galéria megtekintése

Botticelli az egész világ

Az írás a Népszabadság
2015. 10. 17. számában
jelent meg.

Rózsa Gyula
Népszabadság

Azért a Louvre-ból A forrást nem lett volna muszáj. Nem mintha Ingres remekművét, a klasszicizmus egyik emblémáját nem volna öröm újra látni Berlinben, a Gemäldegalerie-ben; szoborszép melegsége lenyűgöző. De az ártatlan tekintetű mezítelen leány akkor is kevés közösséget mutat a szintén mezítelen és nem kevésbé ártatlan tekintetű Vénusszal, ha az előbbi mestere az utóbbiról toll-grafit vázlatot készített Firenzében.

Elsőre egyébként is az a néző benyomása, hogy minden félrehajtott fejű női akt botticellis. Ha tengerben, tengerparton áll, kiváltképpen. A The Botticelli Renaissance című (így, angolosan, noha csak a berlini zárás után viszik át Londonba), egyszóval a pompásan előkészített nagyszabású kiállítás a quattrocento mester utóéletét, hatását, a mondandó szerint állandó jelenlétét mutatja be bőséges válogatásban.

Így került a vendégfalra olasz tárgyias portré a harmincas évekből, lévén a méltatás szerint a megfestett asszonynak botticellis tekintete, kínai olaj-vászon vágott szemű Vénusszal, meg Elsa Schiaparelli estélyi ruhája, amelyre a Primavera virágfüzéreit hímeztette anno a divatdiktátor. És persze, és elsősorban a preraffaeliták. Az a tizenkilencedik századi brit–angol művészcsoport, amelyet oly ritkán emlegetnek mifelénk, de amely – egyelőre csak annyit – oly sokat tett Botticelli megismertetéséért.

Előtérben a Dolce & Gabbana nadrágkosztümje. 1993. tavasz/nyár
Előtérben a Dolce & Gabbana nadrágkosztümje. 1993. tavasz/nyár

 

A mester utóéletéből ugyanis jó háromszáz év volt pótolandó. Hogy miért mellőzte-feledte nemcsak a rákövetkező cinquecento, hanem a többi újabb és újabb évszázad is, arra nem keres magyarázatot a falnak fordított képekről, lecserélt Botticelli-oltárokról részletesen beszámoló katalógus. Azt viszont, hogy mikor, hogyan fedezték fel a britek önmaguknak és a világnak az életművet, látványosan, pompásan bemutatják.

A preraffaelita festők, írók azért fordultak a Raffaello előtti, általuk primitívnek nevezett piktúrapéldaképhez, mert megelégelték a realizmust, századuk szerintük lélektelen tárgyszerűségét. A lelket, az érzelmeket, nemritkán a vallási áhítatot keresték, és ezt az itáliai képtárak cinquecentót megelőző kínálatában találták meg.

Sandro Botticelli: Bardi oltár, 1485
Sandro Botticelli: Bardi oltár, 1485

A későbbi utódokkal ellentétben nem másolnak, újraalkotnak. Az iparművészetben is főszereplő Walter Crane Vénuszának tartása ugyan az ismert-érzelmes kontraposztó, de a párás-szűrt módra festett akt úgy vetül a párás-szűrt tengerre, hogy nyoma sem maradt Sandro Botticelli gyöngédségen is átsugárzó reneszánsz elevenségének; a mellékalakok sem aktív-cselekvő figurák már, csupán fürdőző méla aktok.

Elvágyódás, érzelmesség, bizonytalanság. Ezt a Viktória-korra reagáló világérzést némiképp modulálta, hogy ne mondjam, férfiasította a preraffaeliták nőideálja. Ez a nőideál mindig kissé hiszte roid, Dante Gabriel Rossetti nappali álmán világfájdalmas, másik képén szemrehányóan réveteg, Ruskin Botticelli másolatán kimerült és apatikus; kötelező jellemző a reneszánsz példaképhez képest frivol, rúzsos ajak.

A megjelenés, a formálás, a perspektíva azonban reneszánszkövetőkhöz méltó, felkészült, szakmailag hibátlan. Éppen ez, a quattrocento valószerűségnek, meg az akkori századvég világfájdalmának a kettőssége, lényegében összebékíthetetlensége adja meg a britek lényegét, korbeli hitelét, s teszi őket a Botticelli-szemle főszereplőjévé.

Botticelli ugyanis kevésbé az. A mester bemutatása arra a rendezői taktikára épül, amelyet a Botticelli? fejezetcím kérdőjele takar. Kölcsönzött mű ide is bőven jutott, kivált Madonna- kompozíciók, de a kísérőszöveg és katalógus hangsúlyozza, hogy mily bizonytalan a Botticelli-képek azonosítása. Hogy tulajdonképpen két mű maradt ránk, amelyeken írással igazolja maga a mester a keze munkáját. A két nem kétséges, nem feltételezett, nem a Botticelli-műhely készítette mű, egy talányosan bonyolult Krisztus születése meg egy grafika ott is van a kiállításon.

Ahol egyébként a Botticelli Universal szekcióban ott az utókori folyamatosság. Amely Andy Warhol – nyomaton és Cindy Sherman – fotóparafrázison kívül olykor olyan, nem feltétlenül komplikált ötletekben nyilvánul meg, mint a Dolce & Gabbana cégé, akik néhány éve Vénusz születésével nyomott anyagba öltöztették ügyfeleiket, vagy az osztrák Valie Exporté, aki madonna karokba a Bambino helyére porszívót photoshopolt.

The Botticelli Renaissance. Gemäldegalerie, Berlin. Látható január 24-ig

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.