A Danaé szerelme óriási sikert aratott: a kényes ízlésű közönséget lenyűgözték az énekesek és a darab elképesztő látványvilága. „Ez az előadás azért volt számomra különleges – magyarázza Celeng Mária –, mert példaképemmel, a Danaét alakító Krassimira Stoyanovával énekelhettem. Nagyszerű művész, tetszik az énektechnika és -kultúra, amit képvisel. Fantasztikus ember, pályám során mindig jó tanácsokkal látott el, ráadásul a jövőben az övéhez hasonló lesz az irány, amerre a hangom fejlődik majd."
|
Celeng Mária Semeleként (középen, arany ruhában) -Salzburg Festival/Michael Poehn |
Celeng Mária korábban nem dolgozott még Franz Welser-Möst karmesterrel, de most mély benyomást tett rá a dirigens munkamódszere. „Az egyik kedvenc mondatom az volt tőle, amit még egyetlen karmestertől sem hallottam: nem akarom arra redukálni a problémát, hogy egy adott helyen nincs együtt a kórus, az énekesek meg a zenekar, inkább mindenki próbálja megtalálni a karaktereket, és akkor be fog tudni lépni pontosan, mert az érzelmek megmutatják a helyes utat. Persze, kívülről-belülről fújja az operát, de nem hanyagolja el a munka színházi részét: az egész operát a jellemek, szerepek felől építette fel. Ha kért valamilyen zenei megoldást, mindig elmagyarázta, miért teszi: például, hogy ott mit érezhet a szereplő. Amellett, hogy rettenetesen precíz, koncentrál, átfogó jelenléte van. Az pedig, hogy a Bécsi Filharmonikusokkal Strausst énekelhettem, külön ajándék. Nagyon érzik, nagyon ismerik ezt a zenét."
|
Celeng Mária Salzburg látképe előtt |
A meglehetősen intenzív próbaidőszak alatt Celeng Máriának sokat jelentett barátja, Bakonyi Marcell basszbariton jelenléte is. Ez megszokott dolog: Salzburgba nem csupán átutazóba érkeznek a művészek, szinte hazajárnak. Anna Netrebko és férje, Yusif Eyvazov azeri tenor a fesztivál hivatalos magazinjának címlapján feszít, a városi étteremkalauzban kedvenc helyeiket sorolják: eljegyzési vacsorájukat a St. Peter Stiftskellerben költötték el, ahol a séf a legexkluzívabb fogásokkal kápráztatta el őket. A művészvilág központja, Cecilia Bartoli kedvenc helye pedig a Triangel étterem. „Az előadások és próbák előtt-után ide csoportosulunk – magyarázza Celeng Mária –, a kedvenc élményeim közé tartoznak ezek az étkezések. Mindig találni itt hírességeket, a múltkor Fischer Ádámba botlottunk. Szeretek a városban lenni ilyenkor, különleges hangulata van. Jó a folyóparton sétálni, betérni a templomokba – imádom az illatukat. A Domplatzon óriáskivetítőn lehet nézni a régi fesztiválok felvételeit, így láttuk néhány napja a már-már legendássá vált 2005-ös Traviatát is. Hihetetlenül jól sikerült előadás, máig óriási hatással van az emberekre. Be lehet ülni a próbákra is, én a többi közt a Manon Lescaut láttam Netrebkóval. Akárhányszor hallom őt, mindig teljesen magával ragad: hihetetlen, hogy így tudott fachot váltani, és ebben is ilyen csodálatos."
|
Nagy sikert aratott a szemkápráztató látványvilágú Danaé szerelme, a címszerepben Krassimira Stoyanovával Monica Forster / SF |
Netrebko egyértelműen a fesztivál fő exportcikke: nagy divatházak versengnek a kegyeiért. Elég egy fotó a Facebookra, és az adott ruhadarab elfogy a boltokból. Akár az opera aranykorában: számít, mit visel egy énekesnő. Celeng Mária például nemcsak együtt ebédelt Stoyanovával, de közös bevásárlókörútra is mentek: a bolgár sztár tanácsokat adott neki ruhák és kozmetikumok terén is.
|
Beethoven vagy bikini - melyik a csábítóbb? |
A város kirakataiban pedig megfordul a sex sells örök bölcsessége: például Leonard Bernstein Beethoven-felvételei vonzzák a vevőket a szexi fürdőruhákhoz.
A lényeg azonban – szerencsére – mégiscsak a művészet.
„Szinte mindennap van olyan előadás, ami átrepít egy másik dimenzióba – mondja Celeng Mária. – És erre hivatott a művészet: nemcsak tanít, de megnyitja az embereket."