Ez így nem is tisztességes, osztották sokan Seehofer véleményét, különösen a külföldi autósok által közkedvelt Bajorországban.
Ám az útdíj kényes téma, a német autósok ugyanis hozzászoktak, hogy nekik „ingyen” járnak a kifogástalan minőségű, többsávos, ráadásul sokszor sebességhatár nélkül sztrádák. Éppen eleget fizetnek súlyadóban vagy a benzin adótartalmában, hogy ebből az állam fenn tudja tartani az autópályákat. Nem véletlen, hogy a tavalyi választási kampányban mind a szociáldemokraták, mind a CSU testvérpártja, Angela Merkel kereszténydemokratái (CDU) igyekeztek kerülni a témát. A bajorok azonban erősen lobbiztak, és a koalíciós kormányprogramba végül már bekerült, hogy napirendre veszik a kérdést.
Olyan receptet kellett találni, amely nem terheli meg a német autósok pénztárcáját, de megsarcolja a külföldieket. Most az a megoldás körvonalazódik, hogy mindenki fizet az autópálya-használatért, de a német autósok visszaigényelhetik a pénzt a súlyadóból. Dobrindt közlekedési miniszternek már konkrét tervei vannak: 2015 júliusától a teherautókra kirótt autópályadíjat terjesztenék ki minden négysávos útra és minden 7,5 tonnánál nehezebb járműre, majd 2016-tól jöhetne a személyautókra érvényes autópályadíj. Végül 2018-tól a tehergépkocsiknak már egy általános útadót kellene fizetniük, függetlenül attól, hogy sztrádán vagy alsórendű úton mennek. A teherautókat sújtó díjból évi négymilliárd euróval gyarapodna a német költségvetés. Emellett a személygépkocsik autópályadíja eltörpül, évi 200 millió euróra rúgna, mégis ez váltotta ki a legnagyobb vitát.
A német autósokat kímélő, a külföldieket sújtó elképzelés ellen máris tiltakozott a holland és az osztrák közlekedési tárca, és korábban kételyeit hangoztatta Siim Kallas, az unió közlekedésügyi biztosa is, hogy a németek elképzelése EU-konform-e. Dobrindt azzal oszlatta el az aggodalmakat, hogy tárgyalnak mind az Európai Bizottsággal, mind a szomszédos országokkal, hogy ne tűnjön úgy,mintha a külföldiek diszkriminálásáról lenne szó. Ők csupán igazságosabb tehermegosztást kérnek, hogy az fizessen az utak fenntartásáért, aki használja őket. A német autóklub, az ADAC viszont egy korábbi tanulmányában arra is rámutatott: a német autópályákon közlekedő autóknak mindössze öt százaléka külföldi rendszámú, és a németországi tankolásokkal (a benzinre rakodó különféle adók megfizetésén keresztül) már így is bőven hozzájárulnak az autópályák fenntartásához. Éppenséggel kétszer annyira, mint amennyi kárt okoznak – állította az ADAC.