Különös élvezet felfedezni a Műterem akttal huszonöt utáni datálását. Mármint Barki Gergely falra tett felirata nyomán. Hiszen ezek után látnivaló, hogy ilyen vastag, lomha körvonalakat csak szemben, az 1928-as mandolinos csendéleten, ilyen mélységesen komoly zöldeket csupán a '25 körüli Kalapos nőn lehet megfigyelni. A korábbi, '14-es dátum tehát – követhetjük a kurátort – bizonyára tévedés.
Czóbel Béla: Fiú labdával. 1916 |
Barki többszörösen beavat a tudományába. Pályarajzot ad, rajta hiányosságokat jelezve vagy betöltve, nem röstell egyelőre kétes hitelességű művet és e kétesség tényét közzétenni, szakkörökben is híre ment annak, ahogyan egy Oktogon-részlet helyét-idejét egy lakcím meg a kilencszázhatos meteorológia-jelentés alapján azonosította. Magától értetődő tehát, hogy újjárendezett Czóbel Múzeuma hiánytalanul követi a hosszú pályát, követi a fordulatokat térben és időben. Van min végigvezetnie. A köztudat, amely érthetően e pálya végét, a puhán süppedő, örömteli mesterpiktúrát ismeri-őrzi emlékezetében, ritkán vesz tudomást az odáig vezető útról, azokról az eseményekről, amelyek a XX. századot, benne Czóbel munkásságát sajátosan meghatározták. A magatartás, a békés-ironikus-életszerető szemlélet, láthatjuk az új kiállításon is, szinte végig változatlan. De ahhoz, hogy értékes és érvényes maradjon hetven esztendőn át, meg kellett valamit (sokfélét) őriznie a század kínálta-követelte vívmányokból.