galéria megtekintése

Paks lehet az EU trójai falova

33 komment


Hargitai Miklós

Nincs olyan atomerőmű, amelyik ne került volna sokkal többe a tervezettnél, és olyan sincs, amelynél ne terhelték volna valamelyik jelentős költségelemet az adófizetőkre – hangzott el azon a csütörtöki brüsszeli konferencián, ahol az európai nukleáris projektek kockázatait és tanulságait vizsgálták. Az Európai Parlament tanácskozásán az is kiderült, hogyan válhatna Paks II az EU atomiparának trójai falovává.

A Risks and Responsibilities in EU Nuclear Projects című konferencia román kezdeményezésre jött létre, a zöld és a szocialista EP-frakció közösen kezdeményezte, és nem közvetlenül a paksi bővítéssel foglalkozik, a tervezett magyar beruházás csupán az egyik esettanulmány a vizsgált témák között. A fentiek miatt az eszmecsere némiképp kilóg az utóbbi hónapok hasonló témájú brüsszeli eseményei közül, annyiban viszont a fősodorba illeszkedik, hogy itt is ugyanazokról az aggályokról van szó, amelyek miatt a paksi projekttől is tartunk. Az első a félelmek közül a költségek elszállása, ami nem kizárólag európai jelenség, és általános problémának számít: a konferencia egyik prezentációja szerint

az USA legutóbb épült 75 atomerőművének esetében átlagosan a tervezett költségek 2,9-szeresébe került a befejezés.

 

Ezzel a szorzóval lehet számolni az EU-ban jelenleg zajló építkezéseknél is: a finnországi Olkiluoto beruházásra eddig 2,8-szor annyit költöttek, mint tervezték, a szintén csúszásban lévő franciaországi Flamanville-ről pedig most azt állítják: „legfeljebb háromszor annyiba" fog kerülni, mint amennyit eredetileg szántak rá. Számos ország nem is árulja el a végső költségeket (a saját adófizetőinek sem), az orosz projektek valós áráról egyáltalán nincs hiteles információ.

A befejezetlen Olkiluoto-3 atomerőmű a finnországi Eurajokiban
A befejezetlen Olkiluoto-3 atomerőmű a finnországi Eurajokiban
Jussi Rosendahl / Reuters

Steve Thomas, az University of Greenwich energiapolitikával foglalkozó professzorának előadása szerint a költségtúllépés egyik oka az építkezés elhúzódása: az Egyesült Államokban van olyan atomerőmű, amelyet 43 éve építenek, de a szomszédunkban egy szlovák és egy urán projekt is túllépte már a 30 évet, és a kortárs projektek átlagosan 6-9 évvel tartanak tovább a tervezettnél.

Külön nevesített kockázatforrás az orosz részvétel: a megkötött szerződései alapján a Roszatomnak jelenleg évente öt új reaktort kellene építenie – úgy, hogy az elmúlt évtizedben évente egyet tudott elkezdeni –, ám erre Steve Thomas szerint sem pénzügyileg, sem a gyártókapacitásait tekintve nincs felkészülve (a projekteket finanszírozó Vnyesekonombank helyzete pedig megrendült: a tavalyi állami megsegítés után idén újabb mentőakcióra van szüksége a csőd elkerüléséhez). A professzor elrettentő példákat is említett: Fehéroroszországnak 8 milliárd dollár többletköltséget okozott az osztroveci erőmű építése során a rubel értékvesztése, Bulgária pedig – miután több mint egymilliárd eurót költött a belenei atomerőmű építésére, és kiderült, hogy a projekt sosem lenne kifizetődő – most 550 millió dollár kártérítést kénytelen fizetni a Roszatomnak.

A belenei erőmű
A belenei erőmű
Stoyan Nenov / Reuters

Jávor Benedek, a Párbeszéd Magyarországért EP-képviselője szintén előadott a konferencián; szerinte a krónikus költségtúllépés a gyakorlatban jelenti, hogy a nukleáris ipar az atomerőművi projektek valamelyik költségelemét előbb-utóbb mindig az adófizetőkre terheli, adók vagy megemelt áramárak formájában. -Magyarországon többek között a tőkeköltségeket (a kamatot és a rendelkezésre tartási járulékot) sikerült máris áttolni az adózókra, pedig még el sem indult a beruházás – jegyezte meg, azt is hozzátéve: a Vnyesekonombanknak most egy olyan hitelkeret rendelkezésre állásáért fizetünk, amit a valóságban a pénzintézet valószínűleg nem tudnak biztosítani. -Sokan örülnének, ha Brüsszel a nyilvánvaló állami támogatás ellenére engedélyezné Paks II-t, újabban ugyanis a nukleáris lobbi fő céljává vált, hogy legalizálja az állami támogatásokat a dotáció nélkül életképtelen atomberuházásoknál.

A magyar döntés előrevetíti majd az atom támogathatóságára vonatkozó bizottsági hozzáállást – fogalmazott az EP-képviselő. Jávor tett még egy megfontolandó megállapítást: úgy vélte, a belenei tapasztalatok nyomán Magyarországnak minél előbb fel kellene mondania a paksi szerződést – amire most a Vnyesekonombank pénzügyi problémái alkalmat is kínálnak –, az idő előrehaladtával ugyanis egyre drágul a kiszállás. -Nagyjából egymilliárd eurót már mi is elköltöttünk a semmire – jegyezte meg, fölidézve, hogy az előkészítő vizsgálatok 13 milliárdba kerültek, a 2015-ös költségvetésben 28, a 2016-osban 113, a 2017-esben pedig 100 milliárd forint szerepel a bővítés címszó alatt, és vannak máshová, az Atomenergia Hivatalhoz vagy a radiokatív hulladékkezelőhőz eldugott költségek is.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.