A pályázat négy kulcskifejezéseként a büszkeséget, a bátorságot, a jövőt és az innovációt jelölték meg a kiírók, akik fő üzenetként a magyar olimpiai mozgalom hagyományát, a magyar sportolók kimagasló eredményeit és a sport nemzeti identitásképző szerepét javasolják megfogalmazni. Budapestet dinamikusan fejlődő európai nagyvárosként, a régió egyik legkedveltebb turisztikai célpontjaként, kulturális centrumként látnák viszont a pályamunkákban.
Mindenekelőtt megpróbáltuk tisztázni, mit jelent a pályázatban szereplő kis- és nagyarculat szó. Mint Böszörményi-Nagy Gergelytől megtudtuk, a kisarculati pályázatra csak egy logó tervét várják. A legjobb logó lesz a később megszülető, teljes körű arculati identitás alapja. A győztes ebből kiindulva, immár önálló megbízás keretében készítheti majd el a budapesti pályázat nagyarculatát, azaz az összes olimpiai megjelenés kézikönyvét.
Fontos, hogy a pályázat nem egy esetleges budapesti olimpia logójának, hanem kifejezetten a magyar főváros pályázatának arculatáról szól, melyet a 2024-es helyszínről születő, 2017 őszén esedékes döntésig használnak. Akadnak ugyan nemzetközi példák, hogy utóbb a pályázati arculatból alakítják ki az olimpia szimbólumát is, ez azonban nem törvényszerű (London esetében például a két logó jelentősen eltért egymástól).
Bol-Dog után az élet
Várhatóan a jövő év elején írják ki a 2017-es budapesti vizes vébé új kabalafigurájának megtervezésére vonatkozó pályázatot – tudtuk meg a Magyar Úszó Szövetség elnökétől, Gyárfás Tamástól. Mint emlékezetes, a szövetség nyáron egy pulit mutatott be a nagyérdeműnek az esemény szimbólumaként. Az állatka alaposan kiverte a biztosítékot a sajtóban, volt olyan orgánum, ahol egyszerűen csak zombiként, máshol meggyilkolt tibeti oroszlánkutyaként írták le. A szövetség vezetője a támadások után alig néhány nappal bejelentette, hogy meghajlik a közvélemény akarata előtt, lemondanak Bol-Dogról. A riporter-író Vujity Tvrtko nemrég azt vetette fel nagy nyilvánosság előtt, hogy talán a kedves rajzfilmkarakter, a Vízipók lenne a legjobb választás.
A főigazgató szerint a jó logó legfőbb ismérve, hogy emlékezetes, könnyen visszaidézhető. A versenyben előny lesz, ha a grafikai ötlet képes megszólítani a fiatalokat, tehát friss és dinamikus szemléletet tükröz. Különösen értékelik, ha a pályázók figyelembe veszik a Nemzetközi Olimpiai Bizottság új, Agenda 2020 című stratégiájában kiemelt helyen szereplő értékeket (gazdasági és környezeti fenntarthatóság, nemek közötti egyenlőség, doppingellenes filozófia).
Böszörményi-Nagy Gergely nem kívánta értékelni a korábbi olimpiák arculatait, logóit, de annyit elárult, hogy a szokottnál is szebb és jobb pályamunkákban bíznak, melyek meghaladják a konvenciókat. Budapestnek megvannak azok az értékei, amelyekből kortárs és újszerű szimbólum alkotható – tette hozzá.