözragadt dokumentarizmus, de ez sem annyira érdekes, mert az érdekes a Maia Morgenstern, ez a brutálisan drámai színésznő, aki hol énekel, hol szaval, de akármit csinál, sodor, mint a cunami, tapasztja a székhez a nézőt.

És megelevenedik Capa életének nagy szerelmi története, a Gerta Taro nevű lengyel-zsidó fotográfussal, akiből amúgy ő csinált fotográfust, aztán a nőt huszonhét évesen halálra gázolta egy baráti tank Spanyolországban, és Capa az életéből hátralévő tizenhét évben őt kereste minden további nőben. Ingrid Bergmanban is, akiről Hitchcock pofátlan éleselméjűséggel jegyzi meg, hogy „a legszebb svéd háziasszony”, persze, igaza, az nincsen neki ebben.

Nagypál Gábor idézi föl a legvéget: amikor 1954-ben a Life magazin megbízásából Capa Vietnámba megy, kelletlenül-kedvetlenül, vagy ezt csak a legenda gyártja hozzá, és ott taposóaknára lép és meghal. De az utolsó tekercset még odadobja egy társának, kárba ne vesszen. Na, hogyan vajon, kérdem én.

Figura volt, bele tudta gondolni magát a képeibe. Csináljátok már utána, háború nélkül, kortársak.

Zsidó Nyári Fesztivál, A sajtófotó királya

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.