galéria megtekintése

Adolf Hitlertől Kim Dzsong Unig

Az írás a Népszabadság
2015. 01. 02. számában
jelent meg.


Vári György
Népszabadság

A Kim Dzsong Unról szóló vígjáték története a maga tökéletlen teljességében ugyan egyedülálló, az észak-koreai diktátorról szóló film esete azonban számos kultúrtörténeti párhuzamot kínál.

Először visszavonták Seth Rogen filmjét, Az interjút, majd végül a Sony Pictures mégis a bemutatása mellett döntött. Az interjút, amelyben két amerikai újságíró megbízást kap a CIA-tól, hogy öljék meg az észak-koreai vezetőt, Kim Dzsong Unt. A diktátor nevetségessé válik a filmben, ezért úgy tudni, a céget észak-koreai hackerek támadták meg, több film mellett kiszivárogtak a stúdió munkatársainak adatai és a Natalie Portman színésznőt rossz színben feltüntető belső levelezés is. Végül még Barack Obama, az Egyesült Államok elnöke is véleményt nyilvánított, helytelenítette, hogy a gyártó cég meghátrált, és előbb korlátozott terjesztéssel, de bemutatták bizonyos amerikai mozikban a filmet, majd a Sony Pictures feltette a YouTube-ra is. Az ünnepek alatt az egyik legkeresettebb film lett, jót tett a nézettségnek és a cég bevételeinek az így kapott reklám.

Végül mégis láthatja a közönség a filmet, amely parodizálja Észak-Korea félelmetes vezérét
Végül mégis láthatja a közönség a filmet, amely parodizálja Észak-Korea félelmetes vezérét
Forrás: Az interjú / Sony Pictures

A két leghíresebb eset, amely valamelyest hasonlít Az interjú történetéhez, Chaplin A diktátora és Leslie Howard Modern Pimpernelje. Chaplinnek végül a haja szála sem görbült a Hitlert kíméletlen szellemességgel kigúnyoló filmje miatt (de Németországban nem játszották, bár állítólag maga a Vezér többször is lejátszatta magának). Nem úszta meg viszont Leslie Howard, aki az általa rendezett Modern Pimpernel című filmben a nácikat az orruknál fogva vezető régészprofesszort alakított. A német légierő lelőtte a repülőgépet, amelyen többek között ő is utazott.

 

A betiltások végigkísérték a csehszlovák új hullám történetét is. Milos Forman Tűz van, babám!-ját 1973-ban több társával együtt „örökre” dobozba zárta Gustav Husak első titkár rendszere. Nem utolsósorban azért is, mert Forman ekkor már az Egyesült Államokban élt. Hasonlóan járt Jirí Menzel egyik nagy mozija, a Pacsirták cérnaszálon is, amelyet még elkészültekor, 1968-ban betiltottak, az sem számított, hogy Menzel addigra már Oscar-díjas rendező volt.

A filmes politikai szatíra betiltásának magyar mintapéldája Bacsó Péter 1969-es A tanú című filmje, amelyről ma már nehéz megérteni, miért kellett tíz éven keresztül dobozban maradnia: a Rákosi-korszak bűnös túlkapásairól szóló filmként, így akár a Kádár-kurzus igazolásaként is lehetett volna érteni, némely kutatók úgy is vélik, hogy Aczél Györgynek éppen ilyen szándékai voltak vele.

Az 1956-os forradalom kitörése előtt két hónappal még mesefilmet cenzúráztak Magyarországon. Az eltüsszentett birodalom királyától egész országa retteg, a birodalom minden zugát a terror légköre uralja. Már az is halállal kell lakoljon, aki a zsarnoknak a tüsszentést nem kívánja „egészségére”. De akad valaki, aki nem fél a despotától: a szegény juhász, Soós Imre bohócot csinál belőle és megdönti uralmát.

