Elmúlt hatvanéves, de ezt senki nem mondaná meg róla. Lehet, hogy a gének teszik, hisz ő is magyar: egy francia angoltanárnő és egy Eperjesről kivándorolt széfgyártó lánya. Imádja a merész és bizarr szerepeket, Michael Haneke állandó színésznője – Isabelle Huppert Párizsban adott interjút a Népszabadságnak.
hirdetés
– Elég furcsa szerepet játszik a Hétköznapi titkainkban: egy halott nőt, akivel csak közvetve találkozik a néző.
– Igen, és mindenki másképp viszonyul hozzá: a férje, a gyerekei, a szeretője. Ha jól játszol el egy szerepet, akkor természetes, hogy a néző nem lát át rajta: mindenkinek megvannak a maga titkai. Ebben a filmben a figura még enigmatikusabb, mivel más emberek szemén keresztül jutunk el hozzá.
– Előny vagy hátrány, ha angolul kell játszania?
– Európai színésznő vagyok. Nem okoz technikai problémát, ha angolul kell játszanom, de biztos vagyok abban, hogy másképp viselkedem, a különbség már a mimikában is észrevehető.
– Idén négy filmje kerül a mozikba. Hogy bírja ezt a tempót?
– Jól. Imádok dolgozni.
– A világ legfontosabb rendezőivel dolgozott már együtt: Joachim Trier mivel győzte meg, hogy vegyen részt a Hétköznapi titkainkban?
hirdetés
- Az Oslo, augusztus című filmje. Amikor láttam, azt gondoltam, hogy egy nagy rendezőegyéniség született meg. Mindemellett amikor megkaptam a Hétköznapi titkaink forgatókönyvét, nagyon érdekes volt, de el nem tudtam képzelni, hogyan lesz ebből film a fragmentáltsága miatt. Egy rendező esetében azt gondolom igazi tehetségnek, aki képes mélységet és atmoszferikusságot teremteni. Trier képes az életről mesélni.
– Ha kap egy ajánlatot, utánanéz a rendezőnek?
– Mindig. Ez a minimum. Persze csak ha nem első filmes alkotóról van szó. Ott a megérzéseimre kell hagyatkoznom.
– Szóval amikor Paul Verhoeven felkérte új filmje, az Elle főszerepére, megnézte, mondjuk, a Robotzsarut és Az emlékmást?
- Erre nem volt szükség. Paul filmjeit sokkal régebb óta ismerem: középiskolás koromban lenyűgözött a Török gyümölcs – ez a mai napig az egyik kedvencem. Aztán persze mint mindenki, én is láttam az Elemi ösztönt vagy a Fekete könyvet. Szóval Paul Verhoeven az a rendező, akinek vakon, minden információ nélkül azonnal igent mondanék.
Isabelle Huppert együtt fog meglepődni a közönséggel Benoit Tessier / Reuters
hirdetés
– Az Elle is olyan véres lesz, mint Verhoeventől megszokhattuk?
– Az nem kifejezés!
– Állandó alkotótársa az Oscar-díjas Michael Hanekének. Egyszer azt nyilatkozta róla, hogy Hitchcock és Bresson keveréke.
– Igen, mert egyszerre tud olyan hosszú beállításokkal dolgozni, mint Bresson, viszont ezzel egy időben a feszültségkeltés legalapvetőbb eszközeit is képes integrálni, mint Hitchcock. Ez pedig azért zseniális, mert rajta kívül ez senkinek sem jutott eszébe.
– Cannes-ra prognosztizálják a Hanekével közösen forgatott filmje, a Happy End világpremierjét: tényleg a menekültválságról fog szólni?
– Túl korai még erről most beszélni..., annyit elárulhatok, hogy Calais-ben játszódik, és a történet középpontjában egy nagyon gazdag család áll. A migránskérdés is terítékre kerül, de Michaelt a családon belüli titkok és problémák érdeklik, a modern burzsoázia visszásságai. Őt mindig az egyén és a rendszer szembenállása érdekelte, és valóban, a Happy End talán a legpolitikusabb filmje lesz. A film leforgott, de Michael esetében óriási különbség szokott lenni a forgatókönyv és a kész film között. Szóval majd a közönséggel együtt lepődöm meg a látottakon.
Névjegy
Isabelle Anne Huppert francia színésznő 1953-ban született Párizsban. Édesanyja ösztönzésére kezdett el foglalkozni a színészettel gyerekkorában, majd beiratkozott a versailles-i konzervatóriumba. 1971-es debütálása óta több mint száz filmben játszott. Tizenötször jelölték a legjobb színésznőnek járó César-díjra (ezzel rekorder), amelyet 1996-ban meg is kapott. 1978-ban és 2001-ben megnyerte a cannes-i filmfesztiválon a legjobb női alakítás díját, és öt alkalommal Moliere-díjra is jelölték. 1984-ben a cannes-i filmfesztivál zsűritagja volt, 2009-ben pedig a zsűri elnökének nevezték ki.