galéria megtekintése

Készülhetnek a magyar Gripenek a barátságtalan orosz pilótákra

Az írás a Népszabadság
2015. 08. 27. számában
jelent meg.


Dési András
Népszabadság

Évente 60-120 órát repülnek, jóval többet annál, amit a magyar vadászpilóták. Ráadásul agresszívak, fűti őket a birodalmi tudat. S ahogy a magyar Gripenek bekapcsolódnak a balti légtér NATO-rotációban biztosított védelmébe, az első perctől keményen tesztelni fogják őket – így írta le lapunknak Kaiser Ferenc, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) docense az orosz légierőt, amelynek tagjaival a magyar vadászpilóták hamarosan igen közelről ismerkedhetnek meg.

Szeptembertől négy magyar Gripen és a hozzájuk szükséges állomány települ ki a litvániai Siauliai légibázisra, hogy 2015 végéig a német légierő Észtországban állomásozó négy Eurofighter Typhoon vadászgépével együtt biztosítsák a Baltikum légterét.

A jóval a Krím visszacsatolása és a Kelet-Ukrajnában kitört háború előtt vállalt magyar misszió kiélezett NATO–orosz viszony közepette indul. Külön pikantériát ad a küldetésnek, hogy a II. világháború vége után hetven évvel most először „súrlódik egymással” a magyar és az orosz légierő. – Az ukrajnai válság következményeként mind a NATO, mind Oroszország fitogtatja az erejét. A játékszabályokkal persze mindenki tisztában van. Az oroszok szinte napi rendszerességgel sértik meg a balti országok légterét, ám az élesfegyver-használattól mindkét részről tartózkodnak. Összességében különleges, adrenalinnövelő feladat vár négy hónapon át a magyar pilótákra – hangoztatta Kaiser Ferenc. „Égi súrlódásokból”, „közeli találkozásokból” van már tapasztalata a magyar légierőnek: az 1990-es években a boszniai, majd a koszovói háború idején gyakran kellett „kitessékelni” a hazánk légterébe berepülő szerb katonai gépeket. A magyar pilóták ráadásul jól ismerik mind az orosz kiképzési módszereket, mind a géptípusokat, különösen a MiG–29-est.

A Baltikum nem lesz orosz krémes. A magyar légierő Gripenjei
A Baltikum nem lesz orosz krémes. A magyar légierő Gripenjei
Veres Viktor / Népszabadság

 

A katonai szakértő emlékeztetett rá, hogy az orosz haderőfejlesztés keretében a légierő évente 60-80 új harci géppel, illetve ugyanennyi helikopterrel bővíti állományát. Ráadásul 2012-ben átlagosan háromszorosára növelték az orosz hadierő hivatalos állományának fizetését.

Míg egy évtizeddel ezelőtt komoly generációs, értsd műszaki színvonalbeli különbségek mutatkoztak a NATO-tagállamok és az oroszok vadászgépei között, mára az utóbbiak többé-kevésbé ledolgozták a hátrányt. Elektronikában a nyugatiaknál van az előny, de a Szu–27-es vadászgép mai változatai repülhetőségben felveszik a versenyt az amerikai F–16-osok jelenlegi típusaival. A modern légi harcban persze nagy az elektronika és a távolsági fegyverzet szerepe, az Európába érkező amerikai F–22-esek már egy új vadászgép-generációhoz tartoznak.

Az oroszok az elmúlt időszakban Lengyelország és a balti államok (Észtország, Lettország, Litvánia) felé is komoly csapatmozgásokat hajtottak végre – mind a szárazföldi, mind a légierő tekintetében. A 40-50 ezer fős nyugati irányú szárazföldi csapatmozgást hadgyakorlatnak nevezik, de egy ilyen mértékű „közeledés” kifejezetten aggasztja a baltiakat. Az észt, a lett és a litván haderő összesített létszáma éppenhogy meghaladja a húszezret, nincs légierejük, miközben a közel 150 ezer fős orosz légierő 800 vadászgéppel és vadászbombázóval rendelkezik.

A NATO a baltiak 2004-es csatlakozása óta biztosítja váltott erőkkel a három ország légterének biztosítását, jelenleg ezt a feladatot a belga, a brit, a norvég, az olasz légierő végzi. Az összesen tizenhat F–16-os és Eurofighter Typhoon észtországi, litvániai, illetve lengyelországi bázisokon állomásozik. A magyarok a norvég-olasz párost váltják majd szeptember elsejétől Siauliaiban.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.