galéria megtekintése

Essen teherbe ön is egy reklámtól!

2 komment


Urbán Csilla

„A szépség örök, a termékenység azonban mulandó” – szól egy internetes reklám szövege, amelyen egy homokórát tartó nő látható. A hirdetés arra próbálja felhívni az olasz párok figyelmét, hogy ne halogassák a gyermekvállalást, ám az ötlet pillanatok alatt visszaütött. Még Matteo Renzi kormányfő is rosszallóan húzta el a száját és kritikai éllel megjegyezte: még egy ismerőse sem esett attól teherbe, hogy látott egy reklámot.

Az olasz egészségügyi minisztérium többi ötlete is botrányt váltott ki. Pedig a probléma valós: az olaszok vészesen fogynak. Egy nőre 2014-ben 1,37 gyerek jutott. (Az európai átlag 1,6.) Ez azt jelenti, hogy Itália egyesítése, azaz 1861 óta nem született ennyire kevés gyerek.

Az egészségügyi minisztérium és az azt vezető, az Új Jobbközép (NCD) párthoz tartozó miniszter, Beatrice Lorenzin ezért találta ki, hogy szeptember 22-én Termékenységi Napot tartsanak, és konferenciákkal, konzultációkkal gyermekvállalásra buzdítsák a párokat. Augusztusban meg is kezdték az online plakátkampányt többek közt a fent leírt hirdetéssel, ami olyan rosszul sült el, hogy vissza is kellett vonni. Volt, aki egyszerűen szexizmussal vádolta a minisztériumot, mások szerint a kampány Mussolini szellemét idézte, aki szerint a nők kötelessége az utódok nemzése. A termékenységi nap sem múlt el botrány nélkül. – Munkát és fizetést várunk, nem gyereket – ehhez hasonló transzparensekkel fejezték ki a tüntetők, hogy inkább strukturális átalakításokat várnak.

 

– Az élelmiszerekre is rá szokták írni, hogy meddig fogyaszthatóak, ez éppen olyan. Mintha a nők szülőgépek lennének. Nagyon sértő ez a kampány, leginkább azért, mert az olasz nők igenis akarnak gyereket, általában kettőt, de ehhez nincsenek meg a gazdasági feltételek – nyilatkozta lapunknak Annalisa Rosselli, a római Tor Vergata Egyetem gazdasági és pénzügyi tanszékének professzora.

Szakértők szerint a kormány a kampánnyal azért lőtt félre, mert a gyerekhiánynak alapvetően gazdasági okai vannak. – Egy hosszan tartó válságban a családok nem érzik magukat pénzügyileg biztonságban. Nehéz munkát találni, a nők foglalkoztatottsága rendkívül alacsony. Emiatt a párok folyamatosan halogatnak, ezért kevesebb gyerek is születik. A hagyományos családmodell is problémát okoz, ahol a szerepek le vannak osztva és a férfinak kell dolgoznia – mondta lapunknak Giulia Rivellini, a milánói Szent Szív Katolikus Egyetem politika- és társadalomtudományi tanszékének docense.

Beatrice Lorenzin (balra)Nunzia De Girolamo mezőgazdasági miniszterrel a parlamentben. Rosszul sült el a kampány
Beatrice Lorenzin (balra)Nunzia De Girolamo mezőgazdasági miniszterrel a parlamentben. Rosszul sült el a kampány
Tony Gentile / Reuters

Az Európai Unióban az olaszoknál a harmadik legalacsonyabb a foglalkoztatottsági ráta, ami a nők esetében pedig kimondottan rossz, Európában a második legalacsonyabb. Ami azt jelenti, hogy egy fizetésből kellene fenntartani egy családot. Pedig ha a nőnek van munkája, jár juttatás és a szülési szabadság, csak épp  a szülés után kevés nő tud visszamenni dolgozni, a munkahelyek ugyanis nem szeretik, hogy ha a nők a gyerek miatt maradnak ki a munkából.  A munkahely mellett viszont nehezen lehetne megoldani a gyerekek elhelyezését. A gyermekgondozást segítő ellátás és intézmények sincsenek családbarát módon kiépítve, sok iskolában nincs napközi, a privát intézmények pedig nagyon drágák. Így az olasz szülők elsősorban a családra számíthatnak ilyen helyzetben, a hagyományos családmodellben viszont az apa nem vesz részt a gyereknevelésben.

A jó családpolitika a kulcs

Európában Franciaországban a legmagasabb a születési ráta, egy nőre 2,01 gyerek jutott 2014-ben, ami elsősorban a családpolitikának köszönhető. Ennek fontos pillérei az adó- és nyugdíjkedvezmény és a lakhatási támogatás. A szülési szabadság 16 hét, ezalatt fizetésük 100 százalékát kapják. Sok nő visszamegy dolgozni, ami miatt Franciaország a bébiszitterek paradicsomának is számít.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.