galéria megtekintése

A Dunába dobott kulcs

Százhúsz év, két fénykorszak a legnagyobb írókkal, hullámvölgyek, amikor raktárként majd sportszerkereskedésként szolgált, dióhéjban ez a New York kávéház története. Hétfőn este ezt ünnepelte az utolsó még itt alkotó írógeneráció, miközben arról is szó esett, hogy vajon visszatérhet-e a régi kulturális pezsgés.

A New York Kávéház 1937-ben
A New York Kávéház 1937-ben
fortepan.hu

Hosszú és elég rögös út vezetett az 1894-es megnyitástól, amikor is Krúdy szerint katonazenés hodályként festett leginkább a New York, egészen addig, hogy 2013 márciusában elindulhatott a kávéházban a Művész Páholy című kulturális rendezvénysorozat. Ezzel szeretnék visszacsempészni azt a régi, legendákba illő pezsgő életet, amely a kávéházat jellemezte évtizedeken át. Az újra kinyitott és felújított Nyehó (így hívták a törzsasztalos írók) ugyanis, ahogy Török András fogalmazott Budapest-könyvében, sokáig nem tartozott Budapesthez, szállodavendégek és turistacsoportok menetrend szerinti felvonulásai jellemezték. Így ez volt „a legolcsóbb módja, hogy az ember külföldiek között töltsön el egy délutánt".

Hétfőn este ez kicsit másként festett. Régi magyar slágereket adott elő a Hot Jazz Band, és Bartis Attila kivételével, aki épp Indonéziában írja az itt is játszódó regényét, felvonult az utolsó írógeneráció, akik a nyolcvanas évek végén, kilencvenes évek elején még itt alkottak, folyóiratot szerkesztettek. Kemény István, Térey János és Poós Zoltán a hagyományok szerint igazi otthonuknak tekintették a kávézót, és végül törzskártyához is jutottak, amellyel már egy kávét is megengedhettek maguknak, nemcsak a szódavizet.

 
Térey János
Térey János

Török András a '89 márciusában alapított 2000 című folyóirat megalakulását is felelevenítette. Mivel nem volt pénzük szerkesztőségi irodára, heti egy alkalommal itt tartottak fogadóórát. Ám akkoriban még olyan idők jártak, hogy a vécésnénit is annyira érdekelte az irodalom, hogy rendszeresen odaült az asztalhoz, elkérte a friss számot, és elejétől a végéig elolvasta. Majd cserébe a szerkesztők és szerzők ingyen járhattak az ő birodalmába.

Saly Noémi felidézte az igazi fénykort, amikor 400 (igen, négyszáz!) újság járt a kávézóba, és amelynek hangulatát Kosztolányi olyan élethűen leírta az Esti Kornélban. A főként pletykarovattal foglalkozó revolver-újságíró Tarján Vilmost, aki 1920-tól szerezte meg a bérleti jogot (részben kártyán nyerte el hozzá a pénzt), s aki ügyelt rá, hogy a szalonnába tekert fogolypecsenyétől a húszfilléres sült krumpliig minden legyen az éjjel-nappal nyitva tartó New Yorkban. Utóbbit azért vette fel a menübe, hogy régi kollégái is maradjanak. A közönség vegyes összetételét pedig ő maga jellemezte így: „egy király, egy cigány".

Török András
Török András

Sárközi Mátyás segítségével az is kiderült, hogy igaz a legenda, miszerint Molnár Ferenc, aki kebelbarátja volt Tarjánnak, annak idején ünnepélyesen a Dunába dobta a kávéház kulcsát, hogy az soha ne zárjon be. Egyébként ő maga is sokat tett hozzá a kávéház legendás híréhez, hiszen itt írta meg A Pál utcai fiúkat.

Mint kiderült, ezt a gesztust Sárközi, Molnár Ferenc unokája, megismételné. A beszélgetés végén ugyanis már arról is szó esett, hogyan lehetne a New Yorkot jobbá, otthonosabbá tenni a pestieknek. Török Ádám a falon függő karikatúrák hagyományát elevenítené fel, s rajzoltatná le a mai költőket. Vagy vásárolná vissza a Béke szállótól a régieket.

Térey János pedig arról beszélt, hogy jó lenne nem elfelejteni azokat, akik meghonosították a kávéház szellemiségét Magyarországon, s akik mostanában végképp nem engedhetnék meg maguknak, hogy asztaluk legyen itt. Holott a kávéház jelentőségét és szellemi méretét a kultúrához való viszonya határozza meg. Sárközi szerint talán a skandináv trükk is beválhat, hiszen ők egyszerre hat, Ibsenre hasonló színészt is alkalmaztak azért, hogy csak üljön a kávéházakban és írja világhírű színműveit, miközben a turisták hálásan járják körbe, lábujjhegyen.

A másfél éve működő New York Művész Páholy, amely az estet is szervezte, már megtette az első lépéseket a kultúra visszacsábítása felé. Emiatt is fogalmazta át Török András a régi, külföldiekre vonatkozó észrevételét, és jelentette ki, hogy már sokkal jobb itt lenni.

Otthonosabb.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.