galéria megtekintése

Buborékba zárták a szenvedést

Az írás a Népszabadság
2015. 06. 26. számában
jelent meg.


Bárkay Tamás
Népszabadság

A holokauszt képregényesedéséről rendez Magyarországon példa nélküli kiállítást az Izraeli Kulturális Intézet. A Paulay Ede utcai házban felvonultatott anyagot a műfajban alkotók legjobbjainak munkáiból válogatták a rendezők – biztosított a Magyar Képregény Szövetség ügyvivője. A tárlat hétfőn nyílt meg.

A kiállításon három művész és egy szerzőpáros képregényrészleteivel szembesülhet a látogató. Bemutatják a II. világháború elején Magyarországon született, New Yorkban élő Miriam Katin első, 2006-os könyvét, a Magunk vagyunk (We are on our own) című önéletrajzi képregényt, amely egy jómódú pesti zsidó család szenvedéstörténetét, Balaton környéki bujkálásának históriáját eleveníti meg egy kislány szemszögéből. Katin a művel több díjat is elnyert, elvitte egyebek mellett a rangos Grand Prix de la Critique-ot (2008) és a 2007-es San Diegó-i Comic-Con Inkpot díját is. Második kötete, az Elengedés (Letting it go), amellyel szintén megismerkedhetünk, egy holokauszttúlélő nagymama (valójában megint csak a szerző) egész életén át tartó lelki vívódásának regénye, amely a vészkorszak traumájának a túlélőkre, a másod- és harmadgenerációra gyakorolt hatását összegzi.

Az izraeli Rutu Modant ugyancsak többszörösen elismerték már, egyebek mellett a képregény-Oscarnak tartott Eisner-díjjal is. A tulajdon (The property) című műve egy Mica nevű fiatal izraeli nő és nagymamája, Regina 2000-es évekbeli varsói útját meséli el. Az utazók célja, hogy visszaszerezzék hajdani lakásukat, amely Regina családjáé volt, mielőtt elhagyták Lengyelországot a náci megszállás miatt. A történet tágabb perspektívából nézve azt boncolgatja, miként viszonyulnak örökségükhöz a mai izraeliek.

A kiállítás harmadik főszereplője, a belga születésű Michel Kichka Második generáció: dolgok, amelyeket sosem mondtam apámnak (Second Generation: Things I Never Told my Father) című munkája (2013), amely szintén egy személyes feltáró utazás. Kichka apja tizenegy koncentrációs tábor túlélése után kezdett új életet, de hosszú hallgatása és a háború során átéltek tragikus hatást gyakoroltak családjára. A hallgatás árnyékában töltött hosszú évek után Michel Kichka képregényén keresztül nézett szembe apja múltjával.

 
A buborékban: Rajzolj nekem egy családot, a kép oldalán: Köszönet Saint-Exupérynek
A buborékban: Rajzolj nekem egy családot, a kép oldalán: Köszönet Saint-Exupérynek
Michel Kichka

A tárlat megnyitására felkért Szép Eszter, a Magyar Képregény Szövetség ügyvivője szerint az ötödik mű, a lapunkban már méltatott Anne Frank: A hivatalos életrajz című képregény – Sid Jacobson és Ernie Colón munkája – több szempontból is kilóg a sorból. Kifejezetten gyerekekhez szól, nem önálló alkotói termék, hanem megrendelésre készített kötet, történetszövése a történelmi hűségre és pontosságra törekvés okán a képregény hagyományaihoz képest lassú, grafikai megoldásai némileg konvencionálisak. Mint oktatási kiegészítőnek szánt könyv, mindezzel együtt természetesen nagyon fontos – jegyezte meg Szép Eszter.

A rabok, katonák már a háború alatt is készítettek a vészkorszakot megjelenítő képregényeket, a holokausztot azonban jellemzően a tragédia után született generációk dolgozzák fel képregényes formában. Az első ilyen alkotást a világhírű amerikai művész, Art Spiegelman jegyzi.

Az 1972-es A Pokol bolygó rabjai Spiegelman saját, meglehetősen szűk körben forgatott underground magazinjában, a Raw-ban jelent meg, és nem kavart különösebben nagy port. Nem úgy, mint az 1986-os, könyv alakban és jóval nagyobb példányszámban megjelent Maus, amelyet a publikum egy része meglehetősen dermedten fogadott: váratlan és meglepő volt, hogy a holokauszt képregénytéma lett.

Az 1991-es folytatás fogadtatása már egészen más volt, annyira, hogy a művész Pulitzer-díjat kapott érte, és az alkotás felkerült a The New York Times bestsellerlistájának legtetejére. Ami az utóbbi diadalt illeti: Spiegelman ironikus olvasói levélben reklamált, hogy a Maus (az egyébként érthető amerikai tradíciónak megfelelően) a „fiction” kategóriában nyert, márpedig van-e valami, ami kevésbé „non-fiction”, mint a vészkorszak? A művet azonnal átsorolták.

Nácik macskafejjel

Az úgyszintén önéletrajzi ihletésű Maus I. (avagy: Történelmet vérzik az apám) a II. világháború előestéjén játszódik Lengyelországban. Szereplői ember-állat mutánsok: a zsidóknak egérfejük van, a németeknek gonoszmacska-fejük, az amerikaiaknak kutyafejük, a franciáknak békafejük, a lengyelek disznófőt viselnek. A regény, amelynek apa és fia jelen idejű beszélgetése ad különös keretet, ott végződik, ahol a Maus II. (És itt kezdődnek az én gondjaim) indul: a gyalázatos, auschwitzi Arbeit macht frei feliratú kapunál. De ennek bár jó a vége – ők legalábbis túlélik a tragédiát.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.