A honi gépjármű-kereskedelem fordulatokban gazdag történetét foglalja lenyűgözően tág keretbe a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum kiállítása. A tárlat leggyakrabban visszatérő hőse a felejthetetlen Trabant 601, amely egy ponton egy bébirugdalózóról is visszainteget.
A sztori 1890 táján kezdődik, pontosabban 1896-ban, ekkor érkezik hazánkba az első Benz gyártmányú automobil; nem tudni, kit boldogított, azt viszont igen, hogy a második Törley József pezsgőmogult. Az előrengéseket gróf Zichy Béla és gróf Károlyi Imre, e két trendformáló autóbubus váltotta ki a székesfővárosban extrém beszerzéseivel, az igazi lökést az 1901-es Budapesti Nemzetközi Autókiállítás adta az ágazatnak. Ekkor mutatták meg magukat az első komoly autókereskedők, mások mellett Fényi Béla, a Schlember mérleggyár igazgatója, Csányi Róbert nyug. MÁV-tiszt, valamint Bárdi József, a Magyar Ruggyantagyár dolgozója; ő dinasztiát alapított, a cég ma is fontos szereplője a piacnak. Harminc kocsi volt bejegyezve ekkor Nagy-Magyarországon.
„Nem szabad, hogy könnyelműségre csábítson” Móricz-Sabján Simon |
A kiállításon szó esik a remek automobilista pionírról és őspilótáról, Csermely Károlyról, majd az I. világháború előtti-alatti-utáni időszakról szerezhetünk rengeteg hasznos ismeretet, miközben csudajó képekben gyönyörködhetünk, egyebek mellett a Hazai Automobil Rt. Múzeum körúti Peugeot-szalonjának felfoghatatlanul elegáns portáljában, avagy a Sörgyári capriccióban többször is hivatkozott Laurin és Klement cég Váci utcában kiterjedt képviseletének homlokzatában.