galéria megtekintése

A Birdman a legnagyobb nyertes

3 komment


Csákvári Géza
NOL

Kisebb meglepetésekkel, de lényegében a papírforma szerint alakult a 87. Oscar-díjkiosztó gála. A magyar idő szerint hétfő hajnalban, a Los Angeles-i Dolby Theatre-ben megtartott eseményen, ha nem is tarolt, de a legfontosabb díjakat az Alejandro Gonzales Inarritu rendezte Birdman (avagy A mellőzés meglepő ereje) kapta: a legjobb filmnek járó szobrocska mellett megkapta a legjobb rendező, legjobb operatőr és legjobb eredeti forgatókönyv elismerést.

Noha senki sem tartotta komoly esélyesnek, de tény, a Grand Budapest Hotel is bezsebelt négy elismerést: a legjobb jelmez, a legjobb smink, a legjobb látványtervezés és a legjobb filmzenéért járó arany szobrocskát is. Kivétel nélkül minden közreműködő a látnok-rendező Wes Andersonnak köszönte meg a díjat – tényleg mély csodálattal és hálával.

Alejandro Gonzales Inarritu ünnepel
Alejandro Gonzales Inarritu ünnepel
Mario Anzuoni / Reuters

Ennél még nagyobb meglepetés volt, hogy a Damien Chazelle rendezte Whiplash az öt jelöléséből hármat díjra tudott váltani. Ugyan J. K. Simmons legjobb férfi mellékszereplő díját senki sem vitatta a tavalyi sundance-es premier óta, még a hangvágásért járó sem okozott túl sok szemöldök-megemelést, de a legjobb vágás már bizony az este egyik nagy fordulata volt, lévén hogy csaknem mindig a legjobb film szokott ebben a kategóriában győzni.

 

Eddie Redmayne kapta a legjobb színésznek járó díjat A mindenség elméletében alakított, motorneuron-betegségben szenvedő tudós szerepéért, Julianne Moore negyedik jelölését váltotta szoborra a Still Alice-ben alakított nyelvészprofesszor eljátszásáért, aki végül Alzheimer-kór miatt csaknem mindent elfelejt. Előbbi beszédében mázlistának tartotta magát, utóbbi elmondta, hogy az Alzheimer bizony nem tréfa. A legjobb adaptált forgatókönyv a Kódjátszmáé lett, melyet Graham Moore jegyez: a fiatalember bevallotta, hogy tizenhat éves korában öngyilkos akart lenni, mivel csodabogárnak tartották, de mint most kiderült, végül is megérte különbözni. A legjobb női mellékszereplőnek választott Patricia Arquette (Sráckor) pedig a női egyenjogúságért vívott harcnak szánta a köszönőbeszéde jelentős részét.

Az Edward Snowdenről szóló Citizen Four lett a legjobb dokumentumfilm, az alkotók – szinte természetesen – a szólásszabadság és a független újságírás diadalának nevezték a díjat. A legjobb animációs mozi a Hős6os lett, Lengyelország pedig az Idával megszerezte az első Oscarját. Tehát, Kelet-Európa azért mégiscsak ott van a térképen ezek szerint.

Julianne Moore
Julianne Moore
Mario Anzuoni / Reuters

Maga a díjátadó gála a sokéves átlagnál is unalmasabb volt, a műsorvezetőként idén debütáló Neil Patrick Harris nem volt különösen vicces, de talán még eredeti sem. Tisztességgel levezényelte a show-t, egymondatos humorbombái túlságosan udvariasak, de még inkább érdektelenek voltak. Az elismeréseket prezentáló sztárok rezignált profizmussal adták elő a kötelező mondataikat – néhány kivétellel.

A legkeményebb mondatok a Selma betétdalának immár Oscar-díjas szerzőjétől, a chicagói rappertől, Commontól és John Legendtől hangzottak el. Mindkettőjük monológja felért egy szelídebb Martin Luther King-beszéddel, különösen, hogy Legend nem volt rest megjegyezni, hogy több fekete ember van ma börtönben, mint annak idején rabszolga volt. A médiabotrány, amely abból kerekedett, hogy a Selma című filmet csaknem teljes mellőzték a jelölések során, minden bizonnyal tovább dagad ezután.

Lady Gaga régen látott visszafogott ruhában
Lady Gaga régen látott visszafogott ruhában
Mario Anzuoni / Reuters

A show felszínességét nem emelte, hogy Lada Gagát beleerőszakolták élete legkonzervatívabb fellépőruhájába, hogy elénekelje az ötvenéves A muzsika hangja betétdalát. Illetve az is borzolta a kedélyeket, hogy a zenés részekkel a végtelenségig nyújtották a gálát, mely mintegy négyórás műsorideje ellenére maximum nettó hatvan perc érdemi történéssel szolgált. Talán ezért sem közvetítette idén egy magyar csatorna sem (korábban az HBO sugározta).

Illetve az sem emeli a gála rendezőinek renoméját, hogy az elmúlt egy év halottai közül kifejlették Maximilian Schellt vagy Joan Riverst. De legalább pótolták a tavalyi hibájukat: a 2014-es gála előtt nem sokkal elhunyt Alain Resnais idén végül bekerült a filmtörténet nagy halottai közé.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.