galéria megtekintése

A Mahler hadművelet

8 komment


Fáy Miklós
NOL

Időnként azt érzem, hogy Mahler halálra nyerte magát a zenei világban, ő lett a mérték, egy zenekar vagy egy karmester akkor válik profivá, ha már Mahler sem okoz gondot neki, egy turnézó társulat úgy mutatja meg, mire képes, hogy Mahlert hoz magával.

Soha nagyobb bajunk ne legyen, csak néha kellene jelezni, hogy nem ő az egyetlen, hogy egy Haydn-szimfóniából ma éppenséggel sokkal több dolog derül ki a zenészekről, mint ebben a bujkálni való zenei erdőből, és ott vannak azért a világban, lehetőség gyanánt Schumann, Mendelssohn, Csajkovszkij, csupa érdekes figura.

Persze, nem a legjobbkor mondom, a Bécsi Filharmonikusok vendégsége egy előre eldöntött ráadással vagy eléadással kezdődött, Mahler 5. szimfóniáját Vanhal D-dúr nagybőgőversenye előzte meg, vélhetően azért, hogy hazánk fiát, a zenekarban játszó Rácz Ödönt szólistaként hallhassuk, kedves gesztus. Akkor is kedves, ha a koncert így szétszedhetetlenné vált, körülbelül húsz perc zenélés után már szünetet kellett hirdetni, ahol mindenki megbeszélhette, hogy Vanhal nem Mozart, amit nehéz is volna tagadni.

Ehhez a közmegegyezéshez azonban a Filharmonikusok és mostani karmesterük, Michael Tilson Thomas meggyőződésmentes muzsikálása is kellett, mintha mindenki arra hajtott volna, hogy leleplezi Vanhalt, leszámítva, természetesen a szólistát, aki rokonszenves szerénységgel és természetességgel, hangszerével egymásnak dőlve szlalomozott végig a versenyművön. Közben, hogy még alávalóbb legyek a hallgatótársaknál, végig arra gondoltam, hogy Rácz Ödön szépséges tónusa ellenére is sokszor hamisan húzza, és hogy a Fesztiválzenekar színeiben játszó Fejérvári Zsolt valószínűleg lelkesebben és pontosabban bőgőzné el a darabot. Kár, hogy csak valószínűsíteni tudom mindezt, nem voltam ott az októberi hangversenyeken, magamra vetek.

 

Aztán már tényleg Mahler következik, és a szimfonikus alapélmény, amit nem csak nálunk, de a világban is egyre ritkábban hallunk. Ma a szimfonikus zenekar a különböző szólamok kiegyenlítettségéről szól, ahogy a vonós tömeggel egyenrangúvá válik a fúvósok csoportja, vagy akár csak egyetlen fagottnak is pontos és összetéveszthetetlen helye és fontossága van a tömegben. Így zenélnek a berliniek, így az amerikai zenekarok, így a magyarok, bár utóbbiak talán kissé kénytelenségből is, nálunk ez a nagy, homogén vonóshangzás egyelőre még nem alakult ki.

Bécsben azonban minden a régiben maradt, mindennek alapja a vonóskar, ez a valóban egyedi színezetű és rendkívül egységes társaság. Michael Tilson Thomas már az ültetéssel is hangsúlyozta a zenekarnak ezt a vonását, óriási frontvonalat nyitottak, az első hegedűsök mellett ültek a csellisták, mellettük brácsa és második hegedű, a nagybőgőket pedig a pódium (rendezői) bal szélére tették. Az óriási hadtest dominálta a szimfóniát, a hallgató folyton azt érezte, hogy a lényeget a vonóskar mondja el, akármilyen izgalmas is időnként az ütősök vagy a trombita hozzászólásai, ők mindig csak a színt jelentik, a tüzérséget, de a gyalogság és a lovasság ma vonóval a kezében ült ki, és a háborút ők nyerik meg.

Vagy ők vesztik el. Bár ez az utóbbi nem tűnt valóságos veszélynek, Michael Tilson Thomas szép, széles gesztusokkal indította a hadműveletet, rögtön érezni lehetett, hogy azt csinál, amit akar, a zenekar követi, lassít, gyorsít, mozgatja egy kicsit a tempót, amíg bele nem talál ebbe az inkább lassú, de ellenállhatatlan, előrenyomuló tempóba.

Nem állítom, hogy életem legszebb Mahler 5. szimfóniája volt, de abban sem vagyok biztos, hogy minden életnek van meghatározó 5. szimfóniája. Mindenesetre olyan előadás volt, amit nem felejt az ember, mert voltak döbbenetes pillanatai, olyan színei, elsősorban a vonóskar munkájának köszönhetően, amiket nem ismert eddig, olyan megdöbbentő fordulatai, amelyeken már rég nem kellene megdöbbenni, de most, szerencsére, sikerült. Néha azt éreztem, hogy elég következetesen maradunk a felszínen, hogy Tilson Thomas számára a szimfónia zenei feladat, semmi többet nem akar vele mondani, nem világ, nem vallás, nem megnyilatkozás. Lehet, hogy Mahler az ilyen interpretáció ellen tiltakozna, de még az sem biztos, hogy neki volna igaza.

A Bécsi Filharmonikusok a Müpában

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.