|
Fiatal pár egy párizsi pályaudvaron. Le kell bontani az előítéleteket Benoit Tessier / Reuters |
Interraillel 1972 óta lehet utazni Európában. Vannak néhány napra és több hétre szóló bérletek is, az ifjúsági kedvezménnyel csökkentett havijegy ára körülbelül 450 euró: ezzel korlátlanul lehet jönni-menni, országhatárokat átszelni a meghatározott időkereten belül. S bár az útiköltség a külföldi utazásra fordított kiadásoknak a töredéke, ingyenjeggyel bizonyára a jelenleginél többen fölkerekednének, hogy megismerjék a szomszédos vagy távolabbi országokat.
A 23 éves Forrai Tamás, aki Párizsban és az angliai Nottinghamben végezte egyetemi tanulmányait, azt mondja, hogy sok évfolyamtársa vette igénybe az Interrail-bérletet. „Francia ismerőseimnek hihetetlenül megváltozott a véleménye Magyarországról, miután eltöltöttek ott néhány napot. Imádták az országot, a fesztiválokat. Nagyon jó ötletnek tartom az ingyenes Interrail-bérletet, az EU imázsa miatt is. Mindig azt hallani, hogy Brüsszel erre meg arra költi a pénzt: ez végre a fiatalok számára is kézzelfogható előnyökkel járó támogatás lenne” – érvel. Ám Herr és Speer egyelőre hiába döngeti az Európai Bizottság kapuját. Megkeresésünkre a testület szóvivője annyit közölt, hogy kedvezményes vonatjegyek ügyében nem a bizottság, hanem a szolgáltatók, vagyis a vasúttársaságok az illetékesek. A brüsszeli bizottság nem tervezi, hogy az uniós költségvetésből finanszírozzon ingyenes utazásra jogosító bérletet; különben is, az EU sokat tesz az Európán belüli mobilitás előmozdítása érdekében.
Való igaz, hogy a hihetetlenül népszerű Erasmus-program, amely uniós támogatással valósul meg, az elmúlt években több millió fiatal számára tette lehetővé a külföldi tanulást. Egy felmérés szerint a 2011–12-es tanévben az uniós egyetemisták körülbelül egytizede, több mint félmillió diák folytatott egy másik országban tanulmányokat, 50 százalékuk Erasmus-ösztöndíjjal. Azóta az Európai Unió jelentősen megnövelte a programra fordítható támogatás összegét.
Kérdés, hogy mennyibe kerülne a diákok ingyenes utaztatása, vagy legalábbis azoké, akik igénybe vennék a kedvezményt. Az ötletgazdák 170 millióra teszik a harminc év alatti európaiak számát...
Ujhelyi István szocialista EP-képviselő, a parlament közlekedési bizottságának alelnöke mindenesetre támogathatónak ítéli a diákoknak járó ingyenes Interrail-bérlet ötletét. A politikus máris írásbeli kérdéssel fordult az Európai Bizottsághoz, azt kérve, hogy gondolkodjanak együtt: mikor és milyen formában lehet a kezdeményezést megvalósítani. Ujhelyi hozzátette, hogy felveszi a kapcsolatot a vasúti cégekkel és szervezetekkel, továbbá megvizsgálja a fölvetés megvalósíthatóságát az európai intézmények és a turisztikai szektor közötti, speciális együttműködési program keretében.