galéria megtekintése

Itthon emigrációban

Az írás a Népszabadság
2015. 05. 02. számában
jelent meg.

Rózsa Gyula
Népszabadság

A két világháború közötti Párizs mindenfajta művészet és főleg az avantgárd mozgalmak fővárosa. A nagy nonfiguratív mesterek között szerepelt kiállításokon a francia fővárosban élő Martyn Ferenc festő és Beöthy István szobrász is.

Egy 1976-os párizsi emlékkiállítás statisztikája szerint Martyn Ferenc kétszer, Beöthy István hatszor szerepelt az Abstraction – Création valamelyik kiállításán vagy a folyóiratában. Ez volt az a nemzetközi művészszerveződés, amely a nagy avantgárd lázadások és elcsitulások után, 1931-től összekapcsolta, hogy ne mondjuk, összebékítette az egykor kizárólagosságra törő irányzatokat; az immár mindenféle nonfigurációt befogadó csoportnak egyaránt tagja volt Brancusi és Mondrian, Moholy-Nagy és Kandinszkij; nem is kell a csak később világhíressé vált neveket sorolni minősítés gyanánt.

Martyn Ferenc: Vitorlás fekete lobogókkal, 1940
Martyn Ferenc: Vitorlás fekete lobogókkal, 1940

Beöthy és Martyn tehát a legjobb helyre csatlakozott. Nem azért,mintha a két magyar 1925–26-os emigrációja óta nonfiguratív szobrászatot és festészetet művelt volna a francia fővárosban; a négy év Képzőművészeti Főiskola után érkező Beöthy például még sokáig őrzi a természeti látvány emlékeit. A Támadás (Hérosz) bronza ívelő, feszes formákkal, de még egészen a cselekvő férfialakkal teremt hatalmas aktivitást. A kezek-karok áramvonalas csonkokká tömörödnek, akárcsak Az öröm legömbölyített végtagjai, még az 1937-es Fallikus forma is az elvonatkoztatásnak, a stilizálásnak azon a fokán marad, amelyet a cím kifejez.

 

Martyn ekkori bizarr munkáin viszont semmi nyoma sem Réti István főiskolai tanításainak, sem a Rippl-Rónai mellett eltöltött legendás gyermekéveknek. A képek egyszerre mechanikusak és hideglelősek. Az Alakok lépcsős szerkezetben férfifigurái korabeli automobil- vagy gumireklám stilizáltságában végzik titokzatos tevékenységüket, a Parasztudvar alakokkal szereplője részben egy sajtárt mosó, reális asszonyfigura, részben antik oszloptöredékből összeszerkesztett férfi és nő, aki reális kalapot visel.Még nem szürrealizmus, de úgy szürreális, mint az olasz metafizikus festészet, amelynek baljós némaságát a história a szürrealizmus egyik előzményének tekinti.

És az érett Martyn-piktúra még mindig nem tételszerűen absztrakt. Azonkívül, hogy Veszprém Beöthy és Martyn barátságára, közös párizsi éveire alapozta a kiállítást, az absztrahálás sajátos fokozatai is összekapcsolják a két életművet. Martyn már a kezdeteknél, kint Párizsban hamar túllép a figurativitáson. Pompás-teljes vöröskréta kompozíciói azonban nemcsak a címükkel utalnak valóságelemekre, megtalálja ezt a valóságot (vagy annak töredékét, látszatát, emlékét) a látogató a papíron is. A Vitorlás bonyolódó formarendjében ott a szél dagasztotta vászon, a kuszán is biztonságos kötélzet, és a Kompozíció tengeri jelenettel is, ha mást nem, a hullámzást őrzi a viaskodónak, esetleg alattomosnak látszó (tengeri?) szörnyek alatt.

A Vitorlás fekete lobogókkal méretre-erőre hatalmas vásznán holdsarlóvá vált fekete ívelések és áramvonalas vörös-fekete formák, ha akarom, lobogók,

ha akarom, hajótestek a küzdelemnek, feltehetően az ádáz, de gyönyörűséges küzdelemnek a részesei.

Az Alföldi emlék szobrán gyanúsan szervesnek látszó elemekből kikeményedik a gémeskút, sőt a gémeskút ostorának a mozgása, és a Szövőszék emlékén sem csupán a vetélő csónakformája idézi meg a csattogó mozgás élményét.

Beöthy István: A nagy sirály, 1959
Beöthy István: A nagy sirály, 1959

Martyn művei munka, emlékezettechnika és fantázia árán adják ki azt a reális vagy reálisnak tetsző tárgyiasságot, ami a szürreális abszurditás egyik feltétele.

A hajót, a gémeskutat, a szövőszékalkatrészt meg kell tisztítania, ki kell emelnie a bonyolult viszonylatokból a figyelemnek, ha fel akarja fedezni őket.

Míg Beöthy szobrai mintha fordított technikával készültek volna. Mintha az eredeti naturális formák egyszerűsödnének, stilizálódnának fokozatosan a Kéj kinyújtózó alakjává, A nagy sirály áramvonalas két szárnyává, de soha nem a Beöthy-féle híres Aranysor egyszervolt geometriájává. A haláláig Párizsban élő Beöthy absztrahál, de az eredmény nem absztrakció. A hazatért Martyn itthon van emigrációban, az eredmény új, szabad kreáció. Mindketten távol a hazai, szelídültebb normáktól.

PÁRIZSI BARÁTSÁG - MAGYAROK PÁRIZSBAN

MARTYN FERENC ÉS BEÖTHY ISTVÁN Várgaléria, Veszprém Megtekinthető május 17-ig

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.