Kérdésünkre, hogy ezt a filmet jelöli-e majd Magyarország az Amerikai Filmakadémia jövő évi versenyére, azt válaszolta: – Korai még az Oscar-jelölésről is beszélni, hiszen csak szeptemberben lesz aktuális. – De azért hozzátette: – Több mint valószínű, hogy a Saul fia lesz a jelöltünk.
Mészáros Márta, aki 1984-ben az akkori második legfontosabb díjat nyerte a fesztiválon, kiemelte, „a cannes-i vagy berlini díj tesz rendezővé, ezzel léphetsz be igazán a pályára”. Elmondta, mennyire megijedt, amikor annak idején a hatalmas teremben vetítették a Napló gyermekeimnek című fekete-fehér filmjét, és milyen megkönnyebbülés volt, hogy a végén állva tapsolta a közönség. – A szereplése és nyilatkozatai alapján nagyon helyes és okos fiú – mondta a Saul fia rendezőjéről. – Ahogy én akkor a sztálinizmus ábrázolásában, ő a holokauszttal kapcsolatban talált ki valami újat. Egyúttal bizonyította, nekünk, magyar rendezőknek a fő erényünk, hogy tisztességesen és tehetségesen tudjuk elmesélni a saját történeteinket. Nem az amerikai trendet kell követnünk, hanem a saját életünkről szóló filmekre kell adni az állami támogatást.
|
A stáb vasárnap a gála előtt Benoit Tessier / Reuters |
Szabó István, a Mephistóval Oscart, a Redl ezredessel pedig a cannes-i zsűri díját elnyerő rendező „nagyon-nagyon örül a sikernek”, még nem látta ugyan a filmet, de alig várja, hogy megnézhesse. Úgy látja, „a magyar film egyértelműen bizonyította, hogy vannak fiatal tehetségei, akiknek alkotásaiban a társadalmi és történelmi kérdések iránti fogékonyság nagy magyar hagyománya újjáéledt végre: Mundruczó Kornél is ilyen alkotó és ez a film is ilyen. Jó nézni ezt a megújulást, amelyet, hála istennek, a világban is fel- és elismernek.” Az egész filmes világot lenyűgöző főszereplő Röhrig Gézára, aki évtizedekkel ezelőtt Szabó tanítványa volt a Színház- és Filmművészeti Főiskola rendező szakán, Szabó „egészen remek, borzasztóan tehetséges fiúként” emlékezik, akinek már első versei is „kivételesen szép és erős szövegek” voltak. Hozzáteszi, hogy lapunk szombaton megjelent Röhrig-interjúját olvasva örömmel látta, hogy mindez ma sem lehet nagyon másként.
A Saul nagydíja minden idők legrangosabb cannes-i elismerése a magyar filmnek, Grand Prix-t most kaptunk először. (Amikor Mészáros Márta filmjét díjazták, még más volt a rendszer.) Ráadásul megkapta a nemzetközi kritikusok Fipresci-díját és a francia filmtörténész emlékének állító Francois Chalais-díjat is az utolsó előtti napon. A Vulcain elnevezésű technikai díjat Zányi Tamásnak adták hangmérnöki munkájáért, vagyis a Saul fia négy elismeréssel távozott Cannes-ból, ami rekord.
– Szeretnénk, ha annyi nációt és kultúrát elérhetne a film, amennyi csak lehetséges. Cannes segített, hogy ez valósággá válhasson – mondta Nemes lapunk kérdésére a díjkiosztó után. – Európát a mai napig kísérti a holokauszt emléke a zsidó lakosság elpusztítása miatt. Ez az érzés mindennap velünk van, Magyarországra pedig ez különösen igaz, mert hazánkból nagyon sok embert deportáltak a második világháborúban: nyolc hét alatt csaknem félmilliót, köztük mintegy százezer gyermeket. Legtöbbjüket direkt a gázkamrákba. Ez a mai napig nincs feldolgozva.
|
Röhrig a fesztiválon. Kivételesen erős Yves Herman / Reuters |
Nemes a témát mindenképpen új nézőpontból akarta megmutatni, a fiatal generációknak érthetően, mert már nincs lehetőségük az igazságot közvetlenül a túlélőktől megtudniuk. – Ez a film nem a túlélésről szól – fogalmazott.
Az Arany Pálmát a francia Jacques Audiard kapta meg a Dheepan című művéért. Tegyük hozzá, a Joel és Ethan Coen vezette zsűri ezzel a döntéssel meglepte a világot. A cannes-i hagyományok szerint a fődíjas vagy remekmű, vagy művészi szempontból extrém darab. A Dheepan viszont leginkább egy középműfajú tévéfilmként értelmezhető, még ha kiindulópontja izgalmas is.
Egyszóval sokkal inkább járt volna az Arany Pálma a Saul fiának. Három zsűritag is – Xavier Dolan, Sophie Marceau és Sienna Miller – külön-külön Nemes művét emelte ki mezőnyből a díjkiosztó után. Ugyanakkor a tajvani Hou Hsiao-Hsien rendezte wuxia művészfilmnek – The Assasin (A merénylő) – is „jobban feküdt” volna az Arany Pálma.