– Nem is az Alkonyat-beli sikerére bazíroztam,már régen eldöntöttem, hogy szeretnék vele dolgozni, mert már a jelenlétével is képes erős atmoszferikus hatást kelteni. Elképesztő energiái vannak. A rábeszélés eléggé könnyen ment. Stewart Úton című filmjének meg a Sils Maria felhőinek ugyanaz a producere: Charles Gilbert. Mire Assayas elkészült a forgatókönyvvel, azonnal megkereste.
– Nem hittem volna, hogy azonnal igent mond – folytatja. – Hihetetlen, hogy ennyire magáénak érezte a lényegében az ő sztárlétének görbe tükröt mutató karaktert. Mindez jól hangzik, de a rendezőnek inkább attól kellett volna tartania, hogy a most szupersztárnak számító színésznőt nehezen fogadja el közönsége a kezdő szerepében. – Őszintén? Erre egyáltalán nem gondoltam – lepődik meg Assayas.
– De ha igaza volna is, alakítása olyan jó, hogy lesöpri ezt a dilemmát az asztalról. Mázlista vagyok. Karrierjének azon a pontján sikerült elkapnom, amikor úgy érzi, mindent kipróbálhat, bátran kísérletezhet. Olyan teljesítményre volt képes, amit ki sem néztek belőle. Ahogy mi sem. Most is az történik, mint a filmben: nem a már a tapasztalt sztárról, Juliette Binoche-ról beszélünk, pedig ahogy Assayas állítja, a Sils Maria kiindulópontja ő volt.
– Nagyon régen ismerjük egymást, már az 1985-ös Randevú című produkcióban összehozott minket a sors – emlékszik vissza a rendező. – Így amikor a karrierje csúcsán lévő színésznő karakterét írtam, elég volt a közös múltat és a tényeket felidéznem. De sokkal izgalmasabb, hogyan fedezte fel magát újra és újra az idő múlásával, annak összes pozitív és negatív hatásaival. Nemcsak az idő és a világ változik, hanem te magad is, főleg, ha színésznőként keresed a kenyered.
Hogy ő rendezőként hogyan éli meg az öregedést? Tény, nem készítette volna el ezt a filmet egy öregedő szupersztárról, ha az ő élete nem volna ugyanúgy benne. Igaz, a kamera nem rögzíti az ő testének fizikális változásait. Romlását. Másrészt kit érdekel, hány éves volt Hitchcock, amikor megrendezte a Vertigót!
Az, hogy a film nyelve angol, állítja: az életüket megnehezítette. – Franciaországban angol nyelvű filmet forgatni őrültség. Elestünk az összes lehetséges állami támogatástól. Másrészt az egész világ megnyílt előttünk: a Sils Maria felhői nem európai film, hanem nemzetközi produkció. Ráadásul szükség volt rá: Juliette és én világ életünkben franciául kommunikáltunk, az angol nyelv teremtette meg a szükséges távolságot, ami ehhez a munkához kellett. S ha Juliette Binoche kétnyelvű színész is, amikor angolul játszik, kontrolláltabb. Kevésbé szabad – ha úgy tetszik.
|
„Hollywoodot csak nézni szeretem” Móricz-Sabján Simon / Népszabadság |
– Vicces, hogy a Sils Maria egyik jelentében Juliette Binoche karaktere kritizálja az X-Men-szériát. Ennyire nem akar hollywoodi szuperprodukciót rendezni? – tesszük fel a kérdést Olivier Assayasnak.
– Nézze, senki sem gondolhatja komolyan, hogy X-Ment fogok rendezni! – fakad ki. – Nézni imádom ezeket mozikat, de készíteni őket dögunalom. Ezek már nem is mozgóképek, hanem csak egyszerű animációk. És minél nagyobb egy költségvetés, annál kevesebb a szabadságod. A Sils Maria felhői forgatásán Kristen Stewart és Chole Grace Moretz alig hitte el, hogy nem tartunk próbákat, élesbe megyünk szinte azonnal.