Ugyancsak ’56-ban készült, de csak ’86-ban mutatták be Várkonyi Zoltán Keserű igazság című filmjét, amelyben egy vezető káder nem tágít egy hibás építkezés tervétől, hogy kitehesse az épülő új világ újabb sikerét a kirakatba. Az épület összeomlása egyúttal az egész modell összeomlásának szimbólumává is válhatott volna.

Műsorra került viszont Shakespeare III. Richárdja ugyanebben az évben a Nemzeti Színházban, és az előadásról joggal gondolhatjuk úgy, hogy része a forradalom előtörténetének: a felettébb kétes és bonyolult politikai szerepű Major Tamás Richárd-alakításában nem volt nehéz felismerni a közönség nagyon közeli múltjának zsarnokait, és az eszmélés nem is maradt el.

A személyekre irányuló paródia – bizonyos keretek között – nem volt tabu Kádár János Magyarországán, az első számú tanú erre Hofi Géza, aki (másokkal együtt) sűrűn utánozta Kádár jellegzetes, oroszos akcentusát, alkalomadtán állítólag magát az első titkárt is elszórakoztatva.

De a cenzúra nem tűnt el végleg: felvenni sem engedték a szilveszteri rádiókabaréba szánt, Vida Ildikó NAV-elnökkel foglalkozó – politikai értelemben tökéletesen ártatlan – jelenetet. Igaz, a Rádiókabaré nélkül is sokakhoz eljutott a Facebookon keresztül. Ugyancsak hetek óta követhető a Műegyetem és a hivatalosságok macska-egér játéka, amelynek tárgya az, hogy hogyan szerepeljen az adóhivatal elnöke a zárthelyi dolgozatok példáiban.

A szemétben turkáltak a szcientológusok, hogy leleplező információkat szerezzenek a South Park készítői ellen

Az Egyesült Államokban nehezen fordulhatna elő, hogy a hatóságok művészeket vegzáljanak a művek tartalma, mondanivalója miatt: ott hagyományosan erős a szólásszabadság intézménye. Ez nem jelenti viszont azt, hogy egyházak, illetve civil szervezetek ne éreznék szükségesnek olykor, hogy beleszóljanak az alkotók munkájába, illetve a tömegkommunikáció csatornáinak műsorpolitikájába. A világszerte egyik legnépszerűbb, felnőtteknek szóló rajzfilm alkotói, Matt Stone és Trey Parker többször is közel jártak a tűzhöz.

A South Park egyik 2005-ös epizódjában például a szcientológiai egyházat, annak alapítóját, illetve közismert, nagy hatalmú tagjait tették nevetségessé: L. Ron Hubbardot sikertelen sci-fi szerzőként állították be, aki az egyház tagjai szerint ráadásul az egyik South Park-i negyedikesben született újjá, míg Tom Cruise-t, az egyház egyik „arcát” is kifigurázták – és egyáltalán: az egész epizód azt sugallta, hogy a szcientológia úgy hülyeség, ahogy van, s csak befolyásolható emberek törvényes kirablására szolgál. A sorozat népszerű karakterét „alakító”, vagyis Chef bácsinak a hangját kölcsönző (és azóta elhunyt) Isaac Hayes énekes annyira sértve érezte magát hitében, hogy otthagyta a South Parkot, Tom Cruise pedig elérte, hogy a Comedy Central levegye a műsorról az epizód ismétlését.

Ha igaz, azzal győzte meg a csatornát, illetve az azt tulajdonló Viacom céget, hogy ha adásba megy az inkriminált rész, akkor nem vesz részt az akkor aktuális Mission Impossible promóciójában. Ráadásul az egyház vezetői mozgósították saját biztonsági szolgálatukat, az OSA-t is, és nyomoztatni kezdtek Parkerék, illetve barátaik után: terhelő, kompromittáló adatokat gyűjtöttek róluk, szó szerint a szemetükben, illetve a bankszámlakivonataikban is kutakodtak olyasmi után, amivel kellemetlen helyzetbe hozhatják az alkotókat.

Nem jártak sikerrel. (Cs. I. Z.)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.