galéria megtekintése

Csocsóasztalt készített kitömött tengerimalacokból és mókusokból

0 komment


Csordás Lajos

Pécsen, a festőszakon nem járt el az anatómiagyakorlatra, mert riasztották az emberi holttestek, és hasonló okból nem nézte meg Günther von Hagens plasztinált emberi preparátum szobrait sem Budapesten – meséli magáról Szöllősi Géza. Hozzáteszi: Ez teljesen normális, nem?

Igen, válaszoljuk, normális, bár kissé meglepő hallani az állathússzobrok után, amelyekkel a kétezres évek elején zavarba ejtette a közönséget. Disznóhúsból, marhabendőből és kakastaréjból formázott vaginaszobrai és más, tizennyolc éven felüli húskompozíciói döbbenetes hatással ébresztették rá a nézőt az ember anyagi mibenlétére.

Az első hússzobra egy egyetemi gyakorlaton készült. Úgy kellett önarcképet alkotniuk, hogy maguk nem lehettek azon rajta. Hát megformázta bőrös disznóhúsból a saját portréját. Nem lett tökéletes, de a mű mégis hatott, mert a húsnak nagyon erős a jelenléte. Rájött, hogy ez olyan segítség, amivel előnyt lehet szerezni a kő- és faszobrokkal szemben a drámai hatás tekintetében, mert azok bármennyire kiformáltak is, nem lehetnek olyan hatással, mint az eleven hús.

Viszont ezeket az alkotásokat elég nehéz tárolni a romlandóságuk miatt. A kiállításokon formalinban úszva láthatók. Néhány vaginális mű pedig plasztinálva van, tehát a Hagens által kitalált módszer szerint műanyaggal átitatva. Ezeket otthon, a műhelyé­ben tartja.

 

Mi azonban rendhagyó módon nem ott készítjük vele a műhelyriportot, hanem az Aulich utcai NextArt Galériában, amely képviseli. Mint mondja, a várlejtő egyik utcájában lévő alagsori luk, ahol a műveit­ és anyagai egy részét raktározza, nem nevezhető amúgy sem a műtermének, az alkotásai különböző helyeken készülnek. A hússzobrok például a konyhában.

Reviczky Zsolt / Népszabadság

Mostanában ezekből kevesebb születik. Érdeklődése újabb preparációs lehetőségek felé fordult. Például a taxidermia felé, amely állatok kitömését jelenti, mégpedig a természettől idegen módon, például mértani idomokra alakítva. Így születnek a keze alatt a gömb alakú nyulak, a hengeres testű rókák, a bokszerként használható tengerimalacok. Készített például egy csocsóasztalt kitömött tengerimalacokból és mókusokból. Újabban egzotikus bogarak kitinlemezeiből állít össze egyedi transzformersz robotszobrokat, házilagos módszerekkel versenyre kelve a hollywoodi vizuális gurukkal.

Ahogy szobrainak alapanyagai elpusztult állatok részei, úgy grafikai munkái is már megalkotott vizuális motívumok részeiből építkeznek. – Mind a természetben, mind a művészetben újrahasznosítás folyik. Már mindent megteremtettek, kitaláltak, megalkottak előttünk. Ennek az újrahasznosításnak a kínja és kudarca az, ami megjelenik a munkáimban – vallja Szöllősi Géza. – A kudarcot úgy értem, hiábavaló a törekvés, hogy valami jobb legyen a szétszedés és az összerakás után, mint ahogy az megteremtve eredetileg volt. Főleg, ami élt. Ez tragédia, de a műalkotást erősíti, mert a maga tökéletlenségével a teremtett világ feljebbvalóságát hirdeti. A másik pedig, ami kiabál a műveimből, a konzerválás kétségbeesett törekvése.

Szöllősi Géza egyik teremtménye
Reviczky Zsolt / Népszabadság

Szerelmeim című sorozatával, amelyek húsból készült vaginaszobrok, egykori barátnőinek állított emléket sajátos módon. Ezt 2010-ben meghívták Prágába, a Rudolfinumban rendezett Decadence Now című kiállításra, ahol rajta kívül szinte csak világsztárok állítottak ki, olyanok, mint Damien Hirst, Jeff Koons, Cindy Sherman. Ott volt Joel-Peter Witkin is, aki jelentősen hatott Szöllősi Géza művészetére bizarr fotográfiáival, amelyeken gyakran láthatók kompozícióba helyezett emberi holttestek, testrészek. Egyszer majdnem összejött egy közös kiállításuk. Brnóban nyílt akkoriban egy Witkin-tárlat, amelynek rendezője azt tervezte, hogy Szöllősi szobrait helyezi a képek mellé, de a múzeum­ igazgatója végül letiltotta. Mint kiderült, orvos volt korábban.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.