galéria megtekintése

A sörényes ember

0 komment


Fáy Miklós

Az utolsó, talán kritikainak nevezhető gondolat akkor futott át az agyamon, amikor azt mondták, üdvözöljük Pat Methenyt, és ő jött, egyelőre egyedül, Band és Group nélkül, kezében azzal a Pikassónak nevezett gitárszörnnyel.

A Pikassót neki találták föl, olyan, mint a hatlábú borjú, ahová nyúl a játékos, húrok vannak, négy nyak, két lyuk, azért is ez a neve, mert olyan, mint egy kubista festmény, még a hangszer testét keresztbe is behúrozták, hárfaszerűen, ezer színnel szól, ballal, jobbal más hangzást lehet kicsalogatni belőle. Ekkor még ébredezett egy ellenzéki gondolat, hogy vajon nem nő-e rá a hangszer az emberre, nem lesz érdekesebb a megszólaltatás módja, mint maga a megszólalás.

Nem sokáig tartott, mert a zene szólt, Pat Metheny egyedül alakított pengetős együttest, de végeredményben nem számított az egyedül vagy akárhányan, csukott szemmel hallgatva is szépen játszott, legfeljebb az vicces, mennyire nem kellett alkalmazkodnia senkihez, mert ő volt önmaga partnere.

 

Lényegében ez volt maga a koncert. Előtte bemondták, hogy szünet nélkül megy és két vagy három órán keresztül tart, ami megint csak szép példája az oldottságnak, ami pedig a végeredményt illeti, körülbelül félúton álltak meg, a ráadások nélküli játékidő két és fél óra volt. Ezalatt körülbelül mindenki szusszanhatott egyet, leszámítva Pat Methenyt, aki kegyetlenül végiggitározta a kiszabott időt, csapatban, bandában, szólóban, külön-külön mindegyik társsal. Ilyenkor szokás az alázatot emlegetni, de ez annál sokkal több.

Teljes odaadás, feloldódás, a zenélés minden formájának élvezete. Mindegy, hogy éppen nyüvi a húrokat, vagy éppen csak, mintha a földről szedné föl, megszellőztet néhány akkordot a dobszóló alatt, hogy annak az elképesztő pörgésnek, amit Antonio Sanchez művel, legyen valami váza, helye a zenélés egészében, de Metheny ott van.

Ötvenkilenc éves, és mivel csodakamaszként kezdte, ez azt jelenti, hogy bő negyven éve van a pályán, és nem szűnik a lelkesedése. Közben meg végig ugyanazt teszi, csíkos pólós férfi, gitárral a nyakában. Nincsenek nagyon gesztusai kifelé, nem adja el a produkciót, akinek ez a zene nem elég, az nem tud olyasmibe kapaszkodni, hogy de mekkorát lehet rá őrjöngeni, vagy de az előadók mennyire transzállapotba kerülnek. Abban vannak, azért bírják, miközben a közönségből kiszivárognak pisilni, inni, szusszanni. Neki nem kell.

A koncert lényegében két részre tagolódott, előbb klasszikus felállásban játszottak a zenészek, a gitár mellett dob, bőgő, szaxofon, bár az utóbbit azért igen tágan kell értelmezni, Chris Potter basszusklarinéton kezdett, aztán alt és tenorszaxofonon folytatta, amikor fölnéztem, hogy ez a fuvola most honnét jön, akkor kiderült, hogy az is ő volt, egy alkalommal pedig akusztikus gitáron is játszott. Az első rész volt, mondhatni a bevezető az új albumhoz, de hát a bevezető is már annyira sokszínű, változatos és áratlan fordulatokból állt, hiszen egy életmű áll rendelkezésre a válogatáshoz.

Metheny tehát játszott nagyon erősen szintetizált hangú gitáron, a hagyományosabb, szépen szóló hangszerén, vagy akusztikus gitáron, a zene lehetett klasszikus fúziós jazz, vagy egészen a múltba visszanyúló standard előadása, elegánsan és lazán, mintha valami klubban léptek volna föl, latin vagy az a jó tágas, amerikai zene. Amikor Metheny utólag bekonferálta a számokat, csak röpködtek az évszámok, 2012 és a múlt század nyolcvanas évei között. Voltaképpen az első rész egy teljes koncert volt, de úgy, mintha az a teljes koncert önmagában is átfogó jazz történetet akart volna elmesélni a 20. század végéről.

A folytatáshoz csatlakozott Giulio Carnassi, és az addig csak háttérnek látszó hangszer, az orchestrion, amiről nehéz megállapítani, hogyan működik, az egész olyan, mintha a Hoffmann meséiből hozták volna át, polcokon üvegek világítanak, közben láthatatlan kezek hatására billentyűk nyomódnak le, valóságos hang keletkezik, nem gépi, de közben a gép is dolgozik, hangszőnyeg is borul minden fölé vagy alá, inkább talán alá. Mert a többi muzsikus azért marad, ha nem is szimfonikus, de azért nagyzenekari hatás keletkezik, ami mégis kevés ember kezéből ered, mégis improvizatív összhatásában.

Zúg a fejem, csúszok lefelé a széken, nekik meg mintha meg se kottyanna. A zene étke a szerelemnek? Az semmi. A zene étke a zenének.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.