galéria megtekintése

Túlszámlázott és félkész a 4-es metró

1 komment


Karafiáth Luca

„Fokozatosan” adják át az Olimpiai parkot az Ipanemával összekötő új metróvonalat Rio de Janeiróban – így fogalmazott az építési jogokkal megbízott konzorcium, a Concessionária Rio Barra S.A. a közel hárommilliárd dollárból félkészre sikerült 4-es metrót érő kritikákra reagálva.

Arra azonban még nem találtak hasonlóan frappáns kifejezést, hogy miért költöttek az elszámolható költségeknél 717 millió dollárral többet az olimpia legnagyobb beruházására. A riói állami számvevőszék vizsgálatot indított korrupció gyanúja miatt. Pedig a 16 kilométer hosszú Linha 4 nem csak az olimpiai projekt egyik legjelentősebb infrastrukturális fejlesztése lenne. Azon kevesek egyike is, amelyek valóban a lakosság javát szolgálhatnák a játékok vége után.

Az új metró. A rióiak egyelőre csak messziről nézhetik
Az új metró. A rióiak egyelőre csak messziről nézhetik
Nacho Doce / Reuters

A Getúlio Vargas Alapítvány tanulmánya szerint a sárga metróvonal évente 275 millió dollárral növeli majd Rio de Janeiro gazdaságát, hogy jelentősen csökkenti a két városrész közötti utazási időt. E számítás úgy jött ki, hogy a gyorsabb közlekedés következtében egy év alatt megspórolt órák számát megszorozták a ­riói lakosok óránkénti átlagfizetésével. A kissé leegyszerűsítő kalkulációval azt is bizonyítani vélték, hogy az építési költségek 25 év alatt duplán megtérülnek, összesen 6,8 milliárd dollár többletet hozva a városnak. A metró gazdaságélénkítő hatásai mellett a tanulmány az olyan közvetett előnyökre is felhívja a figyelmet, mint a környezetvédelem és a közegészségügy javulása – köszönhetően az óránként átlagosan 4000 járművel csökkentett autóforgalomnak.

 

A városvezetés joggal büszke az olimpiai gigaprojektre, a kérdés csak az, hogy miért van még mindig félkész állapotban a július 30-án ünnepélyesen felavatott metróvonal. Ebből persze rögtön következik egy még nagyobb rejtély: hova tűntek az építkezés befejezésére elkülönített források.

Francisco Dornelles riói kormányzó ugyanis éppen a 4-es metrót választotta fő hivatkozási pontjának akkor, amikor másfél hónappal az olimpia előtt pénzügyi válsághelyzetet hirdetett ki Rio államban. A kormány gyorsan a rangos sporteseményt szervező szövetségi állam segítségére sietett, és újabb forrásokat szabadított fel a központi költségvetésből a metróvonal véglegesítése érdekében.

Ennek ellenére az augusztus 5-től üzemelő vonalat kezdetben csak az olimpikonok és a nézők vehetik igénybe, a szélesebb publikum előtt csak a játékok után nyitja meg kapuit­ – akkor is mindössze napi négy órában. A most napi 11 ezer utazóra tervezett forgalmat év vége előtt nem emelik a tervezett 300 ezres szintre. Ráadásul a 6 megállóból eleinte csupán 5 lesz elérhető, mivel a Gávea állomás csak 2018-ban készül el.

A hivatalos álláspont szerint mindezek mögött forráshiány áll, ennek azonban ellentmond a számvevőszék vizsgálata, miszerint így is erősen túlszámlázták az építkezések költségeit. Az sem vet túl jó fényt a projektre, hogy a kivitelezésért részben felelős Odebrecht építő- és vegyipari óriás volt vezérigazgatója éppen 19 éves börtönbüntetését tölti, mivel részese volt a Petrobrás állami olajvállalat kapcsán kirobbant korrup­ciós botránynak.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.