galéria megtekintése

A pillanat féknyomai

2 komment


Csordás Lajos

Minden csak áttűnés, átmenet, megfoghatatlan mozdulat. Vágyak suhannak, testek lobognak, mint a fátyol. Azt hiszem, ilyeneket gondol, aki Csurka Eszter festményeit, szobrait nézi.

Volt egy korszaka nem is olyan régen, amikor Frenák Pál táncosainak mozdulatait festette. Ernst mú­zeumbeli kiállításán Frenákék elő is adták az InTimEtűdöket, amely egy emlékezetes piros kanapé körül zajlott. Épp egy ilyen kanapét találni Csurka Eszter műtermében is, csak éppen barnát. Erre telepszünk beszélgetni, miközben Vilma, a kölyök pumi tüsténkedik a gumicsontjával a lábunk körül.

Szép, világos műterem, déli bevilágítású. Ahogy jöttünk föl, a lépcsőkorláton ugyanazok a vas madárfejmotívumok köszöntek vissza, mint az Iparművészeti Múzeum kerítésén. A Hadik ­melletti házban vagyunk ugyanis, amelyet Lehner Ödön a bátyjának, a jogász, festő, iparművész és költő Lechner Gyulának tervezett, aki a harmadikon lakott. Ezt a műtermet is ő használta valamikor, igaz, ez csak a raktárrész volt, abból lett átalakítva műteremlakássá.

Előttünk egy pár csókolózik Eszter egyik legújabb vásznán, amelyet felállítottunk a festőállványra a fotó kedvéért. Még nincs kész, de az alakok kivehetők és az is, hogy a képen a pasival történik valami bizonytalanság. A nő fix. De Eszter nem akar segíteni az értelmezésben, csak mosolyog. Címet se ad soha a képeinek. Némely látványán az emberi testek vonják maguk után saját elmosódott mozdulatukat. Máskor fátylak lebegése fokozza a figura mozdulatát. Eszünkbe jut a szamothrakéi Niké vagy Isadora Duncan tánca. Utóbbit idézte Eszter azon a festményén, amelyet a most zárult Csontváry-kiállításra adott be, ahol kortárs képzőművészek Csontváry-reakcióit is bemutatták.

 
Csurka Eszter műterme
Csurka Eszter műterme
Földi Imre / Népszabadság

A nagy művészelőd állítólag szerelmes volt Isadorába, és egyesek szerint az ő táncát örökítette meg a Zarándoklás a cédrusokhoz Libanonban című festményén. Eszter továbbgondolta ezt.

Az Iparművészeti Főiskolán alkalmazott grafika és fotó szakon tanult. Ez sok mindent megmagyaráz: például festményei bemozdult, elmosódott figuráit és színvilágát, amely a színes negatívok liláit, pirosait idézi. Nagyon szereti emellett a szürke változatait, melyeket sohasem feketéből és fehérből kever, árulja el. További műhelytitkokat tudunk meg, például hogy amikor új képet kezd, mindig vesz egy új lapostányért és azt használja palettának. Tele van a szekrény alja összefestékezett lapostányérral. Festeni csak ecsettel szokott, és igen, használ fényképezőgépet a vászonra alkalmas pillanatokért. Volt már, hogy fél napot állt a mozgólépcső alján, elsuhanó embereket fényképezve. Rögzíteni a pillanat féknyomait.

Szobrai még érdekesebben készülnek. Úszómedencében. A vízbe öntött meleg viasz látványos formákat vesz fel, ezeket alakítja tovább Csurka Eszter a víz alatt búvárruhába öltözve, míg az anyag meg nem dermed. Besegít a természetnek. Néhány perc az egész. Ezek a formák adják aztán a modellt a bronzöntéshez. Remek, lángszerű figurák születnek. Köztérre is került belőlük, egy például a XI. kerületi önkormányzat elé.

Különös formák. Itt, a műteremben határozottan lángszavú prófétának látom az egyiket. Istent is valahogy így lehetne hitelesen, nem antropomorf módon megformázni az égő csipkebokorban. Kérdezem Esztert, ő mit látott benne, amikor dolgozott rajta. Mosolyogva mondja: szobrot.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.