galéria megtekintése

Szegő György lehet a Műcsarnok igazgatója

Az írás a Népszabadság
2014. 06. 24. számában
jelent meg.


Csordás Lajos
Népszabadság

Szegő György lehet a Műcsarnok új művészeti igazgatója, a jelenlegi ügyvezető, Medgyes Piroska pedig az intézmény gazdasági vezetője, ha megfelelő pályázatot nyújtanak be a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) felkérésére – tudta meg a Heti Válasz. Lapunknak Szegő György elmondta, hétfőn benyújtotta pályázati anyagát, arról nyilatkozni azonban még korainak gondolja. Az MMA szintén az eredményhirdetés után tájékoztat majd, közölték. Mint megtudtuk, a pályázat rövid lefutású lesz, talán már jövő héten eredményt hirdethetnek.

Szegő György mint a Nemzeti Építészeti Szalon kurátora (Csomay Zsófia építésszel)
Szegő György mint a Nemzeti Építészeti Szalon kurátora (Csomay Zsófia építésszel)
Czimbal Gyula / MTI

Szegő György a tavaly augusztusban lemondott igazgató, Gulyás Gábor helyét töltheti be, ha pályázatát elfogadják. Márpedig nyilvánvalóan élvezi az MMA vezetésének bizalmát, hiszen ő rendezte a június elején nyílt Nemzeti Építészeti Szalont, az első MMA-s kiállítást is a Műcsarnokban. Szakmai múltja is alkalmassá teheti az intézmény vezetésére: ő látványrendezte a 2001–2002-es Álmok álmodói című tudománytörténeti kiállítást, társrendezte a 2000-es velencei biennálé magyar kiállítását, valamint az 1981-es, betiltott Építészeti Tendenciák című kortárs építészeti tárlatot (mindkettőt Gerle Jánossal), hozzá kötődik megannyi színdarab látványvilága, köztük a számos díjat nyert 1982-es kaposvári Marat halála, és nevéhez fűződik egy pszichológiai személyiségteszt, amely a Szondi-teszt nyomán, de nem arcképekkel, hanem épületfotókkal méri fel a páciens választásait, habitusát.

 

A pályáját építészként kezdő Szegő a hetvenes évek elején a Buváti tervezője volt, de közben elvégezte az Iparművészeti Főiskola belsőépítész szakát, s ennek révén került közel a színház világához. Előbb a Budapesti Szabadtéri Színház szcenikusa lett, majd 1978-ban Pauer Gyulát váltotta az akkor fénykorát élő kaposvári színháznál, ahová a „színházi apjának” nevezett Babarczy László hívta.

Színpadi látványaiba is építészeti szemléletet vitt, amit Ascher Tamás rendszerint „gigantomániás” jelzővel illet – írja Szegő szakmai önéletrajzírásában, a 2008-ban kiadott Álomtervező című kötetben. Leghíresebb – bár építészetileg nem a legérdekesebb – színpadi munkája a már említett Peter Weiss-féle Marat-darabhoz tervezett díszlete,mely a Corvin köz épületeit jelenítette meg Téli Palotaként, aminek akkor forradalmi üzenete volt.

Érdekli a pszichológia, a képzőművészet, a fotó, a keleti filozófia, s ezeken a területeken is képezte magát, például Szondi Lipót tanítványaitól tanult a lipótmezei Országos Pszichiátriai és Neurológiai Intézetben (OPNI), Scheiber Sándor kultúrtörténeti előadásait hallgatta a Csütörtök Körben. Néhány díszlete és ösztönépítészeti tesztje miatt a nyolcvanas évek közepén szilenciumot róttak ki rá, ezután két évig taxisként dolgozott.

A nyolcvanas évektől publikál és szerkeszt lapokban, munkatársa volt az Élet és Irodalomnak, rendszeres külsőse a Magyar Nemzetnek, majd a rendszerváltástól szerkesztőként, rovatvezetőként, főmunkatársként dolgozott a Múlt és Jövőnél, az Átriumnál, 2001-től pedig főszerkesztője a Magyar Építőművészetnek. (Ekkoriban publikált lapunkban is építészeti írásokat.) Mindeközben több évig újra színházi látványtervezőként is működött Győrben és Szolnokon, valamint a budapesti Stúdió K-nál, és több mint tíz évig színpadi látványtervezést tanított a Képzőművészeti Főiskolán.

Említett szakmai önéletrajzában magáról úgy beszél, mint kissé önfejű „harmadikutasról”, aki a Nemzeti Színház kérdésében egyáltalán nem osztotta a politikai jobboldal véleményét, s a megvalósult épülettel szemben az Erzsébet téri, Bán Ferenc tervezte változatot támogatta (bár ennek nem politikai, hanem szakmai oka volt). Ugyanakkor ő valósította meg Eleőd Ákossal (és Wermer Andrással) az első Orbán-kormány sztárkiállításának számító Álmok álmodóit a Ganz-Millenárison. „A fenti 30 év életpályameséje után – írja Szegő György az Álomtervező utolsó lapjain – picit komikus, hogy az egyik oldal jobboldalivá minősít. Noha az oldalak tartalma rég elkopott. Hol állok, ha érdekel a magyar (tudomány-) történet, csakúgy magyar–zsidó felmenőim kultúrája is? Alább felelek erre a kérdésre, nem egyik vagy másik tábort képviselve.”

Ez az álláspont a Műcsarnok vezetőjeként is elfogadhatóvá tenné személyét. Legalább is politikailag. Szegő egyébként nem tagja az MMA-nak sem.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.