galéria megtekintése

Amikor a Trabi visszainteget

Az írás a Népszabadság
2015. 08. 27. számában
jelent meg.


Bárkay Tamás
Népszabadság

A honi gépjármű-kereskedelem fordulatokban gazdag történetét foglalja lenyűgözően tág keretbe a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum kiállítása. A tárlat leggyakrabban visszatérő hőse a felejthetetlen Trabant 601, amely egy ponton egy bébirugdalózóról is visszainteget.

A sztori 1890 táján kezdődik, pontosabban 1896-ban, ekkor érkezik hazánkba az első Benz gyártmányú automobil; nem tudni, kit boldogított, azt viszont igen, hogy a második Törley József pezsgőmogult. Az előrengéseket gróf Zichy Béla és gróf Károlyi Imre, e két trendformáló autóbubus váltotta ki a székesfővárosban extrém beszerzéseivel, az igazi lökést az 1901-es Budapesti Nemzetközi Autókiállítás adta az ágazatnak. Ekkor mutatták meg magukat az első komoly autókereskedők, mások mellett Fényi Béla, a Schlember mérleggyár igazgatója, Csányi Róbert nyug. MÁV-tiszt, valamint Bárdi József, a Magyar Ruggyantagyár dolgozója; ő dinasztiát alapított, a cég ma is fontos szereplője a piacnak. Harminc kocsi volt bejegyezve ekkor Nagy-Magyarországon.

„Nem szabad, hogy könnyelműségre csábítson”
„Nem szabad, hogy könnyelműségre csábítson”
Móricz-Sabján Simon

A kiállításon szó esik a remek automobilista pionírról és őspilótáról, Csermely Károlyról, majd az I. világháború előtti-alatti-utáni időszakról szerezhetünk rengeteg hasznos ismeretet, miközben csudajó képekben gyönyörködhetünk, egyebek mellett a Hazai Automobil Rt. Múzeum körúti Peugeot-szalonjának felfoghatatlanul elegáns portáljában, avagy a Sörgyári capriccióban többször is hivatkozott Laurin és Klement cég Váci utcában kiterjedt képviseletének homlokzatában.

 

Az 1945 utáni autókiállítások halványuló emléke is megelevenedik, egy 1972-es kép a kedvencünk, előterében egy meglett férfi pucsítva próbálja megtalálni a legkedvezőbb perspektívát egy Zsiguli kombi lökhárítójának lehető legalaposabb tanulmányozására, miközben a háttérben egy gumibotos rendőr halad tova, mint az autókiállítások legtermészetesebb tartozéka.

Klasszak a reklám-teherautók is, különösen az Autójavító Vállalat által felmatricázott autómentő Barkas, amely egy május elsejeinek tűnő felvonuláson egy járóképtelennek mutatott kispolszkit cipel a hátán, tovább erősítve az ünneplőkben a kispolák iránt táplált, amúgy is legendásan erős respektust.

Három fénypont: Panni, Berva, Danuvia
Három fénypont: Panni, Berva, Danuvia
Móricz-Sabján Simon

Az autó és a reklám összefüggéseivel ismerkedhetünk, a legmegkapóbb egy Opel-képviselet szórólapja, a szédítő sebességgel robogó gyári versenyzők mindjárt kettétörnek egy keresztben átinaló nyulat, később trófeákban lelhetjük kedvünket, többek között a legendás Ferjáncz–Zsembery páros kupáiban, utóbb megtekinthetünk egy komplett benzinkútfejet (készítette a Klíma Kisipari Termelő Szövetkezet, 1976-ban, restautálta Bede Sándor mérnökhallgató), majd egy fényképen egy másikat, amely a Váralagút előtt mutatott nagyjából olyan szépen, mint majdnem ugyanott a Makovecz-torony fog, ha fog.

Roppant attraktív a sarokban kiállított három pompás hazai gyártású motorbicikli is: egy Panni (1961), egy Berva (1961) és egy Danuvia (1959), a legmegkapóbb azonban egy Merkur-iroda élethűen berendezett részlete.

Az ügyintézői asztal üveglapja alatt elhelyezett kereskedelmi korlenyomatok különösen lenyűgözőek, elsősorban az a Trabant-prospektus, amely szerint ez az autó „Jobban nem is mehetne (...) biztosan hozza a 100 km/ órát. Ameddig csak Ön akarja”, valamint egy szállítási igazolás, amelyből kiderül, hogy a meg nem nevezett vevő előreláthatólag 1974-ben fogja megkapni az 1972-ben megrendelt önjáróját. Amúgy ez akkoriban nem is számított annyira hosszú időnek. Egy kiváló állapotban tartott 601-es a tárlat közepén teljes, őszinte valójában is megtekinthető, mi több, még bele is lehet ülni.

Ajándéktárgyeset: kisautó és ízesített vodka

Külön tárolókba kerültek a korabeli ajándéktárgyak. A rendkívül szórakoztató kollekcióban a Trabantot találtuk a legerősebb felvonulónak. Láttunk „Gute Fahrt mit Trabant” feliratú öngyújtókat, Trabi Power fantázianevű ízesített vodkát féldecisre kiszerelve, 500 cm3-es Trabi Deluxe című dobozos sört, és igen: láttunk egy olyan bébirugdalózót, amelyen az 1964 és 1988 között élt zwickaui kisautó műszaki adatai olvashatók. Esterházy Péter is méltán emelte be a Kis magyar pornográfiába a műszaki leírás mondatait.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.