galéria megtekintése

2016-tól nincs ingyen autózás

Az írás a Népszabadság
2014. 04. 11. számában
jelent meg.


Inotai Edit
Népszabadság

Alig másfél évük maradt az európai autósoknak arra, hogy ingyen élvezhessék a német autópályákat. Alexander Dobrindt (CSU) német közlekedési miniszter a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak kijelentette, 2016-ra készen áll majd a fizetős rendszer, és ezután a külföldiek is hozzájárulnak végre a 13 ezer kilométer hosszúságú német autópályák fenntartásához.

Az összegről és a pontos módszerről (matrica vagy kapus megoldás) egyelőre nincs döntés, de az éves díj 80-100 euró, azaz mai áron akár 30 ezer forint is lehet.

Az A5-ös autópálya Frankfurtnál
Az A5-ös autópálya Frankfurtnál
Kai Pfaffenbach / Reuters

A korábban politikai öngyilkosságnak minősített autópályadíj ötletét Horst Seehofer bajor miniszterelnök, a CSU elnöke vetette fel a tavalyi bajor és a német szövetségi választási kampányban. Seehofer azzal érvelt, nem lehet tovább tűrni, hogy a külföldi autósok ingyen használják és amortizálják a német autópályákat. Ezzel szemben ha a német autósok a szomszédba tévednek, Ausztriában vagy Svájcban kíméletlenül megfizettetik velük az autópálya-használatot.

 

Ez így nem is tisztességes, osztották sokan Seehofer véleményét, különösen a külföldi autósok által közkedvelt Bajorországban.

Ám az útdíj kényes téma, a német autósok ugyanis hozzászoktak, hogy nekik „ingyen” járnak a kifogástalan minőségű, többsávos, ráadásul sokszor sebességhatár nélkül sztrádák. Éppen eleget fizetnek súlyadóban vagy a benzin adótartalmában, hogy ebből az állam fenn tudja tartani az autópályákat. Nem véletlen, hogy a tavalyi választási kampányban mind a szociáldemokraták, mind a CSU testvérpártja, Angela Merkel kereszténydemokratái (CDU) igyekeztek kerülni a témát. A bajorok azonban erősen lobbiztak, és a koalíciós kormányprogramba végül már bekerült, hogy napirendre veszik a kérdést.

Olyan receptet kellett találni, amely nem terheli meg a német autósok pénztárcáját, de megsarcolja a külföldieket. Most az a megoldás körvonalazódik, hogy mindenki fizet az autópálya-használatért, de a német autósok visszaigényelhetik a pénzt a súlyadóból. Dobrindt közlekedési miniszternek már konkrét tervei vannak: 2015 júliusától a teherautókra kirótt autópályadíjat terjesztenék ki minden négysávos útra és minden 7,5 tonnánál nehezebb járműre, majd 2016-tól jöhetne a személyautókra érvényes autópályadíj. Végül 2018-tól a tehergépkocsiknak már egy általános útadót kellene fizetniük, függetlenül attól, hogy sztrádán vagy alsórendű úton mennek. A teherautókat sújtó díjból évi négymilliárd euróval gyarapodna a német költségvetés. Emellett a személygépkocsik autópályadíja eltörpül, évi 200 millió euróra rúgna, mégis ez váltotta ki a legnagyobb vitát.

A német autósokat kímélő, a külföldieket sújtó elképzelés ellen máris tiltakozott a holland és az osztrák közlekedési tárca, és korábban kételyeit hangoztatta Siim Kallas, az unió közlekedésügyi biztosa is, hogy a németek elképzelése EU-konform-e. Dobrindt azzal oszlatta el az aggodalmakat, hogy tárgyalnak mind az Európai Bizottsággal, mind a szomszédos országokkal, hogy ne tűnjön úgy,mintha a külföldiek diszkriminálásáról lenne szó. Ők csupán igazságosabb tehermegosztást kérnek, hogy az fizessen az utak fenntartásáért, aki használja őket. A német autóklub, az ADAC viszont egy korábbi tanulmányában arra is rámutatott: a német autópályákon közlekedő autóknak mindössze öt százaléka külföldi rendszámú, és a németországi tankolásokkal (a benzinre rakodó különféle adók megfizetésén keresztül) már így is bőven hozzájárulnak az autópályák fenntartásához. Éppenséggel kétszer annyira, mint amennyi kárt okoznak – állította az ADAC.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.