galéria megtekintése

Lezuhant egy orosz utasszállító repülőgép, 224 ember szörnyethalt

8 komment

NOL

Több mint kétszáz utassal a fedélzetén lezuhant egy orosz utasszállító repülőgép a Sínai-félszigeten Hasszana mellett – jelentették be szombat reggel az egyiptomi és az orosz hatóságok. Mindenki meghalt. A mentőalakulatok megtalálták a repülőgép feketedobozát, amelyből kiderülhet, mi okozta a tragédiát. Egy Iszlám Államhoz tartozó milícia azt állítja, hogy ő hajtott végre merényletet a repülőgép ellen bosszúból Oroszország szíriai beavatkozásáért, de ezt egyelőre semmi nem igazolja.

A Metrojet néven ismert Kogalymavia légitársaság gépe a vörös-tengeri üdülőhelyről, Sarm es-Sejkből tartott Szentpétervár felé, amikor a katasztrófa történt. Jelentések szerint az Airbus A-321 típusú repülőgépen 217 utas – köztük 17 gyerek – és héttagú személyzet utazott, az utasok közül 214-en oroszok, hárman ukránok voltak. A Guardian egy biztonsági tisztségviselőt idéz, aki a zuhanás helyszínén úgy nyilatkozott, hogy repülőgép „teljességgel megsemmisült”, a rajta lévők közül valószínűleg mindenki életét vesztette.

A repülőgéppel 23 perc után szakadt meg a kapcsolat
A repülőgéppel 23 perc után szakadt meg a kapcsolat
STRINGER / Reuters

A Reuters szerint a repülőgép a Sínai-félsziget hegyek szabdalta részén zuhant le Hasszana mellett, 35 kilométerre délre a Sínai-félsziget legnagyobb városától, Aristól. Arra utaló jel nincs, hogy a repülőgépet lelőtték volna – mondta egy egyiptomi biztonsági forrás a brit hírügynökségnek.

 

A Sínai-félszigeten kissé anarchikus viszonyok uralkodnak a 2011-es forradalom óta. Több szélsőséges iszlamista milícia is hajt végre támadásokat katonai és civil célpontok ellen.

Eddig körülbelül százötven holttestet emeltek ki a roncsok közül, amelyek körülbelül ötkilométeres körzetben szóródtak szét. Jelentések szerint a gép két részre szakadt, a kisebb farokrészre, amely elégett, és egy nagyobb részre, amely hegyek közé zuhant. Az egyik részéből állítólag hangokat hallottak, de későbbi egyiptomi hivatalos források az AP hírügynökségnek úgy nyilatkoztak, hogy a tragédiának nincsenek túlélői. Az első vizsgálati eredmények szerint a repülőgép függőlegesen csapódott a földbe.

Műszaki hiba okozhatta a zuhanást 

Az orosz légügyi hatóság, a Roszaviatszija  közlése szerint a repülőgép – a Kogalymavia 7K9268-as járata – moszkvai idő szerint 6 óra 51 perckor (magyar idő szerint 4 óra 51 perckor) szállt fel, és 12 óra 10 perckor kellett volna landolnia Szentpéterváron. Az egyiptomi légiirányítás 23 perccel a felszállás után veszítette el vele a kapcsolatot, nem sokkal azelőtt, hogy be kellett volna jelentkeznie a ciprusi légiirányításnál. A FlighRadar információi szerint a repülőgép percenként 1828 méteres sebességgel zuhant, mielőtt elveszítették volna vele a kapcsolatot. A Metrojetnek ez a járata 18 éve volt üzemben, 2012 óta szolgált a légitársaságnál, ez alatt az idő alatt 56 ezer órát töltött a levegőben.

Iszmáil (jobbra szemüvegben) a repülőgép roncsainál
Iszmáil (jobbra szemüvegben) a repülőgép roncsainál
Amr Nabil / MTI/EPA

Az incidenssel kapcsolatban először ellentétes információk láttak napvilágot. Korábban volt olyan hír, hogy a repülőgép Ciprus mellett zuhant le, és az egyiptomi hatóságok tettek bejelentést arról is, hogy a járatnak sikerült felvennie a kapcsolatot a török légiirányítással. A RIA Novosztyi hírügynökség Sarm es-Sejk-i forrásokra hivatkozva azt írta, hogy a repülőgép pilótája útirány-változtatást kért, azt állítva, hogy a járattal Kairóban le kell szállnia. A zuhanás helyszíne 50 kilométerre van attól a repülőtértől, amelyen kényszerleszállást kellett volna végrehajtania.

Az egyiptomi média arról számolt be, hogy a repülőgép műszaki hiba miatt zuhanhatott le, de ezt az információt hivatalos források még nem erősítették meg. A BBC értesülései szerint megtalálták a repülőgép feketedobozát, amelyből kiderülhet, mi okozta a katasztrófát.

