„Fokozatosan” adják át az Olimpiai parkot az Ipanemával összekötő új metróvonalat Rio de Janeiróban – így fogalmazott az építési jogokkal megbízott konzorcium, a Concessionária Rio Barra S.A. a közel hárommilliárd dollárból félkészre sikerült 4-es metrót érő kritikákra reagálva.
Arra azonban még nem találtak hasonlóan frappáns kifejezést, hogy miért költöttek az elszámolható költségeknél 717 millió dollárral többet az olimpia legnagyobb beruházására. A riói állami számvevőszék vizsgálatot indított korrupció gyanúja miatt. Pedig a 16 kilométer hosszú Linha 4 nem csak az olimpiai projekt egyik legjelentősebb infrastrukturális fejlesztése lenne. Azon kevesek egyike is, amelyek valóban a lakosság javát szolgálhatnák a játékok vége után.
Az új metró. A rióiak egyelőre csak messziről nézhetik Nacho Doce / Reuters |
A Getúlio Vargas Alapítvány tanulmánya szerint a sárga metróvonal évente 275 millió dollárral növeli majd Rio de Janeiro gazdaságát, hogy jelentősen csökkenti a két városrész közötti utazási időt. E számítás úgy jött ki, hogy a gyorsabb közlekedés következtében egy év alatt megspórolt órák számát megszorozták a riói lakosok óránkénti átlagfizetésével. A kissé leegyszerűsítő kalkulációval azt is bizonyítani vélték, hogy az építési költségek 25 év alatt duplán megtérülnek, összesen 6,8 milliárd dollár többletet hozva a városnak. A metró gazdaságélénkítő hatásai mellett a tanulmány az olyan közvetett előnyökre is felhívja a figyelmet, mint a környezetvédelem és a közegészségügy javulása – köszönhetően az óránként átlagosan 4000 járművel csökkentett autóforgalomnak.