Serif Iszmail egyiptomi miniszterelnök már a baleset helyszínére tart. Közlése szerint az incidens miatt összehívták az egyiptomi kormány rendkívüli ülését. Az egyiptomi vezetés ötven mentőautót küldött a katasztrófa helyszínére, a halottakat Kairóba szállítják.

A hozzátartozók kétségbeesve hallgatták a híreket a szentpétervári repülőtéren
A hozzátartozók kétségbeesve hallgatják a híreket a szentpétervári repülőtéren
STRINGER / Reuters

Vlagyimir Putyin orosz elnök közleményben fejezte ki részvétét az áldozatok hozzátartozóinak, akiknek egy része már a szentpétervári Pulkovo repülőtéren várja a híreket. A rokonokhoz pszichológusokat rendeltek ki, és krízisközpontot hoztak létre számukra a repülőtéren, újságírókat viszont nem szívesen hagynak beszélni velük. Az egyik áldozat hozzátartozója azt mondta, nem adja fel a reményt annak ellenére sem, hogy hivatalos egyiptomi bejelentés szerint a repülőgépen mindenki meghalt. Egyiptomi részről később Iszmail úgy nyilatkozott, csekély az esélye, hogy túlélőket találnak.

Putyin arra kérte Dmitrij Medvegyev miniszterelnököt, hogy hozzon létre egy bizottságot a katasztrófa kivizsgálására. Maxim Szokolov közlekedési miniszter Kairóba utazik a légiszerencsétlenség miatt. Vasárnapra nemzeti gyásznapot hirdettek Oroszországban. Abdel Fatah el-Sziszi egyiptomi elnök felhívta Putyint, részvétnyilvánítása után jelezve, hogy a légiszerencsétlenség kivizsgálásába orosz szakértőket is bevonnak.

Van, aki azt mondjt, hogy a hírek ellenére sem adja fel a reményt
Van, aki azt mondta, hogy a hírek ellenére sem adja fel a reményt
STRINGER / Reuters

Egyiptom kedvelt célpontja az orosz turistáknak, akikből az előrejelzések szerint a közel-keleti ország az idén 1,7 milliót fog vendégül látni. Az Egyiptomban járó összes turista egyötöde orosz, és hogy minél többen jöjjenek, Kairó eltörölte a vízumköltségeket is az oroszokkal szemben. Egyébként Magyarországhoz hasonlóan Egyiptomnak is az oroszok építenek atomerőművet, a két ország között pedig van egy 3,5 milliárd dolláros fegyverszerződés is.

Az Iszlám Állam lőtte ki a gépet?

Egy Sínai-félszigeten harcoló szélsőséges milícia, az Iszlám Államhoz lojális A kalifátus harcosai egy szombat délután kiadott  közleményben vállalta a felelősséget a merényletért, amely szerint a repülőgépet ők lőtték ki. Az egyelőre nem világos, hogy a szunnita szélsőséges terrorszervezet ezt mivel igazolja. A Sínai-félszigeten nincs olyan fegyver, amellyel egy 9500 méter magasan szálló repülőgépet ki lehet lőni. Ilyen távolságig nem érnek el azok a vállról indítható, Manpad típusú föld-levegő rakéták sem, amelyekkel a szélsőségesek rendelkeznek. Kommentárjában a BBC ettől függetlenül megjegyzi, hogy az orosz és az egyiptomi hatóságok feltűnő sietséggel kiáltották ki a műszaki hibát a baleset okának, noha ezzel illik megvárni, hogy mi derül ki a feketedobozból. A kalifátus harcosai állítását később Szokolov és Mohamed Szamir, az egyiptomi hadsereg szóvivője is cáfolta. Az orosz közlekedési miniszter „kitalációnak” nevezte a szélsőségesek bejelentését.

Az áldozatok holttestét a Sínai-félszigeten lévő Kabrit katonai támaszpontról Kairóba szállították
Az áldozatok holttestét a Sínai-félszigeten lévő Kabrit katonai támaszpontról Kairóba szállították
Amr Nabil / MTI/EPA

Két nagy európai légitársaság – az Air France és a Lufthansa – is bejelentette szombaton, hogy gépeik ezentúl elkerülik a Sínai-félszigetet, amíg nem derül ki egyértelműen, mi okozta az orosz repülőgép katasztrófáját. Nem sokkal később a British Airways és az easyJet viszont azt közölte, hogy figyelemmel kíséri a helyzet alakulását, de a járataikat menetrend szerint elindítják.

A Metrojetnek 2011-ben volt egy nagy légiszerencsétlensége, akkor Szurgutban a kifutópályán gyulladt ki az egyik járata. Az akkori balesetben hárman haltak meg, és negyvenen szenvedtek kisebb-nagyobb sérüléseket. A legutóbb 2013-ban történt több emberéletet követelő légikatasztrófa Oroszországban. Akkor a Tatarstan légitársaság gépe zuhant le a Kazanyi Nemzetközi Repülőtérnél. A balesetben ötven ember vesztette életét.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.